"Europa zaczęła się od tego, kiedy Arystoteles odkrył teorię aspektu"
tutaj inny autor w formie pisemnej: W kulturze greckiej pojawiły się pewne elementy charakterystyczne dla kultury zachodniej, a nieobecne w innych kulturach. Elementy te można będzie wydobyć zwracając uwagę na cztery główne dziedziny kultury, z których trzy wyeksponowane były przez samych Greków. Do dziedzin tych należą: THEORIA (nauka), PRAXIS (moralność), POIESIS (wytwórczość), RELIGIO (religia).
THEORIA i PRAWDA
Choć cywilizacja Egiptu i Babilonu jest starsza od greckiej, to jednak Grecy wnoszą do kultury istotnie nowe rzeczy. Pierwszą z nich jest THEORIA. Dopiero Grecy odkrywają miłość do poznania jako poznania, a co więcej umieszczają poznanie na szczycie kultury. Co innego poznawać, aby rządzić, czy poznawać, aby ściągać podatki, a co innego poznawać, aby poznać prawdę dla niej samej, by z miłością, rozumiejące patrzeć na rzeczywistość. I właśnie gdy mówimy o cywilizacji babilońskiej, to tam oglądano gwiazdy, aby przewidywać przyszłość na ziemi, stąd nie było astronomii, ale była tylko astrologia; gdy mówimy o cywilizacji egipskiej, to tam mierzono działki po wylewach Nilu, aby ściągnąć odpowiedni podatek, stąd nie było geometrii, ale było tylko miernictwo, itd. Dopiero w Grecji pojawiły się w sensie ścisłym nauki, a więc takie dziedziny poznania, w których celem jest prawda zdobyta w sposób metodyczny i uzasadniony. I dopiero od tego momentu można mówić o wręcz błyskawicznym rozwoju i to wyraźnie zróżnicowanych nauk: filozoficznych, przyrodniczych, matematycznych oraz nauk pomocniczych jak logika czy metodologia. Gdzie docierała kultura grecka, tam zaraz rozkwitały różne nauki. Nauka nie była umiejętnością praktyczną, ani tajemną inicjacją, lecz otwartym i racjonalnym szukaniem prawdy. I to jest pierwszy istotny rys tzw. kultury europejskiej.
PRAXIS i DOBRO
Praxis obejmowało sferę ludzkiego postępowania, które ma na względzie dobro człowieka, rodziny, państwa. Stąd w ramach PRAKIS wymieniano etykę, ekonomikę i politykę. Charakterystycznym dla Greków było to, że już od Homera związali ludzkie postępowanie z wychowaniem, które pozwala na pojawienie się w człowieku CNÓT, usprawniających do właściwego postępowania. KALOKAGATHIA - to był człowiek pięknie wyglądający i dobrze postępujący. Jak etyka była związana z dobrem poszczególnych ludzi, tak ekonomia - była związana z dobrem rodziny, zaś polityka z dobrem społeczności zorganizowanej w państwo. Na tym tle można było łatwo dostrzec wszystkie wynaturzenia czy to w etyce (tzw. wady), czy w ekonomii, czy w polityce (ustroje zwyrodniałe: tyrania, oligarchia, demokracja).
POIESIS i PIĘKNO
Sfera wytwarzania obejmowała to, co dziś nazywamy sztukami i rzemiosłem. Dla Greków charakterystyczne było wyeksponowanie rozumu jako kierującego wytwarzaniem, harmonii jako porządkującej wytwór, oraz figury jako wyrażającej racjonalnie zharmonizowane piękno. Piękno wytworów w sposób analogiczny dotyczyło różnych wytworów, nie tylko tych, które w XVIII wieku nazwano sztukami pięknymi. Szczególnie zaś blisko wiązano piękno kosmosu (ład) z pięknem postępowania i z pięknem wytworów. W kulturze greckiej pojawił bardzo mocno wyeksponowany element ładu, który miał przenikać różne dziedziny kultury.
RELIGIO
Grecy nie posiadali jakiejś jednej religii o wyraźnie określonych dogmatach, które byłyby pielęgnowane przez jakąś wyodrębnioną kastę kapłańską. Bardziej uniwersalna była mitologia o charakterze estetyczno-moralizatorskim, dość plastyczna, otwarta na lokalne kulty. Stąd religia ta łatwo ulegała wpływom innych religii w zależności od tego, gdzie powstawały kolonie greckie lub kto na Greków napadł (Zeus-Ozyrys, Zeus-Jowisz). Religia grecka nie miała jako religia charakteru uniwersalnego.
@AB - u nas na razie pierwsza klasa, więc z czasem na razie spoko.
Dziś miałam coś zupełnie innego w planach. A skończyło sie tak: prezentacja (przerywana śniadaniem), potem dzieci dostrzegły w niej Titanic - więc opowiedziałam im trochę, pokazałam jakiś filmik o nim. A później poszło na matematykę :-)
Ile było szalup, ile osób mogły pomieścić, jaka jest różnica między liczbą pasażerów Titanica a liczbą pasażerów, które mógł pomieścić w szalupach, ile jeszcze musiało być szalup, żeby wystarczyło dla wszystkich, itd..........
Chyba trochę zawyżyłam jej poziom, bo już mnie boli głowa od tłumaczenia. G. ma problem z zapisywaniem działań, wynik może podać, ale działanie niekoniecznie.
Jako odtrutkę na propagandę ewolucyjną oglądamy wykłady Kenta Hovinda http://www.drdino.pl/Multimedia.html (dzięki Agnieszko63). Na początek dla maluchów "Co dzieci powinny wiedzieć o dinozaurach".
Tu wyjaśnienie, czy można wierzyć w protestancki kreacjonizm - wykład ks. prof. dr hab. Andrzeja Maryniarczyka "Dlaczego kreacjonizm?" z cyklu "Ewolucjonizm czy kreacjonizm?" -- VI Międzynarodowe Sympozjum Filozoficzne z cyklu: „Przyszłość cywilizacji Zachodu" http://www.youtube.com/watch?v=4HL_XsE5CvU
Tu ciekawy film porównujący hipotezę wielkiego wybuchu, ewolucji chemicznej i biologicznej oraz teorie kreacjonistyczne - "Pytanie o początki" http://www.youtube.com/watch?v=pcOs_GOYXY4
a tak na serio- dużo korzystacie z takich materiałów?
bo nam zbyt wiele czasu nie zostaje po zrobieniu "podstaw"...
Korzystamy tam gdzie jest możliwość i potrzeba. Ja linkuję tylko i wyłącznie te, które sami przetrawiliśmy. Dziś np. w kl.IV mamy prostopadłościany i przy okazji origami-sześcian - ja mam spokój, a uciemiężone dziecko rozrywkę )
Komentarz
http://www.zywioly.eco.pl/
(racjonalne dopełnienie natury)
"Europa zaczęła się od tego, kiedy Arystoteles odkrył teorię aspektu"
tutaj inny autor w formie pisemnej:
W kulturze greckiej pojawiły się pewne elementy charakterystyczne dla
kultury zachodniej, a nieobecne w innych kulturach. Elementy te można
będzie wydobyć zwracając uwagę na cztery główne dziedziny kultury, z
których trzy wyeksponowane były przez samych Greków. Do dziedzin tych
należą: THEORIA (nauka), PRAXIS (moralność), POIESIS (wytwórczość),
RELIGIO (religia).
THEORIA i PRAWDA
Choć cywilizacja
Egiptu i Babilonu jest starsza od greckiej, to jednak Grecy wnoszą do
kultury istotnie nowe rzeczy. Pierwszą z nich jest THEORIA. Dopiero
Grecy odkrywają miłość do poznania jako poznania, a co więcej
umieszczają poznanie na szczycie kultury. Co innego poznawać, aby
rządzić, czy poznawać, aby ściągać podatki, a co innego poznawać, aby
poznać prawdę dla niej samej, by z miłością, rozumiejące patrzeć na
rzeczywistość. I właśnie gdy mówimy o cywilizacji babilońskiej, to tam
oglądano gwiazdy, aby przewidywać przyszłość na ziemi, stąd nie było
astronomii, ale była tylko astrologia; gdy mówimy o cywilizacji
egipskiej, to tam mierzono działki po wylewach Nilu, aby ściągnąć
odpowiedni podatek, stąd nie było geometrii, ale było tylko miernictwo,
itd. Dopiero w Grecji pojawiły się w sensie ścisłym nauki, a więc takie
dziedziny poznania, w których celem jest prawda zdobyta w sposób
metodyczny i uzasadniony. I dopiero od tego momentu można mówić o wręcz
błyskawicznym rozwoju i to wyraźnie zróżnicowanych nauk: filozoficznych,
przyrodniczych, matematycznych oraz nauk pomocniczych jak logika czy
metodologia. Gdzie docierała kultura grecka, tam zaraz rozkwitały różne
nauki. Nauka nie była umiejętnością praktyczną, ani tajemną inicjacją,
lecz otwartym i racjonalnym szukaniem prawdy. I to jest pierwszy istotny
rys tzw. kultury europejskiej.
PRAXIS i DOBRO
Praxis
obejmowało sferę ludzkiego postępowania, które ma na względzie dobro
człowieka, rodziny, państwa. Stąd w ramach PRAKIS wymieniano etykę,
ekonomikę i politykę. Charakterystycznym dla Greków było to, że już od
Homera związali ludzkie postępowanie z wychowaniem, które pozwala na
pojawienie się w człowieku CNÓT, usprawniających do właściwego
postępowania. KALOKAGATHIA - to był człowiek pięknie wyglądający i
dobrze postępujący. Jak etyka była związana z dobrem poszczególnych
ludzi, tak ekonomia - była związana z dobrem rodziny, zaś polityka z
dobrem społeczności zorganizowanej w państwo. Na tym tle można było
łatwo dostrzec wszystkie wynaturzenia czy to w etyce (tzw. wady), czy w
ekonomii, czy w polityce (ustroje zwyrodniałe: tyrania, oligarchia,
demokracja).
POIESIS i PIĘKNO
Sfera wytwarzania
obejmowała to, co dziś nazywamy sztukami i rzemiosłem. Dla Greków
charakterystyczne było wyeksponowanie rozumu jako kierującego
wytwarzaniem, harmonii jako porządkującej wytwór, oraz figury jako
wyrażającej racjonalnie zharmonizowane piękno. Piękno wytworów w sposób
analogiczny dotyczyło różnych wytworów, nie tylko tych, które w XVIII
wieku nazwano sztukami pięknymi. Szczególnie zaś blisko wiązano piękno
kosmosu (ład) z pięknem postępowania i z pięknem wytworów. W kulturze
greckiej pojawił bardzo mocno wyeksponowany element ładu, który miał
przenikać różne dziedziny kultury.
RELIGIO
Grecy nie
posiadali jakiejś jednej religii o wyraźnie określonych dogmatach, które
byłyby pielęgnowane przez jakąś wyodrębnioną kastę kapłańską. Bardziej
uniwersalna była mitologia o charakterze estetyczno-moralizatorskim,
dość plastyczna, otwarta na lokalne kulty. Stąd religia ta łatwo ulegała
wpływom innych religii w zależności od tego, gdzie powstawały kolonie
greckie lub kto na Greków napadł (Zeus-Ozyrys, Zeus-Jowisz). Religia
grecka nie miała jako religia charakteru uniwersalnego.
http://www.piotrjaroszynski.pl/felietony-wywiady/co-to-jest-europa.html
http://www.tomizm.pl/?q=node/8
http://pl.yowindow.com/weather.php#location_id=gn:756135&ln=Warsaw
może się komuś przyda, majowy numer w sieci za darmo. realia co prawda trochę nie nasze, ale za to więcej doświadczenia mają:
http://www.thehomeschoolmagazine-digital.com/thehomeschoolmagazine/201305/#pg4
http://www.benedyktyni.eu/?page_id=206
Artykuł o wpływie szkoły na zdolności matematyczne.
http://planetoweb.net
To może się wobec tego przydać i to: http://www.stellarium.org/pl/
http://www.shatters.net/celestia/
lub:
http://neave.com/planetarium/
http://www.instructables.com/
Kurcze i przez Was edukacja domowa od rana w piżamach bez śniadania :-)
Dzieci tak zafascynowane, że nie mogą się oderwać
@AB - u nas na razie pierwsza klasa, więc z czasem na razie spoko.
Dziś miałam coś zupełnie innego w planach. A skończyło sie tak: prezentacja (przerywana śniadaniem), potem dzieci dostrzegły w niej Titanic - więc opowiedziałam im trochę, pokazałam jakiś filmik o nim. A później poszło na matematykę :-)
Ile było szalup, ile osób mogły pomieścić, jaka jest różnica między liczbą pasażerów Titanica a liczbą pasażerów, które mógł pomieścić w szalupach, ile jeszcze musiało być szalup, żeby wystarczyło dla wszystkich, itd..........
Chyba trochę zawyżyłam jej poziom, bo już mnie boli głowa od tłumaczenia. G. ma problem z zapisywaniem działań, wynik może podać, ale działanie niekoniecznie.
Ale jakoś poszło. Uffffff.
Ogólnie o edukacji domowej
Linki do stron edukacyjnych (ogólnych i przedmiotowych)
Edukacja domowa – pomoce dydaktyczne, sklepy…
Nie wiem czemu ale nie mogłem zmodyfikować na .info
Jako odtrutkę na propagandę ewolucyjną oglądamy wykłady Kenta Hovinda http://www.drdino.pl/Multimedia.html (dzięki Agnieszko63). Na początek dla maluchów "Co dzieci powinny wiedzieć o dinozaurach".
Tu wyjaśnienie, czy można wierzyć w protestancki kreacjonizm - wykład ks. prof. dr hab. Andrzeja Maryniarczyka "Dlaczego kreacjonizm?" z cyklu "Ewolucjonizm czy kreacjonizm?" -- VI Międzynarodowe Sympozjum Filozoficzne z cyklu: „Przyszłość cywilizacji Zachodu" http://www.youtube.com/watch?v=4HL_XsE5CvU
Tu ciekawy film porównujący hipotezę wielkiego wybuchu, ewolucji chemicznej i biologicznej oraz teorie kreacjonistyczne - "Pytanie o początki" http://www.youtube.com/watch?v=pcOs_GOYXY4
Dziś np. w kl.IV mamy prostopadłościany i przy okazji origami-sześcian - ja mam spokój, a uciemiężone dziecko rozrywkę )
http://www.szansaspotkania.pl/index.php/pl/
Masturbacja i polucje nocne
Orgazm u kobiety
Krzysztofie! Chybaś wątek pomylił...
ŹRÓDŁOWE DOKUMENTY KOŚCIOŁA
http://www.szansaspotkania.pl/index.php/pl/portal-pl/17-artykul/167-zrodlowe-dokumenty-kosciola