@karolinamika Najpierw same samogłoski. Jak zacznie powtarzać i wskazywać palcem włączyć wyrażenia dźwiękonaśladowcze i powoli wycofywać samogłoski. Jak zacznie się posługiwać wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi w codziennym życiu włączyć rzeczowniki wszystkie płyty na raz. Codziennie inna. Aż opanuje rzeczowniki i zacznie używać.
Dzięki. Pytam forum bo logo niewiele powiedziała. Tyljo ze jest za łączeniem metod i z płyty to puszcza piosenki z pokazywaniem bo dziecko musi usłyszeć zrozumieć i pokazać. Może nie sa bardzo zna tą metodę
@mamlu traktuj bardzo poważnie zakaz stymulacji prawopółkulowych. Zero TV w tle, radia, muzyki, migających obrazów. Dziecko może słuchać WYŁĄCZNIE mowy ludzkiej. Da się przeżyć, ja żyłam rok.
A praca nad sensoryką w jaki zakresie, ponieważ różne zmysły stymuluje się w różny sposób. Generalnie fajnie się sprawdzają różne masy do ciapkania - ciastoliny, magiczny piasek, masa solna, farby do malowania rączkami, różne domowo urzadzane tory przeszkód, jeżdżenie na kocu, skakanie, turlanie, przelewanie wody, kołysanie w kocu. Ale to temat szeroki jak morze bo to co pomaga jednemu dziecku niekoniecznie pomoże innemu. Fajne są zabawy zwierzakami w naśladowanie dźwięków, np. mama kurka woła kurczaczki raz cicho raz głośno.
Nam ostatnio zalecono zakup maty do wanny, takiej masującej co robi bąbelki i jeszcze wizytę u osteopaty (???) umówiłam wizytę ale dopiero na kwiecień, nie wiem czego się spodziewać wyczytałam tylko że to się stosuje równolegle z fizjoterapią.
Byłam u osteopaty w celu zbadania wad postawy u dzieci ( nas też obejrzaŁ). Mogą być jego obserwacje pomocne w przypadku zaburzeń rozwojowych, dam znać czy są jakieś efekty. Miał wersję np. by do dziecka podchodzić od prawej strony bo lateralizacja ma wpływ na nerwowość i dziecka.
Czy można z tymi książkami Cieszyńskiej ćwiczyć z dzieckiem 3,5 letnim, które już mówi ale niewyrażnie? Zaczynać od początku-np. dzwiękonaśladowcze, czy np rzeczowniki, czasowniki już? Czy można to gdzieś kupić w komplecie, czy osobno tylko i skąd wiedzieć w jakiej kolejności te książeczki używać?
@mamaw ksiazeczki sa ponumerowane i w takiej kolejnosci trzeba ich uzywac. W intrukcji metody pisza ze ta kolejnojsc jest bardzo wazna. Nie mozna przeskakiwac i samemu wybierac sobie losowo ksiazeczki.
Książeczki "Kocham czytać" mają bardzo dokładną instrukcję. Najlepiej kupić cały komplet. Książeczki służą do nauki czytania, a na niewyraźną mowę pomoże słuchanie płyt "słucham i uczę się mówić"
Czy korzystał ktoś z płytki przedsionkowej z kulką lub z zapora dla języka? Jak to powinno być założone w buzi, bo z tych rysunków nic nie wiem? Ten plastyk powinien być między wargami a zębami? A co wtedy z tymi drutami, one między zębami mają być? Bo to chyba przeszkadza w domknięciu ust, a właśnie chodzi o to żeby była buzia zamknięta( seplenienie międzyzębowe )
O super, że napisałaś. A gdzie kupowałaś? Można wysyłkowo czy musi to dopasować ortodonta? Ile czasu to trzeba nosić, w dzień w nocy? Ja sama kombinuję jakby tu pomóc tym moim dzieciom, bo dwoje ma wadę wymowy i poprawy nie widać, pomimo logopedy. Zamierzamy jeszcze wykluczyć trzeci migdał.
@mamaw śpiewajcie jak najwięcej . Np. Śpiewające brzdące mają bardzo fajne i łatwe do zapamiętania teksty
A do tego naśladujcie dżwięki np.coś upadnie bum,bach, zimno :brr, zobaczycie wronę kra,kra, czy żabkę w książce kum,kum, gołąb na spacerze odleciał : frrr,coś cię zdziwiło ohoho,wiatr szumi szszsz ,sąsiadka kotlety klepie stuk,stuk,kawę mieszasz łyżeczką dzyń,dzyń itd.
Czytajcie dużo wierszyków najlepiej krótkich i śmiesznych, żeby łatwo je było zapamiętać i często powtarzać np.:
PCHŁA Na peronie w Poroninie pchła pląsała po pianinie. Przytupnęła, podskoczyła i pianino przewróciła.
ŻABA Warzy żaba smar, pełen smaru gar,
z wnętrza gara bucha para, z pieca bucha żar, smar jest w garze, gar na żarze, wrze na żarze smar.
MUSZKA Mała muszka spod Łopuszki chciała mieć różowe nóżki - różdżką nóżki czarowała, lecz wciąż nóżki czarne miała. - Po cóż czary, moja muszko? Ruszże móżdżkiem, a nie różdżką! Wyrzuć wreszcie różdżkę wróżki i unurzaj w różu nóżki!
KRÓLIK
Kurkiem kranu kręci kruk, kroplą tranu brudząc bruk, a przy kranie, robiąc pranie, królik gra na fortepianie.
KRUK
Za parkanem wśród kur na podwórku kroczył kruk w purpurowym kapturku, raptem strasznie zakrakał i zrobiła się draka, bo mu kura ukradła robaka.
Kasha, problem jest w tym, że wygląda to jakby język był zbyt duży i nie mieścił się w buzi- buzia otwarta w czasie snu i w dzień i w czasie mówienia tez język wysuwa się między zęby. Może to migdał.
@kowalka, gdzie kupowałaś ten aparat, czy ortodonta dopasowywał wymiar? Widzisz efekty stosowania? Edit; Ile czasu to trzeba nosić w ciągu dnia czy w nocy?
W Niemczech jest o połowę tańszy, ale nie da się sprowadzić. Koleżanka mieszkająca i pracująca tam sprawdzała - indywidualne zamówienia (także z Niemiec) nie są realizowane, tylko do gabinetów ortodontycznych...
Aparat ma dwa rozmiary - na zęby mleczne i mieszane - czyli większy i mniejszy. Nasz 6 latek ma ten "do zębów mieszanych".
Nosi się tyle, ile dziecko daje radę prawidłowo - z zamkniętymi ustami!
Warto skojarzyć noszenie aparatu z jakąś czynnością, którą dziecko wykonuje codziennie - np. rysowanie, budowanie z klocków itp. Wtedy wiadomo, że jak kredka w rękę, to aparat do buzi.
Bardzo wielkie dzieki. Bylismy u laryngologa dzis i jedno dziecko ma migdal ok, a drugie powiekszony i dostalismy krople. Kupie ten aparat, moze cos pomoze.
Jak są problemy z językiem (u nas też np. mało ruchomy czubek języka i ogólnie "leniwy" język), to ten z kulką. Język czubkiem tę kulkę obraca, i dziecko nabiera przekonania, że ów język i czubek MA.
Nasza logopeda tylko o tym aparacie mówiła, bo właśnie łączy zamknięcie ust z pracą języka. k.
Komentarz
Czy można to gdzieś kupić w komplecie, czy osobno tylko i skąd wiedzieć w jakiej kolejności te książeczki używać?
@AleksandraB
Nurologopeda ją widział?
Niedługo szczepienie MMR staraj się o odroczenie szczepionki.
Zamierzamy jeszcze wykluczyć trzeci migdał.
Np. Śpiewające brzdące mają bardzo fajne i łatwe do zapamiętania teksty
A do tego naśladujcie dżwięki np.coś upadnie bum,bach, zimno :brr, zobaczycie wronę kra,kra, czy żabkę w książce kum,kum, gołąb na spacerze odleciał : frrr,coś cię zdziwiło ohoho,wiatr szumi szszsz ,sąsiadka kotlety klepie stuk,stuk,kawę mieszasz łyżeczką dzyń,dzyń itd.
Czytajcie dużo wierszyków najlepiej krótkich i śmiesznych, żeby łatwo je było zapamiętać i często powtarzać np.:
PCHŁA
Na peronie w Poroninie
pchła pląsała po pianinie.
Przytupnęła, podskoczyła
i pianino przewróciła.
ŻABA
Warzy żaba smar, pełen smaru gar,
z wnętrza gara bucha para, z pieca bucha żar,
smar jest w garze,
gar na żarze,
wrze na żarze smar.
MUSZKA
Mała muszka spod Łopuszki
chciała mieć różowe nóżki
- różdżką nóżki czarowała,
lecz wciąż nóżki czarne miała.
- Po cóż czary, moja muszko?
Ruszże móżdżkiem, a nie różdżką!
Wyrzuć wreszcie różdżkę wróżki
i unurzaj w różu nóżki!
KRÓLIK
Kurkiem kranu kręci kruk,
Za parkanem wśród kurkroplą tranu brudząc bruk,
a przy kranie, robiąc pranie,
królik gra na fortepianie.
KRUK
na podwórku kroczył kruk
w purpurowym kapturku,
raptem strasznie zakrakał
i zrobiła się draka,
bo mu kura ukradła robaka.
Edit; Ile czasu to trzeba nosić w ciągu dnia czy w nocy?
Mamy taki.
W Niemczech jest o połowę tańszy, ale nie da się sprowadzić. Koleżanka mieszkająca i pracująca tam sprawdzała - indywidualne zamówienia (także z Niemiec) nie są realizowane, tylko do gabinetów ortodontycznych...
Aparat ma dwa rozmiary - na zęby mleczne i mieszane - czyli większy i mniejszy. Nasz 6 latek ma ten "do zębów mieszanych".
Nosi się tyle, ile dziecko daje radę prawidłowo - z zamkniętymi ustami!
Warto skojarzyć noszenie aparatu z jakąś czynnością, którą dziecko wykonuje codziennie - np. rysowanie, budowanie z klocków itp. Wtedy wiadomo, że jak kredka w rękę, to aparat do buzi.
Nasza logopeda tylko o tym aparacie mówiła, bo właśnie łączy zamknięcie ust z pracą języka.
k.
k.