Jestem TU od wczoraj. Tata piątki dzieci (17,16, 14 i bliźniaczki 9 lat). 8 lat temu sytuację uratował nam VW Passat kombi. Udało mi się go przerobić na auto 7 osobowe (dwa demontowane fotele z pasami w kombi) - tak jest i w papierach. Dziewczynki urosły i samochód w naprawdę jeszcze dobrym stanie zmuszony jestem sprzedać. Od miesiąca jeździmy VW Sharanem (super). Auto kilka dni temu wystawiłem do sprzedaży http://otomoto.pl/index.php?sect=show&id=C2801316. Z ceną dla wielodzietnych jestem gotów jeszcze zejść. Zaleta to naprawdę niskie koszty eksploatacji, wygoda i niezawodność. Pozdrawiam. Bogdan
Info dla JAK63: VW Sharan 1,9 tdi, 1998 rok, silnik wzmocniony 110 KM, pali 5,1 oleju w trasie, 7,5 w mieście, świetne zwieszenie, bardzo dobrze się prowadzi, tylko jednak drogi - kosztował mnie 26500. Polecam.
Rzeczywiście cena promocyjna zachęcająca! Zaraz biegnę do salonu, bo wszystkie wykupią!:crazy:
A tak na marginesie,przypomnę, że jeżdżę Alhambrą. I polecam! Ale marzy mi się jakieś amerykańskie auto typu Doge czy Chrysler. I to najlepiej grand caravan.
[cite] michał:[/cite]Po Rzeszowie jeździ taki grand caravan w wersji duży karawan. Ma nawet pióropusze na masce. Stylowy.
Tylko za wolno jeździ... I ci smutni ludzie za nim:sad:
Może są smutni, bo się nie zmieścili?
(dwa miejsca siedzące i leżanka)
A czasami w opcji to nawet z muzyką poważną i na koncerty nie trzeba chodzić
Quatromamo, może masz rację, ale wtedy potrzeba dwóch kierowców a i z zapakowaniem wózka (-ków) może być problem. Ja oglądałam ostatnio Fiata Ulysse i Lancię Zeta. Bardzo mi się podobają, lecz mój mąż zapatrzony jest tylko w Dacię MCV.....:cool:
[cite] Śpioch:
Ja mam odbiór na wrzesień (ale nie wiem jeszcze czy się zdecyduję, w miedzyczasie szukam czegoś innego). Podeśli mi emaila lub telefon to się zgłoszę po wrażenia użytkownika w lipcu/sierpniu.
Logan MCV prawdy i mity cz.1
Samochód tani - tak ale w wersji podstawowej z najsłabszym silnikiem 40 750
dalej każdy dodatek strzela jak karabin maszynowy
Swobodnie mieści się 7 osób - fakt bez problemów i ścisku wchodzi 7 osób, dużo
miejsca na nogi w każdym z 3 rzędów siedzeń
Pełna swoboda i luzik
Duży bagażnik - fakt ale po złożeniu 3 rzędu. przy 7 osobach zostaje marne 200 litrów
na kosz piknikowy lub wózek typu parasolka, pozostaje konieczność
zakupu boxa na dach. Przy 6 osobach można złożyć 1 oparcie
tylnej kanapy i tam wmeldować wózek ale potrzeba specjalnych
pasów do zabezpieczenie przed przesówaniem - do wykonania we
własnym zakresie.
Niezbędny dodatek czujnik parkowania - przy pełnej obsadzie nic nie widać z tyłu.
Wersja silnikowa 1.6 16V - typowy silnik Renault, 105 KM
Odpala szybko bez żadnych oporów.
Nie ma problemów z wsiadaniem - fakt wszystkie drzwi są duże i otwierają się bardzo szeroko, od bagznika dwa skrzydła aż na pełną szerokość i 1 metr dalej, pełny dostęp
Wszędzie panują plastiki - fakt wszędzie szaro-bure plastiki ale da się przeżyć
Trzeci rząd siedzeń w pełni dostępny - fakt wejście przez rząd drugi od strony pasażera ale po błyskawicznym złożeniu kanapy bez problemów, trzeba tylko trochę uważać na głowę.
Silniki Reanault - fakt Logan wyposażony jest w pełną gamę silników od Renaulta
Inne dane
Kierowca łatwo wsiada, trochę jest tak wyżej jak w normalnym samochodzie.
Deska - zegary duże czytelne, konsola (plastik) prosta w obsłudze, trzeba się tylko przyzwyczaić, że otwieranie szyb jest na konsoli a nie w drzwiach.
ZIBI!
Potwierdzam Twe słowa i bardzo dziekuję za opinię!
Prawdopodobnie mój odbiór przyspieszy się na koniec lipca. Wtedy będziemy mogli wymienić się doswiadczeniami. Zamówiłem auto w wersji diesel 1.5.
Pozdrawiam!
ps. Czy masz klimatyzację?
pps. U dealera "szał" na Logany MCV. Składając zamówienie obecnie odbiór auta na grudzień
:shocked:
68 koni - nie poszaleje! W maju nie było jeszcze wersji 85 KM - w cenniku dopiero od lipca! Też Laureate, z półką bez poduszki z klimą.
Czy znasz jakies forum netowe uzytkownikow godne polecenia?
Fakt 68 koni to do szaleństwa daleko przy pełnym obciążeniu , ale w końcu z rodziną lepiej nie szaleć.
Klima to jest fajna rzecz ale montują wersję rumuńską manual, może przeżyję upały.
W końcu mamy tylko 3 miesiące upalne.
Nie dotarłem jeszcze do ciekawego forum ale wystarczy chyba wystukać LOGAN MCV
aby coś znaleźć.
Podobno dużo jest na stronach rosyjskich i ukraińskich ale uwaga Rosja jako Renault Lgan MCV
[cite] ZIBI:[/cite]
Klima to jest fajna rzecz ale montują wersję rumuńską manual, może przeżyję upały.
W końcu mamy tylko 3 miesiące upalne.
Niby tak. Ale w moim przypadku wygląda to inaczej. Codziennie stoję w korku od 1 do 2 godz. Nawet w marcu jak wyjdzie slońce robi się koszmarnie gorąco! I tak do października/listopada, w sumie przez pół roku.
Logan MCV ma mi przede wszystkim słuzyć jako codzienny środek transportu do pracy i na zakupy. Rodzinkę pewno bedę woził okazjonalnie - maksymalnie raz na tydz. lub dwa tyg.
W klasie B (fabia combi, peugot 207SW itp.) jest bezkonkurencyjny z racji faktu, że można nim przewieźć moją całą 6 osobową ferajne!
Takoż jest i u mnie tylko ja stoję jakieś 20 minut i poświęcam ten czas na opalanie przez otwartą szybkę.
Przy klimatyzacji trzeba pamiętać o przeglądach dwa razy do roku na początku i na końcu sezonu. Dezynfekcja, dezynsekcja, usuwanie bakteri i innych świństw, przegląd szczelności.
Można to robić samemu ale lepiej w serwisie.
W praktyce rzadko kto to robi a potem grzybki i mikroby wylatują i atakują.
Zaniedbana klimatyzacja to przeważnie hodowla niebezpiecznych drobnoustrojów. Niewidzialne grzyby i bakterie rozwijają się na parowniku klimatyzacji, w miejscu schładzania powietrza z wnętrza kabiny samochodu. Dostają się tam wraz z kurzem, a rozwijają dzięki wilgoci powstałej podczas schładzania powietrza.
Przykry zapach klimatyzowanego powietrza daje się we znaki przede wszystkim wiosną. Dlaczego właśnie wtedy? â?? Ponieważ część osób nie korzysta z klimatyzacji w zimie, a bakterie, wirusy i grzyby nieniepokojone ruchem powietrza mają doskonałe warunki do rozwoju â?? mówi Arkadiusz Milech, pracownik jednego z wrocławskich serwisów klimatyzacji. â?? To niezrozumiałe zachowanie kierowców, bo klimatyzacja w zimie pozwala szybciej osuszyć zaparowane szyby. Poza tym raz na tydzień w ogóle powinno się ją włączyć na około 15 minut. To pozwala przesmarować cały układ klimatyzacyjny â?? dodaje. Przezorny kierowca powinien również pamiętać o złotej zasadzie, by w lecie parkować samochód w cieniu, a przed rozpoczęciem podróży przewietrzyć pojazd.
Kiedy czas na serwis
Niemiły zapach pojawia się także w środku lata, gdy klimatyzacja pracuje kilka godzin dziennie. Jest to wówczas znak, że należy złożyć wizytę w serwisie specjalizującym się w naprawianiu klimatyzacji. Co najmniej raz do roku powinno się odgrzybić i zdezynfekować układ klimatyzacyjny. Zaniedbanie tej reguły powoduje nadmierny rozwój drobnoustrojów, grzybów i bakterii, a co za tym idzie â?? powstawanie przykrego zapachu.
Oprócz brzydkiego zapachu wskazówką, która powinna zaniepokoić właściciela samochodu z klimatyzacją, jest bardzo słaby nawiew i zaparowane szyby w aucie. Może to oznaczać zapchany filtr powietrza. Odczuwalny spadek wydajności chłodzenia wskazuje na brak czynnika chłodzącego. A jeśli pod autem nie zbiera się mokra plama, to znak, że najprawdopodobniej zapchał się przewód do skraplania parownika i wilgoć pozostająca w aucie przyspiesza jego korozję.
Dmuchaj na zimno
Dobre serwisy za jednym zamachem sprawdzą i wymienią wszystkie elementy układu oraz odgrzybią i zdezynfekują klimatyzację. Filtry powietrza to kolejna rzecz, jaką trzeba regularnie sprawdzać. Wymieniamy je mniej więcej raz do roku. Dwanaście miesięcy to bowiem wystarczająco długo, by na ich powierzchni osadziła się gruba warstwa zanieczyszczeń. A im ona grubsza, tym mniej przyjemny zapach w samochodzie i coraz bardziej ograniczana ilość świeżego powietrza dostającego się do jego środka.
Klimatyzacja składa się jeszcze z drugiego filtra â?? osuszającego. Jego zadaniem jest pochłanianie nadmiaru wilgoci znajdującej się w układzie. W tym przypadku wymianę robimy nieco rzadziej. Wystarczy co 2-3 lata.
Wilgoć jest zabójcza dla klimatyzacji, ponieważ jej elementy wykonane są przede wszystkim ze stopów aluminium, a te pod wpływem wody utleniają się. Prowadzi to do rozszczelnienia układu klimatyzacyjnego, spadku jego wydajności i awarii. Dlatego konieczna jest nie tylko regularna wymiana filtra osuszającego, ale także przedmuchiwanie klimatyzacji. Zazwyczaj robi się to suchym azotem wpompowywanym pod wysokim ciśnieniem. Pęd powietrza usuwa wilgoć i wydmuchuje wszystkie zanieczyszczenia stałe.
Lepiej częściej niż za późno
Podczas przeglądu serwisanci powinni sprawdzić także ciśnienie w układzie klimatyzacyjnym, szczelność urządzeń oraz temperaturę schładzanego powietrza. Ten ostatni pomiar pozwala skorelować faktyczną temperaturę wewnątrz samochodu z tą podawaną na wyświetlaczu. Koszty przeglądu wahają się w granicach 100-200 zł.
â?? Pomiar szczelności urządzeń oraz ilości oleju w sprężarce i czynnika chłodzącego w układzie klimatyzacji to jedno z najważniejszych zadań serwisanta. Dlatego, że nawet ze szczelnego układu rocznie ubywa ok. 10% czynnika chłodzącego. Tymczasem brak kilkudziesięciu procent może wstrzymać obieg oleju, który smaruje m.in. sprężarkę. A sprężarka działająca bez oleju długo nie pochodzi â?? mówi Mateusz Kowalczyk z poznańskiego Auto-Warsztatu. â?? Ponieważ klimatyzacja bez odpowiedniego poziomu oleju i czynnika chłodzącego będzie pracowała, ich dokładnej ilości w układzie nie da się sprawdzić bez wizyty w warsztacie. Jeśli kierowca zlekceważy zmianę wydajności chłodzenia i pojawi się w warsztacie, gdy będzie brakowało już sporo płynów, oprócz ich uzupełniania może okazać się konieczna także wymiana sprężarki â?? dodaje.
Uzupełnienie 15% cieczy chłodzącej to wydatek ok. 100 zł. Tyle samo kosztuje odgrzybienie i wymiana filtra powietrza. Najdroższa jest wymiana zatartej sprężarki â?? 2-3 tys. zł, dlatego specjaliści od klimatyzacji zalecają, by na okresowe kontrole jeździć do nich nie rzadziej niż raz na pół roku. Oczywiście, czasami skończy się na samym sprawdzeniu, ale lepiej dmuchać na zimne.
Co powinien wykonać dobry serwis klimatyzacji
- wypompować i uzupełnić czynnik chłodniczy oraz olej;
- przedmuchać układ klimatyzacyjny;
- dokładnie obejrzeć wszystkie elementy;
- sprawdzić szczelność układu;
- w razie konieczności wymienić filtr osuszający i filtr powietrza;
Jak używać klimatyzacji
W upalne lato nietrudno o przeziębienie wywołane szokiem termicznym. Oto wskazówki, pomagające uchronić kierowcę przed przeziębieniem:
- nie obniżaj zbyt szybko temperatury w samochodzie;
- ustaw nawiew na szybę i nogi, a nie bezpośrednio na twarz;
- na długich trasach temperatura w samochodzie nie powinna być niższa niż 22 °C, a w wyjątkowo upalne dni nie powinna być niższa od tej na zewnątrz o więcej niż 7 °C;
- kilka kilometrów przed przybyciem do celu podróży temperatura w samochodzie powinna być delikatnie wyrównywana z tą na zewnątrz. Najlepiej robić to poprzez uchylenie okien;
- podczas jazdy po mieście, różnica temperatur wewnątrz samochodu i na zewnątrz nie powinna być większa niż 4 °C.
To jest cała prawda o klimie - uwaga na noworodki i małe dzieci też
[cite] Śpioch:[/cite]Czy ktos używa 14 letniego VW Multivana? Kolega kolegi chce mi sprzedac i potrzebuje opinii doświadczonych uzytkowników. (2.4 diesel)
Aby wyjechać z salonu w miarę wypasionym LOGANEM MCV 7 osobowym, trzeba wydać
ca 50-55 tysięcy za tę kwotę można kupić paroletniego VANA od Voxa, Seata lub Chryslera.
[cite] Śpioch:[/cite]Czy ktos używa 14 letniego VW Multivana? Kolega kolegi chce mi sprzedac i potrzebuje opinii doświadczonych uzytkowników. (2.4 diesel)
Aby wyjechać z salonu w miarę wypasionym LOGANEM MCV 7 osobowym, trzeba wydać
ca 50-55 tysięcy za tę kwotę można kupić paroletniego VANA od Voxa, Seata lub Chryslera.
ZIBI
Tak, masz rację, ale ...
W moim przypadku wygląda to tak: potrzebuję auta na codzień do pracy i od czasu do czasu auta dla rodziny (raz w tyg. + wakacje, ferie itp). Auto na codzień powinno byc oszczędne (robię ok. 20-25.000 km rocznie).
Myslę sobie tak:
albo auto uniwersalne (Logan MCV)- na codzień i od święta, do pracy i dla rodziny - plusy: niskie koszta utrzymania (jedno ekonomiczne auto), nowe (gwarancja itp.) minusy: niezbyt pojemne w przypadku przewożenia całej rodziny np. na wakacje.
albo wygodny VAN (np. Multivan) - niestety tylko od świeta i dla rodziny ze wzgledu na duże spalanie + drugie małe ekonomiczne auto do pracy - plusy: co dwa auta to nie jedno, ponadto VAN to wygoda w wakacje i wtedy kiedy trzeba przewieźć całą rodzinę,
minusy:za te same pieniądze co Logana mogę kupić albo jedno małe nowe + mocno używanego VANa, albo dwa mniej używane auta, comiesięczne wydatki na utrzymanie dwóch aut niestety bedą wieksze ... no i kwestia ryzyka zkupu podrasowanego "trupa".
Fakt w przypadku LOGANA Dci koszty paliwa są małe no i trzyletnia gwarancja.
Na wakacje konieczny jes Box na dach i szkoda, że tylna kanapa nie jest dzielona na całości tylko oparcia - myślę o małej przeróbce.
Instrukcja obsługi ma fajny załącznik o bezpiecznym przewożeniu dzieci w fotelikach i podwyższeniach.
Nie zaleca się ich przewozić w drugim rzędzie na miejscu środkowym oraz w trzecim rzędzie ???????????????
[cite] ZIBI:[/cite]Fakt w przypadku LOGANA Dci koszty paliwa są małe no i trzyletnia gwarancja.
Na wakacje konieczny jes Box na dach i szkoda, że tylna kanapa nie jest dzielona na całości tylko oparcia - myślę o małej przeróbce.
Instrukcja obsługi ma fajny załącznik o bezpiecznym przewożeniu dzieci w fotelikach i podwyższeniach.
Nie zaleca się ich przewozić w drugim rzędzie na miejscu środkowym oraz w trzecim rzędzie ???????????????
ZIBI
Nie zaleca czy zabrania? To robi wielka różnicę.
Fakt - szkoda że w trzecim rzędzie nie ma dwóch oddzielnych siedzeń.
Komentarz
A tak na marginesie,przypomnę, że jeżdżę Alhambrą. I polecam! Ale marzy mi się jakieś amerykańskie auto typu Doge czy Chrysler. I to najlepiej grand caravan.
A czasami w opcji to nawet z muzyką poważną i na koncerty nie trzeba chodzić
http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=hj2o1jeaspv
On naprawdę jest duuuuuuuży. Trzy rzędy siedzeń i jeszcze jaki bagażnik
Ja oglądałam ostatnio Fiata Ulysse i Lancię Zeta. Bardzo mi się podobają, lecz mój mąż zapatrzony jest tylko w Dacię MCV.....:cool:
Macku coś w typie Luminy
Logan MCV prawdy i mity cz.1
Samochód tani - tak ale w wersji podstawowej z najsłabszym silnikiem 40 750
dalej każdy dodatek strzela jak karabin maszynowy
Swobodnie mieści się 7 osób - fakt bez problemów i ścisku wchodzi 7 osób, dużo
miejsca na nogi w każdym z 3 rzędów siedzeń
Pełna swoboda i luzik
Duży bagażnik - fakt ale po złożeniu 3 rzędu. przy 7 osobach zostaje marne 200 litrów
na kosz piknikowy lub wózek typu parasolka, pozostaje konieczność
zakupu boxa na dach. Przy 6 osobach można złożyć 1 oparcie
tylnej kanapy i tam wmeldować wózek ale potrzeba specjalnych
pasów do zabezpieczenie przed przesówaniem - do wykonania we
własnym zakresie.
Niezbędny dodatek czujnik parkowania - przy pełnej obsadzie nic nie widać z tyłu.
Wersja silnikowa 1.6 16V - typowy silnik Renault, 105 KM
Odpala szybko bez żadnych oporów.
Reszta pózniej
Nie ma problemów z wsiadaniem - fakt wszystkie drzwi są duże i otwierają się bardzo szeroko, od bagznika dwa skrzydła aż na pełną szerokość i 1 metr dalej, pełny dostęp
Wszędzie panują plastiki - fakt wszędzie szaro-bure plastiki ale da się przeżyć
Trzeci rząd siedzeń w pełni dostępny - fakt wejście przez rząd drugi od strony pasażera ale po błyskawicznym złożeniu kanapy bez problemów, trzeba tylko trochę uważać na głowę.
Silniki Reanault - fakt Logan wyposażony jest w pełną gamę silników od Renaulta
Inne dane
Kierowca łatwo wsiada, trochę jest tak wyżej jak w normalnym samochodzie.
Deska - zegary duże czytelne, konsola (plastik) prosta w obsłudze, trzeba się tylko przyzwyczaić, że otwieranie szyb jest na konsoli a nie w drzwiach.
Ustawianie lusterek elektrycznych nietypowo pod hamulcem ręcznym - klasyczny joystick Renault.
Brakuje regulacji kierownicy ale moż regulując wysokość fotela dobrać pozycję dla siebie
Pułka pod sufitem - super dodatek mozna tam włożyć różne drobnostki.
Koło zapasowe - pod samochodem - trzeba mieć rękawiczki i fartuch
Jazda na razie przed dotarciem spokojna.
Silnik 1,6 16V jest dynamiczny i daje dobre przyspieszenie.
A reszta jak w normalnym samochodzie.
Czekam na ewentualne pytania
Nie.
Śpioch prosił mnie abym przekazał kilka uwag jak dokonam zakupu tegoż auta.
Wychodząc na przeciw prośbie zapisałem to co jest dobrego i złego.
Potwierdzam Twe słowa i bardzo dziekuję za opinię!
Prawdopodobnie mój odbiór przyspieszy się na koniec lipca. Wtedy będziemy mogli wymienić się doswiadczeniami. Zamówiłem auto w wersji diesel 1.5.
Pozdrawiam!
ps. Czy masz klimatyzację?
pps. U dealera "szał" na Logany MCV. Składając zamówienie obecnie odbiór auta na grudzień
:shocked:
Okna w trzecim rzędzie są uchylane.
Który diesel 68 czy 85 koni. Takimi nie jeździłem. Ale ci co kupili mówią, że są bardzo oszczędne ale niestety przy tej masie strasznie wałowate.
Warto zamówić półkę pod sufitem i poduszke pasażera.
Czy znasz jakies forum netowe uzytkownikow godne polecenia?
Klima to jest fajna rzecz ale montują wersję rumuńską manual, może przeżyję upały.
W końcu mamy tylko 3 miesiące upalne.
Nie dotarłem jeszcze do ciekawego forum ale wystarczy chyba wystukać LOGAN MCV
aby coś znaleźć.
Podobno dużo jest na stronach rosyjskich i ukraińskich ale uwaga Rosja jako Renault Lgan MCV
http://www.logan.fora.pl/index.php
Niby tak. Ale w moim przypadku wygląda to inaczej. Codziennie stoję w korku od 1 do 2 godz. Nawet w marcu jak wyjdzie slońce robi się koszmarnie gorąco! I tak do października/listopada, w sumie przez pół roku.
Logan MCV ma mi przede wszystkim słuzyć jako codzienny środek transportu do pracy i na zakupy. Rodzinkę pewno bedę woził okazjonalnie - maksymalnie raz na tydz. lub dwa tyg.
W klasie B (fabia combi, peugot 207SW itp.) jest bezkonkurencyjny z racji faktu, że można nim przewieźć moją całą 6 osobową ferajne!
Przy klimatyzacji trzeba pamiętać o przeglądach dwa razy do roku na początku i na końcu sezonu. Dezynfekcja, dezynsekcja, usuwanie bakteri i innych świństw, przegląd szczelności.
Można to robić samemu ale lepiej w serwisie.
W praktyce rzadko kto to robi a potem grzybki i mikroby wylatują i atakują.
Zaniedbana klimatyzacja to przeważnie hodowla niebezpiecznych drobnoustrojów. Niewidzialne grzyby i bakterie rozwijają się na parowniku klimatyzacji, w miejscu schładzania powietrza z wnętrza kabiny samochodu. Dostają się tam wraz z kurzem, a rozwijają dzięki wilgoci powstałej podczas schładzania powietrza.
Przykry zapach klimatyzowanego powietrza daje się we znaki przede wszystkim wiosną. Dlaczego właśnie wtedy? â?? Ponieważ część osób nie korzysta z klimatyzacji w zimie, a bakterie, wirusy i grzyby nieniepokojone ruchem powietrza mają doskonałe warunki do rozwoju â?? mówi Arkadiusz Milech, pracownik jednego z wrocławskich serwisów klimatyzacji. â?? To niezrozumiałe zachowanie kierowców, bo klimatyzacja w zimie pozwala szybciej osuszyć zaparowane szyby. Poza tym raz na tydzień w ogóle powinno się ją włączyć na około 15 minut. To pozwala przesmarować cały układ klimatyzacyjny â?? dodaje. Przezorny kierowca powinien również pamiętać o złotej zasadzie, by w lecie parkować samochód w cieniu, a przed rozpoczęciem podróży przewietrzyć pojazd.
Kiedy czas na serwis
Niemiły zapach pojawia się także w środku lata, gdy klimatyzacja pracuje kilka godzin dziennie. Jest to wówczas znak, że należy złożyć wizytę w serwisie specjalizującym się w naprawianiu klimatyzacji. Co najmniej raz do roku powinno się odgrzybić i zdezynfekować układ klimatyzacyjny. Zaniedbanie tej reguły powoduje nadmierny rozwój drobnoustrojów, grzybów i bakterii, a co za tym idzie â?? powstawanie przykrego zapachu.
Oprócz brzydkiego zapachu wskazówką, która powinna zaniepokoić właściciela samochodu z klimatyzacją, jest bardzo słaby nawiew i zaparowane szyby w aucie. Może to oznaczać zapchany filtr powietrza. Odczuwalny spadek wydajności chłodzenia wskazuje na brak czynnika chłodzącego. A jeśli pod autem nie zbiera się mokra plama, to znak, że najprawdopodobniej zapchał się przewód do skraplania parownika i wilgoć pozostająca w aucie przyspiesza jego korozję.
Dmuchaj na zimno
Dobre serwisy za jednym zamachem sprawdzą i wymienią wszystkie elementy układu oraz odgrzybią i zdezynfekują klimatyzację. Filtry powietrza to kolejna rzecz, jaką trzeba regularnie sprawdzać. Wymieniamy je mniej więcej raz do roku. Dwanaście miesięcy to bowiem wystarczająco długo, by na ich powierzchni osadziła się gruba warstwa zanieczyszczeń. A im ona grubsza, tym mniej przyjemny zapach w samochodzie i coraz bardziej ograniczana ilość świeżego powietrza dostającego się do jego środka.
Klimatyzacja składa się jeszcze z drugiego filtra â?? osuszającego. Jego zadaniem jest pochłanianie nadmiaru wilgoci znajdującej się w układzie. W tym przypadku wymianę robimy nieco rzadziej. Wystarczy co 2-3 lata.
Wilgoć jest zabójcza dla klimatyzacji, ponieważ jej elementy wykonane są przede wszystkim ze stopów aluminium, a te pod wpływem wody utleniają się. Prowadzi to do rozszczelnienia układu klimatyzacyjnego, spadku jego wydajności i awarii. Dlatego konieczna jest nie tylko regularna wymiana filtra osuszającego, ale także przedmuchiwanie klimatyzacji. Zazwyczaj robi się to suchym azotem wpompowywanym pod wysokim ciśnieniem. Pęd powietrza usuwa wilgoć i wydmuchuje wszystkie zanieczyszczenia stałe.
Lepiej częściej niż za późno
Podczas przeglądu serwisanci powinni sprawdzić także ciśnienie w układzie klimatyzacyjnym, szczelność urządzeń oraz temperaturę schładzanego powietrza. Ten ostatni pomiar pozwala skorelować faktyczną temperaturę wewnątrz samochodu z tą podawaną na wyświetlaczu. Koszty przeglądu wahają się w granicach 100-200 zł.
â?? Pomiar szczelności urządzeń oraz ilości oleju w sprężarce i czynnika chłodzącego w układzie klimatyzacji to jedno z najważniejszych zadań serwisanta. Dlatego, że nawet ze szczelnego układu rocznie ubywa ok. 10% czynnika chłodzącego. Tymczasem brak kilkudziesięciu procent może wstrzymać obieg oleju, który smaruje m.in. sprężarkę. A sprężarka działająca bez oleju długo nie pochodzi â?? mówi Mateusz Kowalczyk z poznańskiego Auto-Warsztatu. â?? Ponieważ klimatyzacja bez odpowiedniego poziomu oleju i czynnika chłodzącego będzie pracowała, ich dokładnej ilości w układzie nie da się sprawdzić bez wizyty w warsztacie. Jeśli kierowca zlekceważy zmianę wydajności chłodzenia i pojawi się w warsztacie, gdy będzie brakowało już sporo płynów, oprócz ich uzupełniania może okazać się konieczna także wymiana sprężarki â?? dodaje.
Uzupełnienie 15% cieczy chłodzącej to wydatek ok. 100 zł. Tyle samo kosztuje odgrzybienie i wymiana filtra powietrza. Najdroższa jest wymiana zatartej sprężarki â?? 2-3 tys. zł, dlatego specjaliści od klimatyzacji zalecają, by na okresowe kontrole jeździć do nich nie rzadziej niż raz na pół roku. Oczywiście, czasami skończy się na samym sprawdzeniu, ale lepiej dmuchać na zimne.
Co powinien wykonać dobry serwis klimatyzacji
- wypompować i uzupełnić czynnik chłodniczy oraz olej;
- przedmuchać układ klimatyzacyjny;
- dokładnie obejrzeć wszystkie elementy;
- sprawdzić szczelność układu;
- w razie konieczności wymienić filtr osuszający i filtr powietrza;
Jak używać klimatyzacji
W upalne lato nietrudno o przeziębienie wywołane szokiem termicznym. Oto wskazówki, pomagające uchronić kierowcę przed przeziębieniem:
- nie obniżaj zbyt szybko temperatury w samochodzie;
- ustaw nawiew na szybę i nogi, a nie bezpośrednio na twarz;
- na długich trasach temperatura w samochodzie nie powinna być niższa niż 22 °C, a w wyjątkowo upalne dni nie powinna być niższa od tej na zewnątrz o więcej niż 7 °C;
- kilka kilometrów przed przybyciem do celu podróży temperatura w samochodzie powinna być delikatnie wyrównywana z tą na zewnątrz. Najlepiej robić to poprzez uchylenie okien;
- podczas jazdy po mieście, różnica temperatur wewnątrz samochodu i na zewnątrz nie powinna być większa niż 4 °C.
To jest cała prawda o klimie - uwaga na noworodki i małe dzieci też
To jest z ONET.pl
ZIBI
Aby wyjechać z salonu w miarę wypasionym LOGANEM MCV 7 osobowym, trzeba wydać
ca 50-55 tysięcy za tę kwotę można kupić paroletniego VANA od Voxa, Seata lub Chryslera.
ZIBI
Tak, masz rację, ale ...
W moim przypadku wygląda to tak: potrzebuję auta na codzień do pracy i od czasu do czasu auta dla rodziny (raz w tyg. + wakacje, ferie itp). Auto na codzień powinno byc oszczędne (robię ok. 20-25.000 km rocznie).
Myslę sobie tak:
albo auto uniwersalne (Logan MCV)- na codzień i od święta, do pracy i dla rodziny - plusy: niskie koszta utrzymania (jedno ekonomiczne auto), nowe (gwarancja itp.) minusy: niezbyt pojemne w przypadku przewożenia całej rodziny np. na wakacje.
albo wygodny VAN (np. Multivan) - niestety tylko od świeta i dla rodziny ze wzgledu na duże spalanie + drugie małe ekonomiczne auto do pracy - plusy: co dwa auta to nie jedno, ponadto VAN to wygoda w wakacje i wtedy kiedy trzeba przewieźć całą rodzinę,
minusy:za te same pieniądze co Logana mogę kupić albo jedno małe nowe + mocno używanego VANa, albo dwa mniej używane auta, comiesięczne wydatki na utrzymanie dwóch aut niestety bedą wieksze ... no i kwestia ryzyka zkupu podrasowanego "trupa".
Na razie stawiam na ... orzeł czy reszka?
Na wakacje konieczny jes Box na dach i szkoda, że tylna kanapa nie jest dzielona na całości tylko oparcia - myślę o małej przeróbce.
Instrukcja obsługi ma fajny załącznik o bezpiecznym przewożeniu dzieci w fotelikach i podwyższeniach.
Nie zaleca się ich przewozić w drugim rzędzie na miejscu środkowym oraz w trzecim rzędzie ???????????????
ZIBI
Maćku pomyślałem to samo tylko jeszcze z trzecim rzędem.
Obok kierowcy może być fotelik po wyłączeniu poduszki pasażera.
ZIBI
Nie zaleca czy zabrania? To robi wielka różnicę.
Fakt - szkoda że w trzecim rzędzie nie ma dwóch oddzielnych siedzeń.