Pomyślałam, że może Wam też się przyda, bo mi w zeszłym roku bardzo pomogło uporządkować i zrozumieć elementy liturgii tego świętego czasu.
Rozumiem tych, których o.Szustak drażni, ale to było pierwsze tak całościowe podejście do tematu Triduum, z którym się zetknęłam. I za to jestem wdzięczna Duchowi Świętemu, który tego kapłana natchnął, żeby powiedział tak do ludzi "o co chodzi z tym Triduum"
Myślę, że mamy w Kościele jeden problem - powszechne przekonanie, że wszyscy wszystko wiedzą i rozumieją i nikomu nie trzeba nic tłumaczyć. Słyszę to w homiliach - są rozważania głębsze, poszerzenia tematu, ale wykładni teologicznej i zwykłego ludzkiego tłumaczenia dla opornych - brak.
Komentarz
Zobaczymy, czy będzie wola ludu
wiele spostrzeżeń, muszę przyznać, że ciekawych i na pewno coś wartościowego z tego wyniosę, ale forma podania mnie irytuje,
ojciec Szustak mówi o poważnych rzeczach w niepoważny sposób - ja bym nie puszczała dzieciom
Moje "maluchy" czyli 10 i 7 latek nie będą słuchać i tak. Mają jutro swoje przygotowanie do Paschy z dziećmi we wspólnocie.
Myślałam raczej o naszej młodzieży - 19,17 i 15.
Mam jeszcze kserówki z książki dla dzieci o liturgii Wielkiego Tygodnia, które dostałem od siostry ze wspólnoty. Gorzej, że nie wiem co to za książka
A moze ktoś wie - jak to jest z obrzędem mandatum (obmycie nóg) w trakcie liturgii Wielkiego Czwartku? Powinien byc? U nas w parafii nie ma od zawsze w mojej dawnej parafii dziecięcej był i było to ogromne przeżycie dla mnie. Ale myślałam ze to taki koloryt lokalny. Czyli proboszcz moze ten obrzęd opuścić i nie praktykować? Ktoś sie orientuje?
u mnie podobnie.
w obecnej nie ma, w dziecięcej był i pewnie jest nadal
@Ulga , dzięki za przypomnienie
Obrzęd ten nie jest obowiązkowy
Obrzęd umywania nóg nie jest obowiązkowy podczas Missa in cena Domini. O jego zastosowaniu decydują sami pasterze, mając na uwadze okoliczności i racje pastorale, tak by nie stał się czynnością automatyczną i sztuczną, pozbawioną głębszego sensu i zredukowaną wyłącznie do odegrania sceny. Z drugiej strony nie powinno mu się też nadawać zbyt wielkiego znaczenia, tak by nie skupiał całej uwagi podczas Mszy Wieczerzy Pańskiej, sprawowanej w «święty dzień, w którym nasz Pan Jezus Chrystus został za nas wydany» (Kanon rzymski, Communicantes); we wskazaniach homiletycznych przypomina się wyjątkowość tej Mszy świętej, pamiątki ustanowienia Eucharystii, sakramentu kapłaństwa i nowego przykazania wzajemnej miłości, najwyższego prawa dla wszystkich i wobec wszystkich w Kościele.
źródło:
http://www.vatican.va/roman_curia/congregations/ccdds/documents/rc_con_ccdds_doc_20160106_commento-decreto-lavanda-piedi_pl.html