Witaj, nieznajomy!

Wygląda na to, że jesteś tutaj nowy. Jeśli chcesz wziąć udział, należy kliknąć jeden z tych przycisków!

Zaproszenie na warsztaty tańca religijnego

2

Komentarz

  • @Elunia - naprawde nie rozumiesz, ze wszystko powinno odbywac sie w odpowiednim miejscu? Jesli ktos chce sobie potanczyc, niech idzie na dyskoteke, do remizy, na bal, albo niech sobie urzadza balet w innym odpowiednim miejscu. Nie w kosciele. I tylko o to chodzi. Jesli owe sympatyczne panienki robia sobie te tance w jakims osrodku kultury, czy czyms takim - to niech sobie robia, skoro im to do zycia potrzebne. Natomiast wprowadzanie takich praktyk w przestrzen Swiatyni jest naduzyciem liturgicznym.
  • edytowano październik 2015
    A gdzie tam było o tańcu w świątyni? [o pierwszy post-zaproszenie mi idzie]
    albo ślepa jestem albo się tu nadinterpretowuje

    edit: no chyba jednak ślepa
    doczytałam, faktycznie
  • W zaproszeniu nic:))) Ale potem przeszlo w OT. Forum jest dyskusyjne, wiec sie dyskusje rozwijaja...
  • @draconessa - się wyedytowałam, jak sprawdziłam jeszcze raz
  • I faktycznie, owo zaproszenie nie mowi wprost, ale sugeruje w zawoalowany sposob wykorzystanie owych tancow takze podczas Liturgii Eucharystycznej... O tym, na ile poprawne teologicznie stwierdzenia tam padaja, niech sie wypowie ktos ode mnie bieglejszy w zagadnieniu, ale cos mi to dziwnie wszystko brzmi.
  • Nosz, nie chciałam do tego wracać ale zgorszona jestem tegoroczną wigilia paschalną w Łodzi u jezuitów. Z tańcami. Więc nie mówcie, że to się nie dzieje. Choć może to był odosobniony przypadek. I już ostatni.

  • dzieje się dzieje, o ile w śpiewać i tańczyć ku chwale nie widzę nic zdrożnego, to w kościele no nie...
    a wszystko przez najpierw zastępowanie pieśni piosenkami, organów gitarami, jeszcze tylko ognisko i kiełbaski jak juz chleb i wino sa [-(
  • Otoz to, @Skatarzyna. Tak sie konczy kladzenie nacisku na aspekt wspolnotowy i aspekt Uczty, a zupelne zapomnienie faktu, ze oto odbywa sie Najswietsza Ofiara - Chrystus za nas umiera na Krzyzu - czy tance sa w takim swietle na miejscu? Chyba nie bardzo. Ale jesli tylko ucztujemy, to faktycznie - impreza trwa, to i tance sie odbywaja. Tak niektorzy moga to postrzegac... :(
  • Eucharystia to dziękczynienie a liturgia nie kończy się śmiercią, chyba?
  • edytowano październik 2015
    Tańce panienek podczas Mszy św. mają dla mnie poziom obrzydliwości ks. Ch. i państwa od buków ks. Knotza.
  • Eucharystia jest uobecnieniem smierci Chrystusa na Krzyzu. Chrystus ofiarowuje sie za nas i nas karmi swym Cialem, abysmy zyli zjednoczeni z Nim i z naszymi bracmi w wierze i osiagneli kiedys zycie wieczne. Dziekczynienie ma swoja okreslona forme w czasie Mszy Swietej - tancow sie nie przewiduje. tym zas, ktorzy jeszcze sie beda powolywac na tradycje biblijna wspomne tylko, ze Zydzi w synagodze podczas swoich modlow nie tancza.
  • Oj, bywa, ze tańczą. Podczas Simchat Tora na przykład.
  • Podczas procesji z Tora - tam, gdzie mozliwe, odbywa sie ona na zewnatrz. Wyrazaja tak wdziecznosc za otrzymanie Pisma. Ale nie ma zapisow, iz tanczyli w Swiatyni podczas skladania Ofiar przy Oltarzu. Nie ma tez adnego przekazu, iz ktokolwiek tanczyl na Golgocie, czy nawet wokol Groty po Zmartwychwstaniu. W katolicyzmie wdziecznosc Bogu okazujemy modlitwa na kolanach po przyjeciu Komunii Swietej.
  • Msza Swieta to jest moment na, z przeproszeniem, krecenie tylkami?
  • ale kto napisał, że jest? NIE JEST!
  • Procesja z Torą to nie jest taka procesja, o jakiej myśli katolik, uwierz mi, znam z autopsji nie z Wikipedii ;)
    I nie chodzi mi o bronienie tańców w czasie Mszy Świętej (chyba nikt tego tu nie robi), ale mam bardzo podobne zdanie do tego, co napisała Daga.
    Z mojego punktu widzenia brakuje nam w Kościele raczej kontemplacji niz ekspresji, ale cóż..
  • Czytam. Rozumiem wiecej, niz Ci sie wydaje. Ty tez czytaj ze zrozumieniem - wszak juz z dziesiec razy pisalam, ze nie mam nic , przeciwko tancom poza kosciolem i liturgia - na co dostaje odpowiedzi o wyrazaniu wdziecznosci tancem ( jako ze Chrystus zmartwychwstal) w trakcie Mszy Swietej i w kosciele.
  • Ok, spokojnie, ja czytam po szybko i po łebkach, moze cos przeoczyłam.
  • edytowano listopad 2015
    Może i są osoby, które potrzebują tego typu warsztatów. Wszystko dobrze.
    Byleby nie przenieść tego do Kościołą na Mszę Św.Nie człowiek najważniejszy na Mszy Św.

    Są grupy różnego typu, gdzie ludzie mogą się w ten sposób modlić. Jeśli ktoś tego potrzebuje może chodzić.
  • Tany tany, chodz do kosciola, bo tam faaaajnie jest:) Przepraszam, zwizualizowalam sobie ten supermarket w niedziele:)
  • Jednak poza kościołem (jako budynkiem) będę bronić - jak przyjechaliśmy po dziewczyny, by zabrać je z warsztatów wdepnęliśmy w świetną atmosferę, młodzież śpiewała i tańczyła, nie samymi Mszami żyje człowiek, ważne, by wszystko miało i swoje miejsce i czas, by tu się nie pogubić.
  • Poza kosciolem i POZA Liturgia ( bo w trakcie Mszy polowych tez mi sie nie widzi) - nie mam nic przeciwko, jesli komus to pasuje i lubi, to czemu nie :)
  • edytowano październik 2015
    Od początku piszę, nie w kościele i nie podczas Mszy.
    Ale już na koloniach, czemu nie? Moje dzieci jeżdżą na "wakacje z Bogiem" mogła być dyskoteka, mogłyby być tańce religijne.
    E: zmiana trybu.
  • Wigilia Zeslania Ducha Swietego tez jest niezla:) uwaga - tylko dla ludzi o mocnych nerwach:)
  • No toc co do tego sie zgadzamy, Skatarzyno :) Niech sobie beda na pielgrzymkach, na obozach, na spotkaniach modlitewnych( jesli te nie maja miejsca w kosciele, ale w jakiej salce) - nie widze w nich nic zlego wtedy:)
  • ja mam do tego stopnia obrzyd, że postanowiłam, że w ostatnie niedziele miesiąca, co nasz proboszcz robi szoł z nowenny przed ŚDM postanowiłam do "obcego" kościoła chadzać, muszę oswoić samochód, bo na piechtę, trochę daleko...
  • O, na tym filmie jest nasza @Daga?:)
  • Żeby Wam Pan łon nie pozamykał, jako tej Mikal. ;) Może nie w świątyni, ale przed Arką Przymierza, co to za dotknięcie jej Pan śmiercią karał. I to tak tańczył, że jakieś kobity widziały jego nagość.


    1 Znów Dawid zgromadził wszystkich doborowych wojowników Izraela w liczbie trzydziestu tysięcy. 2 Dawid i wszyscy ludzie towarzyszący mu, powstawszy, udali się w kierunku judzkiej Baali, aby sprowadzić stamtąd Arkę Boga, który nosi imię: Pan Zastępów spoczywający na cherubach. 3 Umieszczono Arkę Bożą na nowym wozie i wywieziono ją z domu Abinadaba położonego na wzgórzu. Uzza i Achio, synowie Abinadaba, prowadzili woz 4 z Arką Bożą. Achio wyprzedzał arkę. 5 Tak Dawid, jak i cały dom Izraela tańczyli przed Panem z całym zapałem przy dźwiękach pieśni i gry na cytrach, harfach, bębnach, grzechotkach i cymbałach. 6 Gdy przybyli na klepisko Nakona, Uzza wyciągnął rękę w stronę Arki Bożej i podtrzymał ją, gdyż woły szarpnęły. 7 I zapłonął gniew Pana przeciwko Uzzie, i poraził go tam Bóg za ten postępek, tak że umarł przy Arce Bożej. 8 A Dawid strapił się, dlatego że Pan dotknął takim ciosem Uzzę, i nazwał to miejsce Peres-Uzza. [Tak jest] po dzień dzisiejszy. 9 I Dawid uląkł się Pana w owym dniu, mówiąc: «Jakże przyjdzie do mnie Arka Pańska?» 10 Nie chciał więc Dawid kierować Arki Pańskiej do siebie, do Miasta Dawidowego. Sprowadził więc ją do domu Obed-Edoma z Gat. 11 I Arka Pańska pozostawała w domu Obed-Edoma z Gat przez trzy miesiące. A Pan pobłogosławił Obed-Edomowi i całej jego rodzinie.
    12 Doniesiono królowi Dawidowi: «Pan obdarzył błogosławieństwem rodzinę Obed-Edoma i całe jego mienie z powodu Arki Bożej». Poszedł więc Dawid i sprowadził z wielką radością Arkę Bożą z domu Obed-Edoma do Miasta Dawidowego. 13 Ilekroć niosący Arkę Pańską postąpili sześć kroków, składał w ofierze wołu i tuczne cielę. 14 Dawid wtedy tańczył z całym zapałem w obecności Pana, a ubrany był w lniany efod. 15 Dawid wraz z całym domem izraelskim prowadził Arkę Pańską wśród radosnych okrzyków i grania na rogach.
    16 Kiedy Arka Pańska przybyła do Miasta Dawidowego, Mikal, córka Saula, wyglądała przez okno i ujrzała króla Dawida, jak podskakiwał i tańczył przed Panem: wtedy wzgardziła nim w sercu.
    17 Przyniesioną więc Arkę Pańską ustawiono na przeznaczonym na to miejscu w środku namiotu, który rozpiął dla niej Dawid, po czym Dawid złożył przed Panem całopalenia i ofiary biesiadne. 18 Kiedy Dawid skończył składanie całopaleń i ofiar biesiadnych, pobłogosławił lud w imieniu Pana Zastępów. 19 Dokonał potem podziału między cały naród, między cały tłum Izraela, między mężczyzn i kobiety: dla każdego po jednym bochenku chleba, po kawałku mięsa i po placku z rodzynkami. Potem wszyscy ludzie udali się do swych domów.
    20 Wrócił Dawid, aby wnieść błogosławieństwo do swego domu. Wyszła ku niemu Mikal, córka Saula, i powiedziała: «O, jak to wsławił się dzisiaj król izraelski, który się obnażył na oczach niewolnic sług swoich, tak jak się pokazać może ktoś niepoważny». 21 Dawid odpowiedział Mikal: «Przed Panem, który wybrał mnie zamiast ojca twego i całej twej rodziny i ustanowił mnie wodzem ludu Pańskiego, Izraela, przed Panem będę tańczył. 22 I upokorzę się jeszcze bardziej niż tym razem. Choćbym miał się stać małym w moich oczach, to u niewolnic, o których mówisz, sławę bym jeszcze zyskał».
    23 Mikal, córka Saula, była bezdzietna aż do czasu swej śmierci.
  • I jeszcze słów kilka od kard. Ratzingera:

    W III wielu kręgi gnostycko-doketystyczne próbowały wprowadzić taniec do liturgii chrześcijańskiej. Dla nich ukrzyżowanie nie było niczym innym jak pozorem; przed Męką Chrystus porzucił ciało, które nigdy rzeczywiście nie było jego własnym ciałem, dlatego w miejsce liturgii krzyża mógł pojawić się taniec, jako że krzyż był tylko pozorem. Tańce kulturalne różnych religii mają różne cele: błaganie, zaklinanie, ekstaza mistyczna; żadna jednak z tych form nie odpowiada wewnętrznemu ukierunkowaniu liturgii jako 'ofiary zgodnej ze słowem'. Jest niedopuszczalne, aby w celu uczynienia liturgii bardziej 'pociągającej', wprowadzać pantomimy w formie tańca - gdzie jest to możliwe poprzez grupy profesjonalnych tancerzy - które często kończą się oklaskami (rzecz zresztą właściwa, jeśli odnosi się do ich talentu artystycznego sensu stricto).
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.