Witaj, nieznajomy!

Wygląda na to, że jesteś tutaj nowy. Jeśli chcesz wziąć udział, należy kliknąć jeden z tych przycisków!

Głoszenie świadectwa wiary niekatolikom należy do istoty chrześcijaństwa

edytowano grudzień 2007 w Arkan Noego
Watykan odrzuca zarzuty prozelityzmu

Głoszenie świadectwa wiary niekatolikom nie jest prozelityzmem, ale należy do istoty chrześcijaństwa.

Takie stwierdzenie dotyczące podstawowej kwestii spornej między Kościołem katolickim a rosyjskim Patriarchatem prawosławnym znajduje się w dokumencie watykańskiej Kongregacji Nauki Wiary na temat ewangelizacji.

Fragmenty dokumentu, który ma zostać ogłoszony w piątek w Watykanie ujawnia w środę włoski dziennik "Il Giornale".

Zaaprobowana przez Benedykta XVI nota na temat niektórych aspektów ewangelizacji wyjaśnia - według gazety - błędne interpretacje, zgodnie z którymi posługa misyjna postrzegana jest jako ograniczenie wolności innych i "postawa nietolerancji".

W dokumencie znajduje się krytyka tych, którzy uważają, że nie trzeba głosić Chrystusa, ponieważ i bez tego możliwe jest osiągnięcie zbawienia.

Powołując się na Sobór Watykański II Kongregacja Nauki Wiary przypomina, że prawda narzuca się wyłącznie siłą samej siebie, a rozbudzanie inteligencji i wolności drugiej osoby przy spotkaniu z Chrystusem "nie może być uważane za niedopuszczalną ingerencję".

Jak pisze "Il Giornale" w opinii Watykanu przyjęcie nowych członków do Kościoła "jest wyłącznie wejściem do sieci przyjaźni z Jezusem".

Ponadto w nocie mowa jest o tym, że ewangelizacja wymaga szczerego dialogu. Jest również ostrzeżenie przed brakiem szacunku dla godności i wolności odbiorców orędzia wiary. Dlatego - informuje włoska gazeta przytaczając fragmenty dokumentu - "Kościół zabrania surowo zmuszania lub nakłaniania i przyciągania kogoś przy pomocy zabronionych oszustw".

Watykańska kongregacja uważa obowiązek misyjny za "niezbywalne prawo", które - jak zauważa - w niektórych częściach świata nie jest jeszcze uznane i szanowane.(IAR)

Komentarz

  • Deo gratias.

    Arcybiskup Kondrusiewicz i kardynał Kasper dostaną teraz ataku apopleksji :-)
  • Abp Kondrusiewicz zakładał z polecenia Jana Pawła II katolickie diecezje w Rosji, zaś kard. Kasper już od dwóch lat koryguje swój kurs w stronę ekumenizmu powrotu. Dlatego myślę, że zdrowie Ich Eminencji nie poniesie szwanku :wink:
  • Ja bym nie podzielał takiego optymizmu. Abp Kondrusiewicz palnął ostatnio cuś takiego:

    Rodziny mieszane w zasadniczy sposób mogą przyczynić się do budowania dialogu międzychrześcijańskiego, uważa abp Tadeusz Kondrusiewicz. Ordynariusz archidiecezji Matki Bożej w Moskwie mówił o tym na odbywającym się w Kaliningradzie sympozjum ,,Rodzina radością i nadzieją Kościoła".

    "Małżeństwa i rodziny mieszane wezwane są do odegrania szczególnej roli w rozwoju dialogu międzychrześcijańskiego a idąc dalej do spełnienia funkcji swojego rodzaju laboratorium jedności chrześcijańskiej, co może posiadać wyjątkowe znaczenie dla Rosji" - powiedział abp Kondrusiewicz w przemówieniu otwierającym obrady teologicznego sympozjum "Rodzina: radością i nadzieją Kościoła". Sympozjum zorganizowano z okazji jubileuszu 100-lecia miejscowego kościoła Świętej Rodziny. Abp Kondrusiewicz zacytował słowa Benedykta XVI, który ,,za niedopuszczalne uważa pozbawione moralności i zaprzeczające zamysłowi Bożemu metody przekazywania życia, wykluczające wzajemną miłość mężczyzny i kobiety oraz jednoznacznie przeciwstawia się aborcji i eutanazji, tzw. wolnej miłości, praktyce małżeństw na próbę i związków homoseksualnych". Ordynariusz archidiecezji Matki Bożej podkreślił, że obecny Papież dąży do "umocnienia i rozpropagowania tradycyjnej nauki o rodzinie i stworzonym przez Boga jedynym i nienaruszalnym związku między mężczyzną i kobietą, przez Chrystusa wyniesionym do godności sakramentu".

    źródło

    a i kard. Kasper smucił coś ostatnio przeciw ekumenizmowi powrotów (jak znajdę źródło to wkleję)
  • O, mam i bluźnierstwa kard. Kaspera:

    Kard. Kasper przeciwny "ekumenizmowi powrotów"
    KAI/J

    Kard. Walter Kasper jest zdecydowanie przeciwny "ekumenizmowi powrotów", według którego wszyscy inni chrześcijanie powinni powrócić" na łono Kościoła katolickiego. W historii, także w historii Kościoła, "nigdy nie można iść wstecz" - powiedział przewodniczący Papieskiej Rady ds. Popierania Jedności Chrześcijan w wywiadzie dla "M??nchner Kirchenzeitung".

    Ekumenizm ma polegać na "wrastaniu w pełnej wspólnocie kościelnej, które jest jednocześnie procesem wzajemnego uczenia się obu stron" - stwierdził watykański purpurat. Jego zdaniem, przez minione dziesięciolecia katolicy wiele nauczyli się od ewangelików. Dotyczy to na przykład znaczenia słowa Bożego, interpretacji i głoszenia Pisma Świętego: "A teraz ewangelicy uczą się od nas przygotowania i znaczenia liturgii" - powiedział kard. Kasper dodając, że obie strony muszą się jeszcze uczyć rozumienia posługi kościelnej.

    Cel "pojednanej różnorodności" będzie jeszcze różnie rozumiany - stwierdził przewodniczący Papieskiej Rady ds. Popierania Jedności Chrześcijan. Zapewnił, że z katolickiego punktu widzenia mogą występować różnice komplementarne, ale z pewnością nie całkowite sprzeczności. "Żaden bowiem Kościół nie może uznawać za ustanowione przez Jezusa Chrystusa czegoś, co inny Kościół wyklucza" - wyjaśniał kard. Kasper. Podkreślił jednocześnie, że dla pełnej jedności kościelnej Kościół katolicki nie może zrezygnować ze swego kapłaństwa, biskupstwa i posługi Piotrowej.

    Kard. Kasper powiedział, że w chwili obecnej między katolikami i ewangelikami istnieją różnice nie tylko w kwestii posługi w Kościele, ale także w sprawach etyki. Dotyczy to nie tylko poszczególnych kwestii, jak np. etyka seksualna i ochrona życia, lecz całościowego obrazu człowieka.

    Pytany o stosunki między Kościołem katolickim i Kościołami prawosławnymi przedstawiciel Stolicy Apostolskiej powiedział, że na trzecie tysiąclecie "potrzebny jest nowy model jedności między Wschodem a Zachodem". Dotyczy to również urzędu papieskiego, który jest kluczowym problemem w tym dialogu. Podstawą dla rozwiązania tej kwestii jest dla kard. Kaspera sytuacja jaka miała miejsce w pierwszym tysiącleciu chrześcijaństwa.

    Przewodniczący Papieskiej Rady ds. Popierania Jedności Chrześcijan stwierdził też po raz kolejny, że spotkanie papieża Benedykta XVI ze zwierzchnikiem Rosyjskiego Kościoła Prawosławnego patriarchą Aleksym II byłoby "bardzo pożądane". Stałoby się ono "bardzo ważnym znakiem również dla świata i dla ruchu ekumenicznego". Papież jest otwarty na takie spotkanie, ale Patriarchat Moskiewski widzi jeszcze potrzebę wyjaśnienia pewnych kwestii. "Opatrzności Bożej musimy pozostawić to, kiedy i gdzie takie spotkanie mogłoby się odbyć" - powiedział kard. Kasper.

    Jednocześnie watykański hierarcha ostrzegł przed pośpiechem. Podkreślił, że upadek żelaznej kurtyny w Europie Wschodniej stanowi "niepowtarzalną historycznie szansę, której nie wolno nam zmarnować" w sferze zrastania się Europy Wschodniej i Zachodniej. Należy jednak bronić się przed utopią, że "wszyscy chrześcijanie ze wszystkich wspólnot wyznaniowych będą kiedyś stanowili jedność". Różnice będą istniały zawsze - uważa kard. Kasper.

    źródło
  • Eeee... To tylko retoryka. :wink:
  • a mowa wasza niech będzie tak, tak, nie, nie ;-)
  • Mamy notę w pełnej wersji po angielsku, ciekawe, kiedy będzie po polsku?

Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.