Witaj, nieznajomy!

Wygląda na to, że jesteś tutaj nowy. Jeśli chcesz wziąć udział, należy kliknąć jeden z tych przycisków!

kard. Arinze o "tańcach liturgicznych"

edytowano maj 2010 w Arkan Noego
To w ramach małego odświeżenia mojej wojenki z wiadomą "wspólnotą"

http://gloria.tv/?media=31319

Komentarz

  • O tańcach liturgicznych to ja słyszałam u jezuitów. Na neo tańczy się już po zakończonej Eucharystii, po wyjściu prezbitera.
  • Wyginam nieśmiało ciało przed ołtarzem. Przed tabernakulum biodrem zarzucam i nóżkę wyciągam. Kolana? Nie nie ma po co klękać. Pan jest moim przyjacielem.
  • Ha, nie ma tam tabernakulum ani ołtarza, gwoli ścisłości
  • To co to za Msza bez ołtarza?
  • A w ilu kościołach w Polsce Msza jest odprawiana na ołtarzu?
  • No chyba że "stół ołtarzowy" to nie "ołtarz", to się zgodzę.
  • [cite] Paweł i Ola:[/cite]No chyba że "stół ołtarzowy" to nie "ołtarz", to się zgodzę.
    Stół ołtarzowy to nie ołtarz. polecam poszukanie definicji słowa "ołtarz"
  • [cite] Kerima:[/cite]O tańcach liturgicznych to ja słyszałam u jezuitów. Na neo tańczy się już po zakończonej Eucharystii, po wyjściu prezbitera.
    ale tańczy się w pomieszczeniu sakralnym? Czy neo-piwnice są niepoświęcone?
  • Tego właśnie nie wiem :/
    Chyba zależy do parafii.
    Mi się wydaje natomiast, że są jakieś wspólnoty, poza neo, gdzie się tańczy w środku Mszy.
  • @Kerima: może OWDŚ ?
  • Mi się bardziej wydaje, że jakaś Wspólnota Miłości Ukrzyżowanej czy cuś... Nie wiem...
    Kiedyś tylko koleżanka mi opowiadała, że w duszpasterstwie u jezuitów na Rakowieckiej tańczyli w czasie Wielkiego Postu... tańce izraelskie wokół krzyża....
  • [cite] Kerima:[/cite]Tego właśnie nie wiem :/
    Myślałem, że DN odprawia Eucharystię w piwnicach. ZTCW aby to robić, pomieszczenie musi być poświęcone. Inaczej to tylko zabawa dzieci.
  • Bez przesady z tą zabawą.
    My jesteśmy chyba w największej neo parafii w Polsce. Tam jest kilka urządzonych na stałe kaplic, godnie urządzonych, myślę, że były też poświęcone. Kiedy jeszcze główny kościół był w budowie (czyli lata 70-te) tam odbywały się Msze dla całej parafii.
    Na pewno nie jest tak wszędzie.
    Gdyby ode mnie zależało, to bym wszystkich wysłała na tridentinę, ale ni mam takiej mocy (chociaż sporo część naszej wspólnoty da się skusić choć raz, 3 osoby chodzą właściwie regularnie)...
  • A już myślałam , że to Brawario:wink:
    Coś dawno go nie było.
  • [cite] Gregorius:[/cite]
    [cite] Paweł i Ola:[/cite]No chyba że "stół ołtarzowy" to nie "ołtarz", to się zgodzę.
    Stół ołtarzowy to nie ołtarz. polecam poszukanie definicji słowa "ołtarz"

    Podaj więc proszę definicję ołtarza wg najnowszych dokumentów kościelnych.
  • [cite] Gregorius:[/cite]Myślałem, że DN odprawia Eucharystię w piwnicach.
    Oj, Greg...
    Coś Cię dziś ugryzło, bo od dwóch lat co najmniej wiesz, że nie w piwnicach, tylko w salkach.
    Wiesz także, że niektóre salki są w piwnicach, ale to już zależy od dobrej lub złej woli proboszcza, lub od możliwości lokalowych.
    Wałkowaliśmy to już tyle razy, że aż Ci się dziwię, że znów Ci się chce.:wink:
  • @C&P: wyjaśniam, że mam dziś paskudny humor, to dlatego. Muszę się wyżyć.
  • Dobra, zniosę wszystko oprócz jajka.:wink:

    Wyżyj się tutaj, żeby rodzina nie ucierpiała.
  • [cite] Paweł i Ola:[/cite]
    [cite] Gregorius:[/cite]
    [cite] Paweł i Ola:[/cite]No chyba że "stół ołtarzowy" to nie "ołtarz", to się zgodzę.
    Stół ołtarzowy to nie ołtarz. polecam poszukanie definicji słowa "ołtarz"

    Podaj więc proszę definicję ołtarza wg najnowszych dokumentów kościelnych.

    ołtarz - (łac. wywyższone miejsce składania ofiar); płyta ołtarza (mensa); podstawa (stipes); wydrążenie na relikwie męczenników (sepulcrum); skrzynka do przechowywania Najświętszego Sakramentu (tabernakulum lub aedicula); nastawa ołtarzowa z obrazami lub rzeźbami (retabulum), tworząca rodzaj ściany za ołtarzem; malowidło ołtarzowe; ewentualnie baldachim nad ołtarzem (cyborium) z czteroma narożnymi kolumienkami, podpierającymi daszek (baldachim), może być również zawieszony nad ołtarzem."
  • [cite] Cart&Pud:[/cite]
    Wyżyj się tutaj, żeby rodzina nie ucierpiała.
    Właśnie za takie podejście Cię lubię :peace:
  • :eb:
  • Hmm...

    wg najnowszych dokumentów kościelnych?
  • najnowsze dokumenty nic nie definiują - ergo definicja się nie zmieniła.
  • OGÓLNE WPROWADZENIE DO MSZAŁU RZYMSKIEGO

    ROZDZIAŁ V
    URZĄDZENIE I WYSTRÓJ KOŚCIOŁA
    DO SPRAWOWANIA EUCHARYSTII

    [...]

    II. URZĄDZENIE PREZBITERIUM

    295. Prezbiterium to miejsce, w którym znajduje się ołtarz, głosi się słowo Boże i gdzie pełnią swoje funkcje: kapłan, diakon i inni usługujący. Powinno być wyodrębnione z wnętrza kościoła przez pewne podwyższenie albo przez odmienną formę i wystrój. Jego rozmiary winny być takie, by swobodnie można było celebrować Eucharystię i zapewnić jej widoczność 114.

    Ołtarz i jego wyposażenie

    296. Ołtarz, na którym pod sakramentalnymi znakami uobecnia się Ofiara krzyża, jest także stołem Pańskim. Lud Boży zaprasza się, aby przystępował do tego stołu w czasie Mszy świętej. Ołtarz jest także ośrodkiem dziękczynienia, które się spełnia przez sprawowanie Eucharystii.

    297. W miejscu poświęconym Eucharystię należy sprawować na ołtarzu; natomiast poza miejscem poświęconym można ją celebrować na odpowiednim stole, zawsze jednak przykrywa się go obrusem i korporałem oraz ustawia się na nim krzyż i świeczniki.

    298. W każdym kościele powinien być ołtarz stały, jasno i trwale wskazujący na Jezusa Chrystusa, który jest żywym kamieniem (por. 1 P 2, 4; Ef 2, 20); w innych zaś miejscach przeznaczonych do świętych obrzędów może być umieszczony ołtarz przenośny.
    Ołtarzem stałym nazywamy ołtarz tak zbudowany, że łączy się ściśle z posadzką i nie może być przesunięty; natomiast ołtarz przenośny można przesuwać.

    299. Ołtarz winien być zbudowany w oddaleniu od ściany, aby łatwo można było obchodzić go dookoła i celebrować przy nim w stronę ludu. Wypada go tak umieścić wszędzie, gdzie to jest możliwe. Ołtarz powinien być ustawiony w takim miejscu, by rzeczywiście stanowił ośrodek, ku któremu spontanicznie zwracać się będzie uwaga całego zgromadzenia wiernych . Z zasady winien to być ołtarz stały i poświęcony.

    300. Zarówno ołtarz stały, jak i przenośny poświęca się zgodnie z obrzędem zawartym w Pontyfikale Rzymskim; ołtarz przenośny można jednak tylko pobłogosławić.

    301. Zgodnie z tradycyjnym zwyczajem Kościoła i ze względu na znaczenie symboliczne mensa ołtarza stałego winna być kamienna i to z kamienia naturalnego. Za zgodą Konferencji Episkopatu można też użyć innego materiału wartościowego, trwałego i odpowiednio obrobionego. Fundament i podstawa podtrzymujące mensę mogą być wykonane z dowolnego materiału, byleby godnego i trwałego.

    Ołtarz przenośny może być zbudowany z dowolnych materiałów szlachetnych i trwałych, jakie zgodnie z tradycją i zwyczajami różnych regionów nadają się do użytku liturgicznego.

    302. Należy zachować zwyczaj składania pod ołtarzem poświęconym relikwii świętych, chociażby nie byli męczennikami. Należy się jednak zatroszczyć o stwierdzenie autentyczności tych relikwii.

    303. W nowo budowanych kościołach winien być wzniesiony tylko jeden ołtarz, który w zgromadzeniu wiernych będzie oznaczał jednego Chrystusa i jedną Eucharystię Kościoła.

    Gdy zaś w kościołach już istniejących dawny ołtarz jest tak ustawiony, że utrudnia uczestnictwo wiernych, a nie może być przeniesiony bez naruszenia wartości dzieła sztuki, należy zbudować inny ołtarz stały, artystycznie wykonany, i poświęcić go zgodnie z Pontyfikałem. Przy tym tylko ołtarzu należy odtąd sprawować święte obrzędy. Aby zaś uwaga wiernych nie odrywała się od nowego ołtarza, dawny ołtarz nie powinien być specjalnie przyozdabiany.

    304. Ze względu na szacunek należny zarówno sprawowaniu pamiątki Pana, jak i Uczcie eucharystycznej, na której rozdziela się Ciało i Krew Pańską, ołtarz powinien być przykryty przynajmniej jednym białym obrusem, który pod względem formy, rozmiarów i ornamentacji winien być dostosowany do kształtu ołtarza.

    305. W przyozdabianiu ołtarza trzeba zachować umiar.

    W okresie Adwentu należy zdobić ołtarz kwiatami z umiarem odpowiadającym charakterowi tego czasu, bez uprzedzania pełnej świątecznej radości płynącej z Narodzenia Pańskiego. Zakazuje się przyozdabiać ołtarza kwiatami w okresie Wielkiego Postu. Wyjątek od tej zasady stanowią: Niedziela Laetare (4. niedziela Wielkiego Postu), uroczystości i święta.

    Dekoracja kwiatowa zawsze winna być umiarkowana. Radzi się ją umieszczać nie na mensie ołtarza, ale raczej obok niego.

    306. Na mensie ołtarza bowiem można umieszczać tylko te przedmioty, które są konieczne przy sprawowaniu Mszy świętej, to znaczy: Ewangeliarz od początku celebracji aż do ogłoszenia Ewangelii; od przygotowania darów do puryfikacji naczyń: kielich, patenę, puszkę, jeśli to konieczne, korporał, puryfikaterz, palkę i mszał.

    W sposób dyskretny można w razie potrzeby umieścić na ołtarzu przyrządy wzmacniające głos kapłana.

    307. Świeczniki, które są wymagane przy poszczególnych czynnościach liturgicznych dla podkreślenia szacunku i uroczystego charakteru celebracji (por. nr 117), należy umieścić na ołtarzu lub obok niego, uwzględniając strukturę ołtarza i prezbiterium. Należy odpowiednio wkomponować je we wnętrze, przy czym nie powinny przesłaniać wiernym ołtarza, by łatwo można było widzieć, co się na ołtarzu czyni i co na nim się składa.

    308. Podobnie na ołtarzu lub obok niego należy umieścić krzyż z wizerunkiem Chrystusa ukrzyżowanego, dobrze widoczny dla zgromadzonych wiernych. Wypada pozostawić ten krzyż przy ołtarzu także poza czasem sprawowania liturgii, aby przypominał wiernym zbawczą mękę Pana.

    Prot. 795/02/L
    DLA POLSKI

    Na prośbę Jego Eminencji Józefa kard. Glempa, Arcybiskupa Warszawskiego, Przewodni-czącego Konferencji Episkopatu Polski, wyrażoną w liście z dnia 1 sierpnia 2003, mocą upraw-nień udzielonych tej Kongregacji przez papieża JANA PAWŁA II chętnie zatwierdzamy polski tekst Ogólnego wprowadzenia do Mszału rzymskiego (trzeciego wydania wzorcowego), jaki znajduje się w załączonym egzemplarzu.
    W tekście drukowanym należy umieścić wzmiankę o udzielonej przez Stolicę Apostolską zgodzie. Dwa egzemplarze wydrukowanego tekstu należy przesłać do tej Kongregacji.
    Bez względu na wszelkie przeciwne zarządzenia.

    W siedzibie Kongregacji ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów, dnia 6 listopada 2003 r.

    Franciscus Card. Arinze
    Prefekt
    + Dominicus Sorrentino
    Arcybiskup Sekretarz
    (Tłum. bp Stefan Cichy)
  • Masz najnowsze i nie udawaj ignoranta.
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.