Ale to jest nowożytne myślenie- że JA jako podmiot liturgii muszę ją rozumieć. Nie muszę. Pan Bóg rozumie a Msza to dialog między Chrystusem a Ojcem. Czesto nie śledzę tekstow w mszaliku bo moje uczestnictwo polega na czym innym.
Msza św/Eucharystia/ Pamiątka wieczerzy Pańskiej/itd. - nie jest jedynie dialogiem między Chrystusem a Ojcem. To tradycjopaci zawężają interpretacją tego wydarzenia. Katechizm Kościoła Katolickiego mówi: Eucharystia - źródło i szczyt życia Kościoła
1324 Eucharystia jest "źródłem i zarazem szczytem całego życia chrześcijańskiego" "Inne zaś
sakramenty, tak jak wszystkie kościelne posługi i dzieła apostolstwa, wiążą się ze świętą
Eucharystią i do niej zmierzają. W Najświętszej bowiem Eucharystii zawiera się całe
duchowe dobro Kościoła, a mianowicie sam Chrystus, nasza Pascha".
1325 "Eucharystia oznacza i urzeczywistnia komunię życia z Bogiem i jedność Ludu Bożego,
przez które Kościół jest sobą. Jest ona szczytem działania, przez które Bóg w Chrystusie
uświęca świat, a równocześnie szczytem kultu, jaki ludzie w Duchu Świętym oddają
Chrystusowi, a przez Niego Ojcu".
1326 W końcu, przez celebrację Eucharystii jednoczymy się już teraz z liturgią niebieską i
uprzedzamy życie wieczne, gdy Bóg będzie wszystkim we wszystkich.
1348 Zgromadzenie się wszystkich uczestników. Chrześcijanie przychodzą na to samo
miejsce, by uczestniczyć w zgromadzeniu eucharystycznym. Na czele zgromadzenia stoi
Chrystus, główny celebrans Eucharystii. Jest On Arcykapłanem Nowego Przymierza. To On
niewidzialnie przewodniczy całej celebracji eucharystycznej. Biskup lub prezbiter
reprezentuje Chrystusa, działając w osobie Chrystusa-Głowy (in persona Christi Capitis)
przewodniczy zgromadzeniu, zabiera głos po czytaniach, przyjmuje dary ofiarne i odmawia
Modlitwę eucharystyczną. Wszyscy biorą czynny udział w celebracji, każdy na swój sposób:
lektorzy i ci, którzy przynoszą dary ofiarne, rozdający Komunię świętą i cały lud, którego
"Amen" wyraża ich uczestnictwo.
***
Niebo jest Wspólnotą miłości. Wzajemną relacją osób zbawionych pomiędzy sobą i Bogiem. Tam nie ma relacji ja-On, a cała Wspólnota-On.
Komentarz
Msza św/Eucharystia/ Pamiątka wieczerzy Pańskiej/itd. - nie jest jedynie dialogiem między Chrystusem a Ojcem. To tradycjopaci zawężają interpretacją tego wydarzenia.
Katechizm Kościoła Katolickiego mówi:
Eucharystia - źródło i szczyt życia Kościoła
1324 Eucharystia jest "źródłem i zarazem szczytem całego życia chrześcijańskiego" "Inne zaś sakramenty, tak jak wszystkie kościelne posługi i dzieła apostolstwa, wiążą się ze świętą Eucharystią i do niej zmierzają. W Najświętszej bowiem Eucharystii zawiera się całe duchowe dobro Kościoła, a mianowicie sam Chrystus, nasza Pascha".
1325 "Eucharystia oznacza i urzeczywistnia komunię życia z Bogiem i jedność Ludu Bożego, przez które Kościół jest sobą. Jest ona szczytem działania, przez które Bóg w Chrystusie uświęca świat, a równocześnie szczytem kultu, jaki ludzie w Duchu Świętym oddają Chrystusowi, a przez Niego Ojcu".
1326 W końcu, przez celebrację Eucharystii jednoczymy się już teraz z liturgią niebieską i uprzedzamy życie wieczne, gdy Bóg będzie wszystkim we wszystkich.
1348 Zgromadzenie się wszystkich uczestników. Chrześcijanie przychodzą na to samo miejsce, by uczestniczyć w zgromadzeniu eucharystycznym. Na czele zgromadzenia stoi Chrystus, główny celebrans Eucharystii. Jest On Arcykapłanem Nowego Przymierza. To On niewidzialnie przewodniczy całej celebracji eucharystycznej. Biskup lub prezbiter reprezentuje Chrystusa, działając w osobie Chrystusa-Głowy (in persona Christi Capitis) przewodniczy zgromadzeniu, zabiera głos po czytaniach, przyjmuje dary ofiarne i odmawia Modlitwę eucharystyczną. Wszyscy biorą czynny udział w celebracji, każdy na swój sposób: lektorzy i ci, którzy przynoszą dary ofiarne, rozdający Komunię świętą i cały lud, którego "Amen" wyraża ich uczestnictwo.
***
Niebo jest Wspólnotą miłości. Wzajemną relacją osób zbawionych pomiędzy sobą i Bogiem. Tam nie ma relacji ja-On, a cała Wspólnota-On.