Witaj, nieznajomy!

Wygląda na to, że jesteś tutaj nowy. Jeśli chcesz wziąć udział, należy kliknąć jeden z tych przycisków!

kształcenie specjalne - nauczyciel wspomagający

2»

Komentarz

  • Marsjanko, tak.
    Ta szkoła jest dobra moim zdaniem - ale problem mam z tą integracyjną klasą, a właściwie jej brakiem.
  • trzeba złożyć papiery - i zacząć załatwiać sprawę
    warto też napisać pismo do gminy
  • Z tą gminą to pomyślę - w razie czego wybiorę się do Wójta na rozmowę. Na razie poczekam na te orzeczenia z poradni. Może się zapytam w poradni, co radzą, co dalej. Oni nas tam znają od lat. I zacznę od modlitwy - już tyle spraw zostało rozwiązanych Opatrznością, to nie mam prawa wątpić, że i to pójdzie.


  • warto zmobilizować rodziców wszystkich dzieci z orzeczeniami - i załatwiać razem
  • Tylko żeby na dziecko ta zwiększona subwencja była przyznana, szkoła musi zgłosić je do systemu informacji oświatowej (chyba tak to się jakoś nazywa, sprawdzę w wolnej chwili) do końca września. Subwencja wpływa dopiero od stycznia, z wyrównaniem
  • Tylko żeby na dziecko ta zwiększona subwencja była przyznana, szkoła musi zgłosić je do systemu informacji oświatowej (chyba tak to się jakoś nazywa, sprawdzę w wolnej chwili) do końca września. Subwencja wpływa dopiero od stycznia, z wyrównaniem
    Będę bardzo wdzięczna za te wiadomóści. Zaczynam zastanawiać się nad ew. pzreniesieniem do mniej licznej, prywatnej - o ile by tam dało radę z tym nauczycielem wspomagającym zastartować.
  • Hmm, teraz przemyślałąm i nie jestem pewna czy subwencja wpływa z wyrównaniem od września..

    Tutaj masz bardzo dużo informacji.
    http://www.wszystkojasne.waw.pl/?s=subwencja


  • Deniso,
    znalazłam taki fragment:
    "Niezwłocznie po przedłożeniu przez rodziców orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, dyrektor placówki ma obowiązek powołać specjalny zespół, którego zadaniem jest opracowanie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego – patrz Aneks nr 6 Odpowiedź Men na pismo WJ2_Rz48/2011."
    może coś się teraz zmieniło na lepsze jeśli to prawda?
  • o rety - a to zaprzeczenie całek logiki:

    6. Jaka jest podstawa prawna, w oparciu o którą samorząd musi przekazać szkole środki na ucznia z orzeczeniem?

    Niestety obowiązujące przepisy, regulujące sposób wykorzystywania przez gminy i powiaty dochodów z subwencji, nie tylko nie nakazują samorządom przekazywania do przedszkola lub szkoły zwiększonej kwoty subwencji, naliczanej na ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, ale wręcz gwarantują samorządom całkowitą swobodę w wydatkowaniu tych środków.
    Urzędnicy zajmujący się oświatą, zarówno na szczeblu ministerstwa jak i samorządów, niechętnie poruszają tą kwestię. Dlatego tak ważne jest aby rodzic miał świadomość, że ze względu na niepełnosprawność jego dziecka samorząd dostaje dodatkowe pieniądze i domagał się o określonego przez prawo wsparcia.

    Oto mechanizm: dochody gminy lub powiatu pochodzą z trzech źródeł: dochodów własnych (np. opłat, podatków), dotacji celowych oraz subwencji ogólnej z budżetu państwa. Z kolei owa subwencja ogólna dla gminy lub powiatu składa się z trzech części: wyrównawczej, równoważącej oraz oświatowej (zatem poprawna nazwa subwencji oświatowej to „część oświatowa subwencji ogólnej”).

    Podstawa prawna: art. 3 ust. 1 oraz art. 4, 5 i 7 Ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. 2003 nr 203 poz. 1966)

    Swoboda samorządów w wydatkowaniu środków naliczanych z tytułu orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wystawionego dla konkretnego ucznia jest zagwarantowana w dwóch ważnych ustawach. Pierwsza z nich, Ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, mówi o tym, że o przeznaczeniu środków otrzymanych z tytułu subwencji ogólnej decyduje organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, a więc rada gminy (miasta) lub rada powiatu. Decyzja taka jest podejmowana w postaci uchwały budżetowej.

    Podstawa prawna: art. 7 ust. 3 Ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. 2003 nr 203 poz. 1966)

    Natomiast zgodnie z Ustawą o finansach publicznych środki publiczne pochodzące z poszczególnych tytułów nie mogą być przeznaczane na finansowanie imiennie wymienionych wydatków – chyba że odrębna ustawa stanowi inaczej.

    Podstawa prawna: art. 42 ust. 2 Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. 2009 nr 157 poz. 1240)

    W świetle powyższych przepisów nie można domagać się od samorządu „oddania” subwencji szkole (nie mówiąc już o oddaniu jej dziecku). Można natomiast, i trzeba, stale przypominać o sposobie naliczania dodatkowych środków na danego ucznia niepełnosprawnego oraz domagać się realizowania zapisów z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.

    Przepisem, na który może powołać się szkoła i rodzice dziecka walcząc o sfinansowanie potrzebnego wsparcia, jest wspominane wcześniej Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. 2010 nr 228 poz.1490) z rozporządzeniem zmieniającym Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 sierpnia 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz.U. 2013 r. nr 0 poz. 957).

    Rozporządzenie to nakłada na szkołę obowiązek realizacji zapisów z orzeczenia oraz obowiązek zapewnienia odpowiednich warunków do nauki, uwzględniających indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów niepełnosprawnych.

Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.