Witaj, nieznajomy!

Wygląda na to, że jesteś tutaj nowy. Jeśli chcesz wziąć udział, należy kliknąć jeden z tych przycisków!

ED - materiały

2456715

Komentarz

  • edytowano maj 2013
    Artykuł programowy o edukacji (w moim opracowaniu), polecam!

    Fragmenty na zachętę:

    Oto jest zatem cel edukacji: nauczyć człowieka, jak ma żyć, aby osiągnąć
    wieczną szczęśliwość. Postawienie takiego celu jest całkowicie
    zrozumiałe, ponieważ w ogóle celem naszej egzystencji jest znać i
    miłować Boga oraz służyć Mu na tym świecie, tak byśmy mogli radować się z
    Nim w wieczności. (…)

    Zestawmy to ze współczesną edukacją. W najlepszym razie jej oficjalnie
    wyrażanym celem jest nabycie przez uczniów umiejętności, które umożliwią
    im podjęcie pracy lub dalszą edukację. Nawet katolicy uważają to dziś
    za główny cel edukacji. Większości z nich całkowicie obcy jest pomysł,
    że edukacja ma na celu zapewnienie nam wiecznego szczęścia. (…)

    Rodzice nie mają praktycznie żadnej kontroli nad stosowanymi w szkołach
    programami; biurokraci, władze szkół i sami nauczyciele uchodzą w tej
    mierze za nieomylnych ekspertów, którzy decydują, co jest najlepsze dla
    dzieci. „Jad bezbożności” sączy się przez religioznawstwo porównawcze
    nazywanie lekcjami religii, przez edukację seksualną i inne programy
    „globalnej edukacji”, tym zaś, którzy wyrażają sprzeciw wobec tej jawnie
    antychrześcijańskiej strategii, zwykle udziela się surowej reprymendy, a
    ich dzieci nierzadko cierpią w szkołach prześladowanie. W niektórych
    przypadkach nawet nakazuje się im zabranie dzieci ze szkół. W ten sposób
    władze państwowe, a nawet ci, którzy działają w imieniu Kościoła,
    bezwstydnie depczą prawa, których Bóg udzielił rodzinie. (...)

    Skoro powszechnie się przyjmuje, że dziecko zaczyna używać rozumu w
    wieku siedmiu lat, to oznacza, że państwo nie ma prawa wymagać posyłania
    dziecka do szkoły wcześniej, niż osiągnie ono ten wiek. Co więcej,
    skoro naturalne prawo rodziców do decydowania o edukacji dziecka trwa w
    nienaruszalnym stanie aż do czasu, gdy dziecko osiągnie samodzielność,
    państwo nie powinno narzucać obowiązku szkolnego, a szkoły nie powinny
    umniejszać praw i odpowiedzialności rodziców, jak to zazwyczaj czynią.
  • edytowano maj 2013
    Ministerstwo wydało opinię, że powinno się dawać zgodę na maksymalny okres, jaki się da, więc w SP do VI klasy.

    Tu opinia:
    1 strona, 2 strona
  • Edukacyjny pakiet przyrodniczy

    http://www.zywioly.eco.pl/
  • edytowano maj 2013
    KULTURA - co to jest?   i po co jest?

    (racjonalne dopełnienie natury)


  • edytowano maj 2013


    "Europa zaczęła się od tego, kiedy Arystoteles odkrył teorię aspektu"




    tutaj inny autor w formie pisemnej:

    W kulturze greckiej pojawiły się pewne elementy charakterystyczne dla
    kultury zachodniej, a nieobecne w innych kulturach. Elementy te można
    będzie wydobyć zwracając uwagę na cztery główne dziedziny kultury, z
    których trzy wyeksponowane były przez samych Greków. Do dziedzin tych
    należą: THEORIA (nauka), PRAXIS (moralność), POIESIS (wytwórczość),
    RELIGIO (religia).

    THEORIA i PRAWDA

    Choć cywilizacja
    Egiptu i Babilonu jest starsza od greckiej, to jednak Grecy wnoszą do
    kultury istotnie nowe rzeczy. Pierwszą z nich jest THEORIA. Dopiero
    Grecy odkrywają miłość do poznania jako poznania, a co więcej
    umieszczają poznanie na szczycie kultury. Co innego poznawać, aby
    rządzić, czy poznawać, aby ściągać podatki, a co innego poznawać, aby
    poznać prawdę dla niej samej, by z miłością, rozumiejące patrzeć na
    rzeczywistość. I właśnie gdy mówimy o cywilizacji babilońskiej, to tam
    oglądano gwiazdy, aby przewidywać przyszłość na ziemi, stąd nie było
    astronomii, ale była tylko astrologia; gdy mówimy o cywilizacji
    egipskiej, to tam mierzono działki po wylewach Nilu, aby ściągnąć
    odpowiedni podatek, stąd nie było geometrii, ale było tylko miernictwo,
    itd. Dopiero w Grecji pojawiły się w sensie ścisłym nauki, a więc takie
    dziedziny poznania, w których celem jest prawda zdobyta w sposób
    metodyczny i uzasadniony. I dopiero od tego momentu można mówić o wręcz
    błyskawicznym rozwoju i to wyraźnie zróżnicowanych nauk: filozoficznych,
    przyrodniczych, matematycznych oraz nauk pomocniczych jak logika czy
    metodologia. Gdzie docierała kultura grecka, tam zaraz rozkwitały różne
    nauki. Nauka nie była umiejętnością praktyczną, ani tajemną inicjacją,
    lecz otwartym i racjonalnym szukaniem prawdy. I to jest pierwszy istotny
    rys tzw. kultury europejskiej.

    PRAXIS i DOBRO

    Praxis
    obejmowało sferę ludzkiego postępowania, które ma na względzie dobro
    człowieka, rodziny, państwa. Stąd w ramach PRAKIS wymieniano etykę,
    ekonomikę i politykę. Charakterystycznym dla Greków było to, że już od
    Homera związali ludzkie postępowanie z wychowaniem, które pozwala na
    pojawienie się w człowieku CNÓT, usprawniających do właściwego
    postępowania. KALOKAGATHIA - to był człowiek pięknie wyglądający i
    dobrze postępujący. Jak etyka była związana z dobrem poszczególnych
    ludzi, tak ekonomia - była związana z dobrem rodziny, zaś polityka z
    dobrem społeczności zorganizowanej w państwo. Na tym tle można było
    łatwo dostrzec wszystkie wynaturzenia czy to w etyce (tzw. wady), czy w
    ekonomii, czy w polityce (ustroje zwyrodniałe: tyrania, oligarchia,
    demokracja).

    POIESIS i PIĘKNO

    Sfera wytwarzania
    obejmowała to, co dziś nazywamy sztukami i rzemiosłem. Dla Greków
    charakterystyczne było wyeksponowanie rozumu jako kierującego
    wytwarzaniem, harmonii jako porządkującej wytwór, oraz figury jako
    wyrażającej racjonalnie zharmonizowane piękno. Piękno wytworów w sposób
    analogiczny dotyczyło różnych wytworów, nie tylko tych, które w XVIII
    wieku nazwano sztukami pięknymi. Szczególnie zaś blisko wiązano piękno
    kosmosu (ład) z pięknem postępowania i z pięknem wytworów. W kulturze
    greckiej pojawił bardzo mocno wyeksponowany element ładu, który miał
    przenikać różne dziedziny kultury.

    RELIGIO

    Grecy nie
    posiadali jakiejś jednej religii o wyraźnie określonych dogmatach, które
    byłyby pielęgnowane przez jakąś wyodrębnioną kastę kapłańską. Bardziej
    uniwersalna była mitologia o charakterze estetyczno-moralizatorskim,
    dość plastyczna, otwarta na lokalne kulty. Stąd religia ta łatwo ulegała
    wpływom innych religii w zależności od tego, gdzie powstawały kolonie
    greckie lub kto na Greków napadł (Zeus-Ozyrys, Zeus-Jowisz). Religia
    grecka nie miała jako religia charakteru uniwersalnego.



    http://www.piotrjaroszynski.pl/felietony-wywiady/co-to-jest-europa.html
  • Elementarz filozofii prof. Andrzejuka:

    http://www.tomizm.pl/?q=node/8
  • przeklejam, bo podobno ma być tu:
    może się komuś przyda, majowy numer w sieci za darmo. realia co prawda trochę nie nasze, ale za to więcej doświadczenia mają:
    http://www.thehomeschoolmagazine-digital.com/thehomeschoolmagazine/201305/#pg4
  • Warsztaty dla dzieci w Tyńcu, 18 zł/osoba

    http://www.benedyktyni.eu/?page_id=206
  • edytowano maj 2013
    Szkoła to rzeźnia talentów
    Artykuł o wpływie szkoły na zdolności matematyczne.
  • Edukację domową i tak się prowadzi w ograniczonym zakresie, gdy dziecko chodzi do szkoły.
  • Astronomia:
    http://planetoweb.net
    Bardzo nam się obecnie przyda, bo zamierzamy przerobić z fizyki dział: "wyruszamy w kosmos"
  • edytowano maj 2013
    @Agnieszka63

    To może się wobec tego przydać i to: http://www.stellarium.org/pl/
  • a masz moze linka Greg do strony gdzie była ładnie pokazane podróż w głąb materii i w przestrzeń kosmosu, ładnie skalę wielkości to pokazywało ... gdzieś miałem ale nie pamiętam gdzie takiego linka ...
  • @skorek: Witek już linkował wyżej. (http://scaleofuniverse.com/)
  • O faktycznie, dzięki wielkie!!!
  • super to jest zrobione ...
  • To się też ogólnie może przydać w ED:

    http://www.instructables.com/
  • Kurcze i przez Was edukacja domowa od rana w piżamach bez śniadania :-)

    Dzieci tak zafascynowane, że nie mogą się oderwać

    @skorek: Witek już linkował wyżej. (http://scaleofuniverse.com/)

  • a tak na serio- dużo korzystacie z takich materiałów?
    bo nam zbyt wiele czasu nie zostaje po zrobieniu "podstaw"...
  • @AB - u nas na razie pierwsza klasa, więc z czasem na razie spoko.

    Dziś miałam coś zupełnie innego w planach. A skończyło sie tak: prezentacja (przerywana śniadaniem), potem dzieci dostrzegły w niej Titanic - więc opowiedziałam im trochę, pokazałam jakiś filmik o nim. A później poszło na matematykę :-)

    Ile było szalup, ile osób mogły pomieścić, jaka jest różnica między liczbą pasażerów Titanica a liczbą pasażerów, które mógł pomieścić w szalupach, ile jeszcze musiało być szalup, żeby wystarczyło dla wszystkich,  itd..........

    Chyba trochę zawyżyłam jej poziom, bo już mnie boli głowa od tłumaczenia. G. ma problem z zapisywaniem działań, wynik może podać, ale działanie niekoniecznie.

    Ale jakoś poszło. Uffffff. 

  • edytowano maj 2013
    Dzięki Basji mamy na info sprawdzone i uzupełnione zbiory linków, teraz druga najtrudniejsza część zadania -- utrzymywać ich aktualność...

    Ogólnie o edukacji domowej


    Linki do stron edukacyjnych (ogólnych i przedmiotowych)


    Edukacja domowa – pomoce dydaktyczne, sklepy…
  • Droga do matematyki

    Nie wiem czemu ale nie mogłem zmodyfikować na .info
  • Zapewne po publikacji artykułu autor nie może go edytować. Należy zgłosić się do Basji.
  • edytowano maj 2013

    Jako odtrutkę na propagandę ewolucyjną oglądamy wykłady Kenta Hovinda  http://www.drdino.pl/Multimedia.html (dzięki Agnieszko63). Na początek dla maluchów "Co dzieci powinny wiedzieć o dinozaurach".

  • edytowano maj 2013

    Tu wyjaśnienie, czy można wierzyć w protestancki kreacjonizm - wykład ks. prof. dr hab. Andrzeja Maryniarczyka "Dlaczego kreacjonizm?" z cyklu "Ewolucjonizm czy kreacjonizm?" -- VI Międzynarodowe Sympozjum Filozoficzne z cyklu: „Przyszłość cywilizacji Zachodu" http://www.youtube.com/watch?v=4HL_XsE5CvU

    Tu ciekawy film porównujący hipotezę wielkiego wybuchu, ewolucji chemicznej i biologicznej oraz teorie kreacjonistyczne - "Pytanie o początki" http://www.youtube.com/watch?v=pcOs_GOYXY4

  • Będę aktualizować linki na bieżąco. Zatem gdyby jeszcze ktoś znał ciekawe, pomocne, wartościowe strony to chętnie umieszczę na .info.
  • edytowano maj 2013
    a tak na serio- dużo korzystacie z takich materiałów?
    bo nam zbyt wiele czasu nie zostaje po zrobieniu "podstaw"...
    Korzystamy tam gdzie jest możliwość i potrzeba. Ja linkuję tylko i wyłącznie te, które sami przetrawiliśmy.
    Dziś np. w kl.IV mamy prostopadłościany i przy okazji origami-sześcian - ja mam spokój, a uciemiężone dziecko rozrywkę :))

Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.