Przepisy (projekt) mają być pokazane dzisiaj na konferencji prasowej o 14.00. My dostaliśmy informacje nieoficjalnie. Z poradnią może się ten pomysł nie utrzymać, bo faktycznie nie ma podstaw do takiego różnicowania. Gorzej z tym rejonem. Trzeba będzie znowu popracować nad posłami, dziennikarzami itp. Zaczekajmy do tej 14.00 to przeczytamy.
Niestety przepisy przejściowe to nie jest najlepszy element ustaw przyjmowanych na szybko, a nad rejonizacja nikt się specjalnie nie zastanawiał, tylko po prostu wpisał.
Ciekaw jestem skutków takiej zmiany, o ile oczywiście wejdzie w życie. Na pewno uderzy w "kombinaty" ED - szkoły grupujące setki, czy tysiące dzieci z całej Polski. Zamiast tego da szansę podmiotom lokalnym, które w naturalny sposób się pojawią. Kto wie, czy w sumie nie da to pozytywnego impulsu do rozwoju ED w Polsce? Na pewno wyeliminuje wiele nadużyć.
Wyeliminuje pewne nadużycia i stworzy "zapotrzebowanie" na nowe. Nadmiar regulacji więcej szkodzi niż pomaga. Nie widzę powodu, by ED miała być w tym zakresie wyjątkowa.
Lepiej wpompowywać naszą subwencję w stacjonarnych ... to godziwe = zgodne z sowieckim prawem, którego przestrzeganie partia rządząca stawia za cel główny.
Przeczytałam informację ze strony grupy roboczej o mobilności rodzin ED. My w sumie z uwagi też na naszą małą mobilność przy wielu- i małych dzieciach wybraliśmy właśnie brak obowiązku codziennego uczęszczania/odprowadzania dzieci. Są różne rodziny, bardziej mobilne niż średnia krajowa i dużo mniej mobilne. Nie tłumaczy się tylko mobilnością wyboru placówki nie z naszego województwa (my wybraliśmy w sąsiednim). Tak patrzę, że szkoły Benedykta przygotowują się do rozsiania placówek przez tworzenie klubów z ofertą zajęć bliżej ucznia, o co może chodzić MEN-owi i jest jakoś logiczne, obok oferty konsultacji via skype.
Art. 37. 1. Na wniosek rodziców dyrektor odpowiednio publicznego lub niepublicznego przedszkola, szkoły podstawowej i szkoły ponadpodstawowej, do której dziecko zostało przyjęte, może zezwolić, w drodze decyzji, na spełnianie przez dziecko odpowiednio obowiązku, o którym mowa w art. 31 ust. 4, poza przedszkolem, oddziałem przedszkolnym w szkole podstawowej lub inną formą wychowania przedszkolnego i obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą. 2. Zezwolenie, o którym mowa w ust. 1, może być wydane przed rozpoczęciem roku szkolnego albo w trakcie roku szkolnego, jeżeli: 1) przedszkole, szkoła podstawowa lub szkoła ponadpodstawowa, do której dziecko zostało przyjęte, znajduje się na terenie województwa, w którym zamieszkuje dziecko; 2) do wniosku o wydanie zezwolenia dołączono: a) opinię publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej; b) oświadczenie rodziców o zapewnieniu dziecku warunków umożliwiających realizację podstawy programowej obowiązującej na danym etapie edukacyjnym; c) zobowiązanie rodziców do przystępowania w każdym roku szkolnym przez dziecko spełniające obowiązek szkolny lub obowiązek nauki do rocznych egzaminów klasyfikacyjnych, o których mowa w ust. 11. 3. Przepisów ust. 2 pkt 1 i pkt 2 lit. a i c nie stosuje się w przypadku wydawania zezwolenia, o którym mowa w ust. 1, dla dzieci i młodzieży posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym. 4. Uczeń spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą uzyskuje roczne oceny klasyfikacyjne na podstawie rocznych egzaminów klasyfikacyjnych z zakresu części podstawy programowej obowiązującej na danym etapie edukacyjnym, uzgodnionej na dany rok szkolny z dyrektorem szkoły. Egzaminy klasyfikacyjne są przeprowadzane przez szkołę, której dyrektor zezwolił na spełnianie obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą. Uczniowi takiemu nie ustala się oceny zachowania. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się zgodnie z art. 44l ustawy o systemie oświaty i przepisami wydanymi na podstawie art. 44zb ustawy o systemie oświaty. 5. Przepisu ust. 4 nie stosuje się do dzieci i młodzieży posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym. 6. Roczna i końcowa klasyfikacja ucznia spełniającego obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą odbywa się zgodnie z przepisami rozdziału 3a ustawy o systemie oświaty. 7. Uczeń spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą, a także rodzic takiego ucznia, może korzystać ze wsparcia szkoły, której dyrektor wydał zezwolenie, o którym mowa w ust. 1, obejmującego: 1) prawo uczestniczenia w szkole w zajęciach, o których mowa w art. 109 ust. 1 pkt 2, 3, 5 i 6; – 37 – 2) zapewnienie dostępu do podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych, o którym mowa w art. 22ac ustawy o systemie oświaty oraz do pomocy dydaktycznych służących realizacji podstawy programowej znajdujących się w zasobach szkoły i w porozumieniu z dyrektorem szkoły; 3) udział w konsultacjach umożliwiających przygotowanie do rocznych egzaminów klasyfikacyjnych, o których mowa w ust. 4. 8. Cofnięcie zezwolenia, o którym mowa w ust. 1, następuje: 1) na wniosek rodziców; 2) jeżeli uczeń z przyczyn nieusprawiedliwionych nie przystąpił do rocznych egzaminów klasyfikacyjnych, o których mowa w ust. 4, albo nie zdał rocznych egzaminów klasyfikacyjnych, o których mowa w ust. 4; 3) w razie wydania zezwolenia z naruszeniem prawa.
Widać pani minister nie zależy nad utrzymaniem w systemie tych upośledzonych umysłowo - niech sobie robią, co chcą - mogą być zapisani do dowolnej szkoły i egzaminów zdawać nie muszą. Tych nieupośledzonych trzeba pilnować. W końcu, to oni mogą stać się niebezpieczni... MSPANC
Z zacytowanych przepisów wynika, że jak dziecko ma już zgodę na dany etap edukacyjny, to może go dokończyć w szkole, do której jest zapisane. Nawet poza województwem zamieszkania. Nowe przepisy dotyczą wydawania nowych zgód.
Nadzór systemu państwo zwiększa nam nie tylko w zakresie edukacji. Służba zdrowia nie chce pozostać w tyle... System ma nas kontrolować i czuwać nad bezpieczeństwem naszych dzieci.
Komentarz
Z poradnią może się ten pomysł nie utrzymać, bo faktycznie nie ma podstaw do takiego różnicowania.
Gorzej z tym rejonem. Trzeba będzie znowu popracować nad posłami, dziennikarzami itp.
Zaczekajmy do tej 14.00 to przeczytamy.
Nikt Cię nie będzie zmuszać. Po prostu dyrektorzy szkół prowadzących ED nie będą mogli przyjmować dzieci spoza województwa.
Ciekaw jestem skutków takiej zmiany, o ile oczywiście wejdzie w życie. Na pewno uderzy w "kombinaty" ED - szkoły grupujące setki, czy tysiące dzieci z całej Polski. Zamiast tego da szansę podmiotom lokalnym, które w naturalny sposób się pojawią. Kto wie, czy w sumie nie da to pozytywnego impulsu do rozwoju ED w Polsce? Na pewno wyeliminuje wiele nadużyć.
Powiedzmy ogólnie: robienie biznesu ze zbierania subwencji.
http://christianitas.org/news/melodia-mysli/
My w sumie z uwagi też na naszą małą mobilność przy wielu- i małych dzieciach wybraliśmy właśnie brak obowiązku codziennego uczęszczania/odprowadzania dzieci. Są różne rodziny, bardziej mobilne niż średnia krajowa i dużo mniej mobilne. Nie tłumaczy się tylko mobilnością wyboru placówki nie z naszego województwa (my wybraliśmy w sąsiednim). Tak patrzę, że szkoły Benedykta przygotowują się do rozsiania placówek przez tworzenie klubów z ofertą zajęć bliżej ucznia, o co może chodzić MEN-owi i jest jakoś logiczne, obok oferty konsultacji via skype.
przedszkola, szkoły podstawowej i szkoły ponadpodstawowej, do której dziecko zostało
przyjęte, może zezwolić, w drodze decyzji, na spełnianie przez dziecko odpowiednio
obowiązku, o którym mowa w art. 31 ust. 4, poza przedszkolem, oddziałem przedszkolnym w
szkole podstawowej lub inną formą wychowania przedszkolnego i obowiązku szkolnego lub
obowiązku nauki poza szkołą.
2. Zezwolenie, o którym mowa w ust. 1, może być wydane przed rozpoczęciem roku
szkolnego albo w trakcie roku szkolnego, jeżeli:
1) przedszkole, szkoła podstawowa lub szkoła ponadpodstawowa, do której dziecko
zostało przyjęte, znajduje się na terenie województwa, w którym zamieszkuje dziecko;
2) do wniosku o wydanie zezwolenia dołączono:
a) opinię publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej;
b) oświadczenie rodziców o zapewnieniu dziecku warunków umożliwiających
realizację podstawy programowej obowiązującej na danym etapie edukacyjnym;
c) zobowiązanie rodziców do przystępowania w każdym roku szkolnym przez
dziecko spełniające obowiązek szkolny lub obowiązek nauki do rocznych
egzaminów klasyfikacyjnych, o których mowa w ust. 11.
3. Przepisów ust. 2 pkt 1 i pkt 2 lit. a i c nie stosuje się w przypadku wydawania
zezwolenia, o którym mowa w ust. 1, dla dzieci i młodzieży posiadających orzeczenie o
potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność intelektualną w
stopniu umiarkowanym lub znacznym.
4. Uczeń spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą uzyskuje
roczne oceny klasyfikacyjne na podstawie rocznych egzaminów klasyfikacyjnych z zakresu
części podstawy programowej obowiązującej na danym etapie edukacyjnym, uzgodnionej na
dany rok szkolny z dyrektorem szkoły. Egzaminy klasyfikacyjne są przeprowadzane przez
szkołę, której dyrektor zezwolił na spełnianie obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki
poza szkołą. Uczniowi takiemu nie ustala się oceny zachowania. Egzamin klasyfikacyjny
przeprowadza się zgodnie z art. 44l ustawy o systemie oświaty i przepisami wydanymi na
podstawie art. 44zb ustawy o systemie oświaty.
5. Przepisu ust. 4 nie stosuje się do dzieci i młodzieży posiadających orzeczenie o
potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność intelektualną w
stopniu umiarkowanym lub znacznym.
6. Roczna i końcowa klasyfikacja ucznia spełniającego obowiązek szkolny lub
obowiązek nauki poza szkołą odbywa się zgodnie z przepisami rozdziału 3a ustawy o
systemie oświaty.
7. Uczeń spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą, a także
rodzic takiego ucznia, może korzystać ze wsparcia szkoły, której dyrektor wydał zezwolenie,
o którym mowa w ust. 1, obejmującego:
1) prawo uczestniczenia w szkole w zajęciach, o których mowa w art. 109 ust. 1 pkt 2, 3, 5
i 6;
– 37 –
2) zapewnienie dostępu do podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów
ćwiczeniowych, o którym mowa w art. 22ac ustawy o systemie oświaty oraz do pomocy
dydaktycznych służących realizacji podstawy programowej znajdujących się w zasobach
szkoły i w porozumieniu z dyrektorem szkoły;
3) udział w konsultacjach umożliwiających przygotowanie do rocznych egzaminów
klasyfikacyjnych, o których mowa w ust. 4.
8. Cofnięcie zezwolenia, o którym mowa w ust. 1, następuje:
1) na wniosek rodziców;
2) jeżeli uczeń z przyczyn nieusprawiedliwionych nie przystąpił do rocznych egzaminów
klasyfikacyjnych, o których mowa w ust. 4, albo nie zdał rocznych egzaminów
klasyfikacyjnych, o których mowa w ust. 4;
3) w razie wydania zezwolenia z naruszeniem prawa.
MSPANC