Witaj, nieznajomy!

Wygląda na to, że jesteś tutaj nowy. Jeśli chcesz wziąć udział, należy kliknąć jeden z tych przycisków!

Kard. CaÃÂ?izares chce odwrócić celebransa w stronę Wschodu

edytowano sierpnia 2009 w Arkan Noego
Agencja KAI, powołując się na artykuł, który opublikował Andrea Tornielli w dzisiejszym Il Giornale informuje, że 4 kwietnia br. Benedykt XVI otrzymał wyniki głosowania w sprawie reformy liturgii. Kardynałowie chcą "położyć kres nadużyciom, dzikim eksperymentom i kreatywności nie na miejscu".
Głosowanie zostało przeprowadzone na marcowym plenarnym zgromadzeniu Kongregacji Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów. Wnioski przekazał papieżowi nowy prefekt tej dykasterii kardynał Antonio Ca??izares Llovery.
Publicysta ujawnia, że "niemal jednogłośnie kardynałowie i biskupi członkowie tej kongregacji opowiedzieli się za większą sakralnością obrzędu, za przywróceniem sensu adoracji eucharystycznej oraz łaciny w czasie celebracji, jak i nową redakcją wstępnej części mszału, ażeby położyć kres nadużyciom, dzikim eksperymentom i kreatywności nie na miejscu".
Opowiedzieli się także, podkreśla Tornielli, za tym, żeby przypomnieć, że "właściwym sposobem przystępowania do komunii nie jest przyjmowanie jej do ręki, lecz do ust".
Watykanista przypomina, że kardynał Ca??izares zastanawia się nad tym, jak przywrócić ustawienie kapłana w stronę wschodu "przynajmniej w momencie konsekracji, jak było przed reformą".
Niedawno w wywiadzie dla włoskiego miesięcznika "30 Giorni" hiszpański purpurat skrytykował zmiany, jakie wprowadzono w liturgii po Soborze Watykańskim II, mówiąc, że doszło do nich wyłącznie dlatego, że "przeszłość interpretowana była jako coś negatywnego i zacofanego".


Za: nowyruchliturgiczny.blogspot.com
«134

Komentarz

  • W wielu nowych kościołach będzie to niemożliwe, bo prezbiterium jest wszędzie, tylko nie na wschodzie.
  • Można wówczas przyjąć Wschód symboliczny, w kierunku, który określa umiejscowienie ołtarza.
  • Pytanie bynajmniej nie złośliwe:
    Czy ktoś wie, jak usytuowany jest Wieczernik?
    Albo w którą stronę patrzył Jezus z krzyża?
  • [cite] Cart&Pud:[/cite]Pytanie bynajmniej nie złośliwe:
    Czy ktoś wie, jak usytuowany jest Wieczernik?
    Dobre pytanie. Na stronie OO Franciszkanów z góry Syjon jakoś nie widzę informacji na ten temat. (masz też po hiszpańsku)
    Albo w którą stronę patrzył Jezus z krzyża?
    Tego nikt chyba nie może stwierdzić.
  • Wschód liturgiczny symbolizuje powtórne nadejście Chrystusa. Stąd orientacja kościołów w taki sposób, aby wschodzące słońce rozświetlało prezbiterium.
  • Hmmm...piękne musi być Czuwanie Paschalne w takim kościele. Ale musiałoby faktycznie trwać do wschodu słońca.
  • A gzie jest ten kościół z jpg?
  • W google :cool:
  • Ja zaryzykuję odpowiedź, że w Hiszpanii.
  • [cite] retro:[/cite]A gzie jest ten kościół z jpg?
    Nie wiem...:shamed:
    Znalazłam w picasie.:wink:
  • To zdjęcie, pomijając inne jego walory, pokazuje pewną manierę fotografów - fotografowanie zabytkowych nastaw ołtarzowych bez... ołtarza. Mogę się domyślać, że przed wielkim ołtarzem stoi posoborowy ołtarz-stół, który jak zwykle nie pasuje do wystroju wnętrza.
  • Czy nie było czasem zakazane wstawianie stołu ołtarzowego, gdy istnieje już właściwy ołtarz? Nikt się nie trzymał oczywista...
  • Bym się bardzo zdziwił, gdyby był taki przepis.

    Kiedyś w bazylice w Czerwińsku podczas pielgrzymki wynosiliśmy stół ołtarzowy do bocznej kaplicy. Trzeba przyznać, że zmiana wyglądu prezbiterium była piorunująca.
  • Piękna bazylika, ale ni cholery nie wygląda na używaną.:wink:
  • Ta ze zdjęcia, oczywiście.
  • Mass schedule

    Monday through Friday: 7:30 AM and 12:15 PM
    Saturdays: 5:00 PM
    Sundays: 8:00, 9:30, 11:00 AM, 5:00 PM

    Masses on Saturday and Sunday are accompanied by the organ.
    Sunday Mass at 11:00 AM is accompanied by the organ and the Notre-Dame Basilica Choir.


    Po prostu sprzątają.
  • @Bolka:
    Chodziło mi raczej o to, że nie ma obrusów ani na ołtarzu, ani na stole ołtarzowym.
    Może są tak ambitni, że na każdą mszę świeże kładą?:wink:
  • [cite] Maciek:[/cite]Po prostu sprzątają.
    :tooth:
  • [cite] Maciek:[/cite]Bym się bardzo zdziwił, gdyby był taki przepis.
    Głowy nie dam, ale zdaje się, że był. Tylko jakoś teraz znaleźć nie mogę.

    Z innej beczki:
    Czy ktoś obserwuje jak zachowuje się celebrans gdy jest zarówno stół ołtarzowy jak i prawdziwy ołtarz (znaczy - kłania się w stronę stołu czy ołtarza?)
  • Kłaniają się w stronę stołu.
  • Zaobserwowałam.
    U nas kłaniają się w stronę ołtarza w czasie procesji na wejście. Ale tam jest Tabernakulum, więc chyba normalne, że kłaniają się żywemu Chrystusowi a nie pustemu stołowi.
    Potem odprawiają Eucharystię na stole ołtarzowym.
  • I tu pojawia się mała sprzeczność, bo w dalszej części liturgii zwracają się do żywego Chrystusa stojąc do Niego... tyłem.
  • Żródło
    INSTRUKCJA O NALEŻYTYM WYKONYWANIU KONSTYTUCJI
    O LITURGII ŚWIĘTEJ
    INTER OCUMENICI

    ROZDZIAŁ V
    BUDOWA KOŚCIOŁÓW I OŁTARZY W SPOSÓB UŁATWIAJĄCY CZYNNE UCZESTNICTWO WIERNYCH

    I. O układzie kościołów

    90. Przy budowie nowych kościołów, przy restauracji kościołów albo też ich przystosowaniu usilnie należy zabiegać, aby się one nadawały do odprawiania czynności świętych, stosownie do ich natury i do osiągnięcia czynnego uczestnictwa wiernych (por. Konst. art. 124).

    II. Ołtarz wielki.

    91. Pożądane jest wystawienie ołtarza wielkiego w takim oddaleniu od ściany, aby go łatwo można obejść i aby celebra mogła się odbywać twarzą do ludu; w świątyni zaś ołtarz powinien zająć takie miejsce, aby rzeczywiście stanowił ośrodek, na którym samorzutnie skupia się uwaga całego zgromadzenia wiernych.
    W wyborze materiału, z którego ma być zbudowany ołtarz i jego wyposażenie, należy zachować przepisy prawne.
    Prezbiterium wokół ołtarza powinno być tak obszerne, aby obrzędy święte łatwo można spełniać.
  • [cite] Maciek:[/cite]I tu pojawia się mała sprzeczność, bo w dalszej części liturgii zwracają się do żywego Chrystusa stojąc do Niego... tyłem.
    Ale wtedy żywy Chrystus jest i tu i tu. A dodatkowo po udzieleniu komunii św. jest w każdym, kto przystąpił do stołu pańskiego.
    I tu jest przewaga Eucharystii we wspólnocie- ani przez chwilę nie stoimy tyłem do Chrystusa, bo wszyscy siedzą w kręgu wokół ołtarza twarzami do siebie.:cool:
  • A swoją drogą - zawsze mnie intrygowało, kiedy zostały konsekrowane te Hostie, które ksiądz wyjmuje z tabernakulum przed udzieleniem wiernym Komunii św.
  • Przecież w czasie każdej Eucharystii oprócz tej dużej konsekrowane są też "normalne" hostie w kielichach przynoszonych na ołtarz przed konsekracją. Jeśli po Mszy zostaną- wkładane są do Tabernakulum.
    Znów przewaga nowego rytu nad starym- wszystko widać, nie trzeba się domyślać.:wink:
  • Przez większą część życia chodziłem na nową Mszę, a dodatkowych kielichów na ołtarzu nie zarejestrowałem. Natomiast nagminnie widziałem, jak po "Baranku Boży" celebrans idzie do tabernakulum i dopiero stamtąd je przynosi. I nie dotyczy to Mszy dla małych grup, ale np. akademickich u dominikanów, kiedy duży kościół pękał w szwach.
  • :bigsmile:
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.