Wygląda na to, że jesteś tutaj nowy. Jeśli chcesz wziąć udział, należy kliknąć jeden z tych przycisków!
Tak sobie pomyślałam, że może przydałby się taki wątek. Żeby nie przebijać się przez dyskusje w poprzednich dotyczących ED proponuję tutaj wrzucać materiały, z których korzystamy, które spokojnie możemy polecić innym. Np. jakieś filmiki, linki itp. z zaznaczeniem kategorii wiekowej.
Jak pomysł głupi to kasujemy :-)
Komentarz
Dla początkujących przede wszystkim FAQ w osobnym wątku (już był, sam zakładałem...). Jako pierwszy post link do prezentacji ze spotkania AMR.
http://www.peron4.pl/autostop-zamiast-szkoly-czyli-edukowanie-przez-podrozowanie/
http://www.deon.pl/inteligentne-zycie/obiektyw/art,29,w-domu-jak-w-szkole.html
http://www.tvp.pl/wroclaw/informacyjne/fakty-program-informacyjny/wideo/13112011/5663315http://bi.gazeta.pl/im/4/10591/m10591364.mp3
http://bi.gazeta.pl/im/4/10591/m10591364.mp3
http://miastodzieci.pl/dla_rodzicow/70:/2235:edukacja-domowa-w-praktyce
http://www.wysokieobcasy.pl/wysokie-obcasy/1,125928,11439917,Polska_Akademia_Dzieci.html?as=1&startsz=x
http://www.tvp.pl/publicystyka/magazyny-reporterskie/magazyn-ekspresu-reporterow/wideo/03042012-2150/6733009
http://dziecisawazne.pl/edukacja-domowa-w-praktyce/
http://gps65.nowyekran.pl/post/57059,homeschooling
http://www.euronews.com/2012/03/14/unschooling-the-new-class-of-learning/
http://prasa.wiara.pl/doc/1106524.Sztuka-wychowania
http://czasdzieci.pl/ro_artykuly/id,22857eb.htmlLinki różne
Pomoce
http://www.dzieckowcentrum.pl/ -- sklep prowadzony przez rodzinę ED
http://www.pus.pl/index.php
http://www.thinkfun.pl/katalog/w_polsce/w_polsce.htm -- gry logiczne
http://kopec24.pl/ -- sklep z grami prowadzony przez rodzinę ED
http://familiaris.pl
http://eldar.nextore.pl/ -- sklep prowadzony przez rodzinę ED
http://www.sklep.educarium.pl/educarium.php?section=1
http://www.mojebambino.pl/
http://edusfera.com.pl/pl/c/Pomoce-dydaktyczne-ExploraPark/11
Portale z materiałami edukacyjnymi
www.arvindguptatoys.com
http://havefunteaching.com/
http://www.homeschoolshare.com/
http://filefolderfun.com/
https://sites.google.com/a/enauczanie.com/nowoczesne/start nowoczesne technologie i metody edukacyjne
http://www.readinga-z.com/samples/leveled-reading.html książeczki i karty pracy
Portale edukacyjne
http://www.scholaris.pl/ portal wiedzy dla nauczycieli (lekcje interaktywne, scenariusze, itd)
http://edudu.pl/ filmy, artykuły
http://www.edunews.pl/ nowoczesna edukacja, artykuły
http://www.educarium.pl/ artykuły, konspekty, karty pracy
http://www.edupelzaki.pl/ gry, konkursy dla dzieci
http://www.bbedukacja.pl/czas_wolny.html
http://tedchris.posterous.com/behind-todays-ted-ed-launch kanał filmów edukacyjnych
Tematycznie
http://chwastowisko.wordpress.com/ przyroda
http://kolagen.wordpress.com/linki/ linki do stron przyrodniczych, biologicznych
http://learn.genetics.utah.edu/ genetyka, ewolucja, komórka, geologia (animacje,zestawienia,gry)
http://scaleofuniverse.com/ skala wszechświata (od stałej Plancka do granic widzialnego wszechświata)
http://en.wikipedia.org/wiki/Universe_Sandbox program do "zabawy" kosmosem
http://www.ptable.com/ układ okresowy pierwiastków
http://polmap.republika.pl/polska1.htm mapy interaktywne
http://www.kula.gov.pl/ gry, filmy, animacje o Polsce
http://kids.nationalgeographic.com/kids/
http://muzykotekaszkolna.pl wspiera edukację muzyczną
http://geoportal.pgi.gov.pl/portal/page/portal/muzeum/edukacja/lekcje_internetowe lekcje internetowe prosto z muzeum geologicznego
http://www.worldatlas.com/ interaktywna mapa świata
http://www.pisaniebezwzrokowe.pl/szybkie_pisanie.html kurs pisania na klawiaturze
http://www.programosy.pl/program,rapidtyping-typing-tutor.html program do nauki pisania bezwzrokowego na klawiaturze
http://www.zobacz.cerkiew.pl/ wirtualna wycieczka po cerkwiach Białegostoku
http://pracownia.org.pl/poradnik-ochrony-plazow-2011 poradnik ochrony płazów
http://tyniec.benedyktyni.pl/panoramy/index.html wirtualna wycieczka po klasztorze Benedyktynów
http://www.yakumo-goto.pl/dni_japonskie.html muzyczna podróż do Japonii
http://wn.com/Origami_Amaryllis origami
Ziemia widoczna ze stacji kosmicznej ISS
Matematycznie
http://matematyczny.blox.pl/html
http://www.arvindguptatoys.com/toys/fingermultiplication.html tabliczka mnożenia na palcach
mnożenie liczb 2cyfrowych i 3cyfrowych
http://www.geogebra.org
https://sites.google.com/a/enauczanie.com/nowoczesne/start/ogloszenia/matematycznywzoropisujacypisanke
wykresy matematyczne w googlach
Doświadczenia
http://weirdscience.net23.net/index.html chemia, fizyka, elektronika, biologia
http://www.biocen.edu.pl biologia, biotechnologia
http://www.spryciarze.pl/kategorie/eksperymenty
http://www.ceo.org.pl/pl/au/news/przyklady-doswiadczen-ksawerego-stojdy
https://www.ceo.org.pl/pl/au/news/skarbiec-au-eksperymenty-z-fizyki
http://sztuczkichemiczne.blogspot.com/
Montessori
http://www.educarium.pl/index.php/montessori-mainmenu-89.html
http://abcteach.com/directory/montessori_materials/nomenclature_cards/
http://montessorium.com/
http://www.freemontessori.org/?page_id=9
http://faculty.fullerton.edu/syen/mts/_link.htm
http://dodziecizpasja.blogspot.com/p/dziadkowe-pomoce.htm montessoriańskimi pomoce w wykonaniu Dziadka czyli tańsze
http://www.absorbentminds.co.uk/
Blogi
http://makowepole.blogspot.com/ blog twórczy
http://www.filthwizardry.com/
http://edudomowa.blogspot.com/
http://latajaceprzedszkole.blogspot.com/2011/10/szkoa-zycia.html
http://tymar.blox.pl/html
http://dwaplustrzy.blogspot.com/
http://wyspaskarbow.blogspot.com/
http://wagabunda.bajan.pl/podroznicy/
http://www.koc.pl/wp/
http://asiarysuje.salon24.pl/ lubię rysować i uczę się w domu
http://naukaipasja.blogspot.com/
http://blogbiszopa.pl/ dla miłośników historii
http://lucyferkiem.blogspot.com/ blog twórczy, kopalnia linków do zaprzyjaźnionych blogów
http://miastoksiazek.blox.pl/html
http://15na15.blogspot.com/ podróżująca rodzina
http://www.1plus1plus1equals1.net/ materiały do druku i linki do wielu stron z materiałami
http://radiofreeschool.blogspot.com/ unschooling, natural learning
http://naszeodkrycia.blogspot.com/
http://edukacjadomowa.monomit.pl/ edukowanie przez podróżowanie
Programy i multimedia
http://tux4kids.alioth.debian.org/tuxmath/index.php matematyka
http://www.khanacademy.org
http://pracadomowa24.pl/khanacademy/ polska wersja ćwiczeń
Gry i zabawy
http://zabawy.zrodla.org/zagraj/
http://www.flexagon.net/
http://foldplay.com/foldplay.action
http://arvindguptatoys.com/toys.html
http://www.coloringcastle.com/ kolorowanki
Instytucje / zajęcia edukacyjne / kulturalne
http://www.uniwersytet-dzieciecy.pl/
http://www.kmo.org.pl/
http://www.royalrangers.pl organizacja skautowa
http://www.uniwersytetdzieci.pl/uds
http://akademiadzieci.wordpress.com/
Książki
http://www.samosedno.com.pl/jak-kreatywnie-wspierac-rozwoj-dziecka,822.html
http://www.edukacjadomowawpolsce.pl/
Serwisy umożliwiające wymianę przedmiotów (książek, filmów itd.)
http://www.finta.pl/
http://podaj.net/
Audiobooki
http://www.wolnelektury.pl/katalog/ pełne teksty lektur, e-booki
http://www.booksshouldbefree.com/genre/Children/all
http://www.kidsaudiobooks.co.uk/
http://www.onlineaudiostories.com
http://libravox.org/
http://babyonline.pl/babyonline_poleca_patronaty_artykul,10764.html seria "Czytaj i słuchaj" zestaw książka+CD
Nauka jęz. obcych
http://www.speakaboos.com
http://havefunteaching.com/songs/
alfabet po angielsku
htp://www.spanishdict.com
Magazyny dla rodziców
http://zdolnosci.pl/
http://www.bbedukacja.pl/
@WdRW - ^:)^
Ogromne dzięki!!!!!!!!!
)
1. Większość rodziców zdobyło swoje wykształcenie w niedofinansowanym systemie szkół publicznych w związku z czym nie dysponuje odpowiednim poziomem inteligencji, żeby uczyć własne dzieci w domu.
2. Dzieci, którym rodzice poświęcają bardzo dużo uwagi, uczą się więcej od innych i to daje im niesprawiedliwą przewagę na rynku pracy. Jest to wbrew zasadom demokracji.
3. Jak dzieci mają nauczyć się samoobrony, jeśli nie będą dzień w dzień odpierać ataków szkolnych gangsterów?
4. Doświadczanie drwin ze strony innych dzieci jest bardzo ważne w procesie socjalizacji.
5. Dzieci w szkołach publicznych ćwiczone są w mówieniu "nie" kiedy oferowane im są narkotyki, papierosy i alkohol.
6. Świetlówki mają prawdopodobnie zdrowotny wpływ na dzieci.
7. Publiczne pytanie się, czy można wyjść do toalety, wskazuje młodym ludziom na ich miejsce w społeczeństwie.
8. Przemysł odzieżowy zorientowany jest na działanie presji grupowej, która to ma szanse zaistnieć tylko w szkole.
9. Szkoły publiczne wspierają przekaz kulturowy np., tak ważnych tradycji jak śpiewu „Marsz marsz Dąbrowski… za twoim przysmakiem zjemy kluski z makiem."*
10. Dzieci poza szkołą nie nabędą ważnych umiejętności, o które pytają pośrednictwa pracy np., siedzenia na tyłku bez przerwy przez 6 godzin i więcej.
11. Nie można pozwolić, aby preferencje edukacyjne rodziców burzyły Święty Ład w obecnym systemie edukacji.
12. Dzieci uczone domowo stają się obiektem zazdrości, a nawet nienawiści ze strony niektórych rówieśników. Nie trzeba chyba tłumaczyć, jak źle wpływa to na dzieci. Te chodzące do szkoły.
13. Szkoła jest miejscem niezwykle interesujących eksperymentów naukowych przeprowadzanych na dzieciach. Edukacja domowa zubaża środowisko naukowe o, być może, niezwykle ważkie wyniki badań.
14. Edukacja domowa stawia pod znakiem zapytania tysiące intratnych posad w publicznej edukacji. Taki nieodpowiedzialny brak solidarności społecznej godzien jest najsurowszego potępienia.
15. Wszelkim badaniom nad skutecznością edukacji domowej wykazującym jej wyższość nad edukacją masową brakuje zatwierdzenia Ministerstwa Edukacji. Fakt ten w oczywisty sposób je dyskredytuje.
16. Dzieci, które nie chodzą do szkoły nie rozumieją i nie czyja tego, co to znaczy "wychodzić na przerwę", "ściągać", "podrabiać zwolnienia", o co chodzi w zdaniu "17 do odpowiedzi".
17. Dzieci, które nie chodzą do szkoły, ominą takie cenne doświadczenia, jak grupowe przebieranie się na WF (co umiejętnie ćwiczy ZBYT wstydliwe dzieci), czy grupowe rozbieranie się w trakcie badan i masowych szczepień.
18. Dzieci, które nie chodzą do szkoły, nie będą potrafiły właściwie reagować na dźwięk dzwonka.
19. Gdyby wszyscy rodzice uczyli dzieci w domu, budynki szkolne musiałyby służyć innym celom. Część z nich z całą pewnością zamieniono by na domy publiczne, co przyczyniłoby się do ekspansji prostytucji i epidemii chorób wenerycznych.
20. W szkole publicznej rodzeństwo jest od siebie odseparowane poprzez system odrębnych klas dla dzieci w różnym wieku, co znacznie zmniejsza ryzyko, że brat zarazi siostrę jakąś chorobą zakaźną.
21. Zjawisko edukacji domowej może zdezaktualizować podręczniki i słowniki akademickie oraz wystawić na próbę uznane przez wiele uniwersytetów autorytety w dziedzinie pedagogiki i psychologii. Czy zwolennicy edukacji domowej nie mają serca?
22. Dzieci w domu nie doświadczą nigdy SEPSY i wielu innych chorób, a przecież służba zdrowia nie może upaść :P
23. Dzieci, które nie chodzą do szkoły, nie dokładają się na komitet rodzicielski, ubezpieczenie.
24. Rodzice edukujący domowo nie pozwalają zarobić fotografom, właścicielom kin i MZK.
25. Rodzice edukujący domowo chcą odebrać państwu dzieci.
26. Państwo nie ma swojego urzędnika w każdym domu i nie jest w stanie sprawdzić czy treści przekazywane w domu są zgodne wytycznymi ministerstwa.
27. Edukacja domowa powoduje stres u dyrektorów szkół.
28. Z winy homeschoolersów – Marii i Józefa, którzy nie mieli uprawnień pedagogicznych, ich Syn zaczął podawać się za Mesjasza.
29. edukacja domowa uczy podejmowania decyzji, samodzielności, kreatywności, a przecież w szkole uczymy dzieci wykonywać polecenia posłusznie i bez sprzeciwu - państwo potrzebuje nowych niewolników.
http://szkolnictwo.pl/index.php?co=nauka&id=101
http://www.pismo.poloniachristiana.pl/tresc,24,0,700,1,PCH,numer.html
Inny tej samej autorki
http://wielodzietni.info/index.php/2012/08/przyjaciele-domu-sztuka-wychowania-w-polskich-rodzinach/
Audycja w RM
http://www.radiomaryja.pl/multimedia/szkola-w-domu/
(było ich chyba więcej)
http://www.angielskidlarodzicow.pl/
http://merlin.pl/Grammar-Rhymes_Joanna-Zaranska/browse/product/1,686305.html?skad=saqvvfenpn&gclid=CI7Skc-ikbICFWLHtAodxBUA2A
http://www.forum.biolog.pl/ciekawe-doswiadczenia-chemiczne-vt10194.htm
http://weirdscience.eu/Zegar jodowy.html
http://www.kaligrafowanie.pl/?q=node/4
http://www.radiomaryja.pl/multimedia/felieton-z-cyklu-myslac-ojczyzna/
http://www.piotrjaroszynski.pl/kaligrafia/kaligrafia.html
http://www.gilsonsociety.pl/
Metodyka na I etapie edukacyjnym: rozwijanie myślenia matematycznego
http://www.trzecioklasista.edu.pl/artykul/kategoria/publikacje/pozwolmy_dzieciom_dzialac/art1-0
http://matematyka.pisz.pl/
http://www.youtube.com/user/MatematykaPiszPl
http://www.ucze-sie.pl/
dal lubiących dokształcić się polecam też:
https://www.edx.org/
https://www.udacity.com/
pod https://www.udemy.com/ też nieco darmowych jest
Oraz
http://wazniak.mimuw.edu.pl/
http://www.instrumentyludowe.pl/kontakt.html
http://scaleofuniverse.com/
http://www.naszdziennik.pl/mysl/31184,rodzice-edukuja.html
Fragmenty na zachętę:
Oto jest zatem cel edukacji: nauczyć człowieka, jak ma żyć, aby osiągnąć
wieczną szczęśliwość. Postawienie takiego celu jest całkowicie
zrozumiałe, ponieważ w ogóle celem naszej egzystencji jest znać i
miłować Boga oraz służyć Mu na tym świecie, tak byśmy mogli radować się z
Nim w wieczności. (…)
Zestawmy to ze współczesną edukacją. W najlepszym razie jej oficjalnie
wyrażanym celem jest nabycie przez uczniów umiejętności, które umożliwią
im podjęcie pracy lub dalszą edukację. Nawet katolicy uważają to dziś
za główny cel edukacji. Większości z nich całkowicie obcy jest pomysł,
że edukacja ma na celu zapewnienie nam wiecznego szczęścia. (…)
Rodzice nie mają praktycznie żadnej kontroli nad stosowanymi w szkołach
programami; biurokraci, władze szkół i sami nauczyciele uchodzą w tej
mierze za nieomylnych ekspertów, którzy decydują, co jest najlepsze dla
dzieci. „Jad bezbożności” sączy się przez religioznawstwo porównawcze
nazywanie lekcjami religii, przez edukację seksualną i inne programy
„globalnej edukacji”, tym zaś, którzy wyrażają sprzeciw wobec tej jawnie
antychrześcijańskiej strategii, zwykle udziela się surowej reprymendy, a
ich dzieci nierzadko cierpią w szkołach prześladowanie. W niektórych
przypadkach nawet nakazuje się im zabranie dzieci ze szkół. W ten sposób
władze państwowe, a nawet ci, którzy działają w imieniu Kościoła,
bezwstydnie depczą prawa, których Bóg udzielił rodzinie. (...)
Skoro powszechnie się przyjmuje, że dziecko zaczyna używać rozumu w
wieku siedmiu lat, to oznacza, że państwo nie ma prawa wymagać posyłania
dziecka do szkoły wcześniej, niż osiągnie ono ten wiek. Co więcej,
skoro naturalne prawo rodziców do decydowania o edukacji dziecka trwa w
nienaruszalnym stanie aż do czasu, gdy dziecko osiągnie samodzielność,
państwo nie powinno narzucać obowiązku szkolnego, a szkoły nie powinny
umniejszać praw i odpowiedzialności rodziców, jak to zazwyczaj czynią.
Tu opinia:
1 strona, 2 strona