Nasz proboszcz dziś powiedzial, że postu nie ma jutro. Traktuję to jako dyspensę dla parafian, bo oficjalnie post likwidują tyko uroczystości a ustawa BN ma rangę święta.
Ksiądz dziś mówił, że jutro post obowiązuje i przypomina o tym, mimo święta. Na pasterce w innym kościele ksiądz również mówił, że w piątek normalnie obowiązuje post.
Rety, to już sto razy było pisane Tylko dni w oktawie Uroczystości Zmartwychwstania Pańskiego mają rangę uroczystości i znoszą post. Inne oktawy nie. Bo tylko uroczystość znosi post.
Kan. 1251 - Wstrzemięźliwość od spożywania mięsa lub innych pokarmów, zgodnie z zarządzeniem Konferencji Episkopatu, należy zachowywać we wszystkie piątki całego roku, chyba że w danym dniu przypada jakaś uroczystość. Natomiast wstrzemięźliwość i post obowiązują w środę popielcową oraz w piątek Męki i Śmierci Pana naszego Jezusa Chrystusa.
Ja od dziecka od róznych kapłanów oraz na ogloszeniach parafialnych słyszałam, ze w oktawie dużych Świąt (Między innymi BN i WN) nie ma postu-bo cytując: "te 8 dni to jest jeden uroczysty dzień".
To jeżeli Ty się trzymasz fałszywych przesłanek, to chociaż nie wprowadzaj w błąd innych. Wstrzemięźliwość (jak słusznie sprostował Greg) jest usankcjonowana w prawie kościelnym i nie zależy od "ja słyszałam" i "mi się wydaje". Dzisiaj wstrzemięźliwość obowiązuje, bo nie ma żadnej uroczystości, chyba, że proboszcz udzielił dyspensy na terenie swojej parafii.
Pamiętam jak w piątek po Bożym Ciele jeden z kapłanów chciał na naszym polu zorganizować dla ministrantów ognisko z kiełbaskami (nie doszło do skutku). Twierdził, że nie ma wstrzemięźliwości od mięska, bo oktawa. On z tych co go bardzo lubię, ale nieufnie podchodzę do prawd przezeń głoszonych Zasięgnęłam języka i jeśli dobrze pamiętam to jeden ze starszych kapłanów powiedział, że kiedyś tak było podczas oktawy... Może stąd te przekłamania?
W istocie, kiedyś było więcej oktaw liturgicznych. Jak teraz poczytasz Ogólne normy roku liturgicznego i kalendarza, to pozostały tylko oktawa Uroczystości Zmartwychwstania Pańskiego i oktawa Uroczystości Narodzenia Pańskiego, z czego tylko dni w tej pierwszej mają rangę uroczystości. Obecnie liturgicznie nie ma już oktaw Uroczystości Ciała i Krwi Chrystusa, ani oktawy Najświętszego Serca Pana Jezusa. Oktawę Bożego Ciała obchodzi się jako pewną tradycję, ale liturgicznie nie ma czegoś takiego.
edit: O, z powyżej wspomnianego dokumentu: 12. Obchód największych uroczystości Zmartwychwstania i Narodzenia Pańskiego trwa przez osiem dni. Obydwie oktawy rządzą się własnymi prawami.
@Kalinosia jeśłi ksiądz z ambony mów, że nie obowiązuje wstrzemięźliwość, tzn że pewnie jest dyspensa ( u nas też powiedział i ja to traktuję jako dyspensę) bo oficjalnie dziś jest wstrzemięźliwość.
Ale czy to nie jest tak, że jeśli jest dyspensa, to proboszcz powinien przynajmniej zachęcić do innego rodzaju pokuty? BTW myślę, że ci proboszczowie to jednak się machnęli a nie udzielili dyspensy.
Ale czy to nie jest tak, że jeśli jest dyspensa, to proboszcz powinien przynajmniej zachęcić do innego rodzaju pokuty? BTW myślę, że ci proboszczowie to jednak się machnęli a nie udzielili dyspensy.
dokłądnie tak właśnie było w przypadku naszego proboszcza, moim zdaniem
1. W oktawie Bożego Narodzenia nie ma formalnej uroczystości, to znaczy, uroczystości Św. Szczepana, Św. Jana, Św. Młodzianków Męczenników mają formalną rangę święta, a zatem wstrzemięźliwość obowiązuje. 2. Kategoria "postu" (ograniczenia ilościowego: jeden posiłek do syta mięsny lub nie, jeden lekki raczej bezmięsny, chociaż tradycja była różna) nie istnieje w KPK z 1983 r., choć kiedy znoszono posty, zachęcano do ich dalszego przestrzegania według dalszych zasad, nawet do postu eucharystycznego naturalnego od północy. Lepiej zatem zrobić więcej niż mniej. 3. Oktawa Bożego Ciała została zniesiona formalnie w 1955 r. W NFRR są trzy oktawy: dwie I klasy (Zmartwychwstania Pańskiego i Zesłania Ducha Świętego) oraz jedna II klasy (Bożego Narodzenia). W KPK z 1917 r. post znosiła tylko uroczystość obowiązkowa poza okresem Wielkiego Postu. 4. Dyspensę chyba powinno się ogłosić jako dyspensę, bo stwierdzenie "nie ma wstrzemięźliwości" brzmi raczej jak prawo ogólne. 5. Co do wstrzemięźliwości w piątek w Oktawie Zmartwychwstania Pańskiego, wcale nie jestem taki pewien, że ona nie obowiązuje. Czy ktoś zna oficjalny dokument Kościoła potwierdzający taką tezę? Mnie sprawa wydaje mi się niejednoznaczna. Dopiero od kilku lat stykam się z usilnym lansowaniem braku abstynencji od mięsa w piątek w oktawie Wielkanocy, chociaż nie oznacza to przecież nakazu jedzenia mięsa, a tylko możliwość. Moim skromnym zdaniem, dni oktawy nie są dniem uroczystości, co widać również w liturgii - brak drugiego czytania i Credo (w NFRR Credo jest odmawiane we Mszy Świętej oktawy), więc skoro przepisy liturgiczne nie są tu jednak identyczne, to dyscyplinarne również nie muszą być jednakowe. Przypomnijmy, że w Oktawie Zesłania Ducha Świętego w NFRR (I klasy) przypadają Suche Dni - wstrzemięźliwość + post. Przydałby się zatem oficjalny dokument stwierdzający explicite: positive vel negative. Mnie się wydaje, że Kościół jednoznacznie się w tej sprawie nie wypowiedział.
Komentarz
Tylko dni w oktawie Uroczystości Zmartwychwstania Pańskiego mają rangę uroczystości i znoszą post. Inne oktawy nie.
Bo tylko uroczystość znosi post.
edit:
http://www.kkbids.episkopat.pl/?id=197
pkt 24 dotyczy oktawy Uroczystości Zmartwychwstania Pańskiego, 35 oktawy Uroczystości Narodzenia Pańskiego
Kan. 1251 - Wstrzemięźliwość
od spożywania mięsa lub innych pokarmów, zgodnie z zarządzeniem
Konferencji Episkopatu, należy zachowywać we wszystkie piątki całego
roku, chyba że w danym dniu przypada jakaś uroczystość. Natomiast
wstrzemięźliwość i post obowiązują w środę popielcową oraz w piątek Męki i Śmierci Pana naszego Jezusa Chrystusa.
Jutro nie ma żadnej uroczystości.
Ludzie post i wstrzemięźliwość to dwie różne rzeczy. że też takie oczywistości trzeba tłumaczyć
Wstrzemięźliwość (jak słusznie sprostował Greg) jest usankcjonowana w prawie kościelnym i nie zależy od "ja słyszałam" i "mi się wydaje". Dzisiaj wstrzemięźliwość obowiązuje, bo nie ma żadnej uroczystości, chyba, że proboszcz udzielił dyspensy na terenie swojej parafii.
Święto. Uroczystość zapewne jedynie w kościołach patronalnych.
Obecnie liturgicznie nie ma już oktaw Uroczystości Ciała i Krwi Chrystusa, ani oktawy Najświętszego Serca Pana Jezusa. Oktawę Bożego Ciała obchodzi się jako pewną tradycję, ale liturgicznie nie ma czegoś takiego.
edit:
O, z powyżej wspomnianego dokumentu:
12. Obchód największych uroczystości Zmartwychwstania i
Narodzenia Pańskiego trwa przez osiem dni. Obydwie oktawy rządzą się
własnymi prawami.
Ale my i tak wcinamy dziś pozostałości rybne
Oktawa Wielkiejnocy a oktawa Bożego Narodzenia rządzą się innymi prawami.
Spójrz poniżej
http://brewiarz.pl/appendix/pierwsz.php3
2. Kategoria "postu" (ograniczenia ilościowego: jeden posiłek do syta mięsny lub nie, jeden lekki raczej bezmięsny, chociaż tradycja była różna) nie istnieje w KPK z 1983 r., choć kiedy znoszono posty, zachęcano do ich dalszego przestrzegania według dalszych zasad, nawet do postu eucharystycznego naturalnego od północy. Lepiej zatem zrobić więcej niż mniej.
3. Oktawa Bożego Ciała została zniesiona formalnie w 1955 r. W NFRR są trzy oktawy: dwie I klasy (Zmartwychwstania Pańskiego i Zesłania Ducha Świętego) oraz jedna II klasy (Bożego Narodzenia). W KPK z 1917 r. post znosiła tylko uroczystość obowiązkowa poza okresem Wielkiego Postu.
4. Dyspensę chyba powinno się ogłosić jako dyspensę, bo stwierdzenie "nie ma wstrzemięźliwości" brzmi raczej jak prawo ogólne.
5. Co do wstrzemięźliwości w piątek w Oktawie Zmartwychwstania Pańskiego, wcale nie jestem taki pewien, że ona nie obowiązuje. Czy ktoś zna oficjalny dokument Kościoła potwierdzający taką tezę? Mnie sprawa wydaje mi się niejednoznaczna. Dopiero od kilku lat stykam się z usilnym lansowaniem braku abstynencji od mięsa w piątek w oktawie Wielkanocy, chociaż nie oznacza to przecież nakazu jedzenia mięsa, a tylko możliwość. Moim
skromnym zdaniem, dni oktawy nie są dniem uroczystości, co widać również
w liturgii - brak drugiego czytania i Credo (w NFRR Credo jest
odmawiane we Mszy Świętej oktawy), więc skoro przepisy liturgiczne nie są tu jednak identyczne, to dyscyplinarne również
nie muszą być jednakowe. Przypomnijmy, że w Oktawie Zesłania Ducha Świętego w NFRR (I klasy) przypadają Suche Dni - wstrzemięźliwość + post. Przydałby się zatem oficjalny dokument stwierdzający explicite: positive vel negative. Mnie się wydaje, że Kościół jednoznacznie się w tej sprawie nie wypowiedział.