Witaj, nieznajomy!

Wygląda na to, że jesteś tutaj nowy. Jeśli chcesz wziąć udział, należy kliknąć jeden z tych przycisków!

Homeschoolersi są the best!

1353637383941»

Komentarz

  • @Kajsa, mam podręcznik Wandy E. Papis
    -"Wzrastam w mądrości", nawet ostatnio biblioteka okoliczna pozbywała
    się go, więc mam dwa egzemplarze i moge jeden przesłać. A może będziecie
    gdzieś w Krk, to moglibyśmy się spotkać.
    Program Papisowej został
    nagrodzony w 1993 przez MEN, wtedy jeszcze była nadzieja, że żyjemy w
    normalnym kraju. Autorka miała udostępnić pięć części, ale nie wiem
    dlaczego została tylko pierwsza część: wzrastam w mądrości.
    Ze spisu treści:
    1. Swiat, w którym żyjemy
    2.Świat a język, którym o świecie mówimy
    3. Jak poznajemy świat i co z tego wynika?
    4. Nie ma skutku bez przyczyny
    5. Co można odkryć rozumem, a czego nie można
    6. Skąd się biora dzieci?
    7. Możność i urzeczywistnienie
    8. Niezawodna busola zycia - wartości (tutaj serce programu czyli "Co to znaczy, że jestem człowiekiem")
    9. Porozmawiajmy o uczuciach
    10. Istotne znaczenie ludzkiego ciała
    11. Istotne znaczenie płci u człowieka
    12. Wiązania i więzi
    13. Dlaczego w świecie panuje ład?
    14. O kim powiemy, że jest mądry?
    Autorka często odwoływała się do Mieczysława Gogacza i metafizyki - byłam kilka razy na warsztatach
  • @Kajsa
    Szczurzysko jest filozofem , więc jej łatwo mówić :))

     Polecam Wanda E. Papis- Wzrastam w mądrości, podręcznik na godziny wychowawcze dla szk. podstawowej z poczatku lat 90. mam dwa egzemplarze, bo okoliczna biblioteka pozbywała się - mogę przesłać.

    Spis treści
    1. Świat, w którym żyjemy
    2. Świat a język, kórym o świecie mówimy.
    3. Jak poznajemy świat i co z tego wynika
    4. Nie ma skutku bez przyczyny]
    5. Co można odkryć rozumem, a czego nie można
    6. Skąd się biorą dzieci?
    7. Możność i urzeczywistnienie
    8. Niezawodna busola życia - wartości (tutaj serce programu: co to znaczy, że jestem człowiekiem)
    9. Porozmawiajmy o uczuciach
    10. Istotne znaczenie ludzkiego ciała
    11. Wiązania i więzi
    12. Dlaczego w świecie panuje ład?
    13. o kim powiemy, że jest mądry?

    A może będziecie w Krk, to zapraszam, wtedy mogę pokazać ciekawe rzeczy z programu Papisowej.

  • Szczurzysko, jak planujesz wpleść historię Polski do programu "The well-trained mind": czy w I roku będziecie uczyć się tylko o starożytności, a początki państwa polskiego zaczniecie w II roku nauki? A jak w I roku biologia, to w II już nie?  Co myślicie o czytaniu mitów innych religii z dziećmi w pierwszych klasach podstawówki. Ja mam wątpliwości, co do mojego syna, czy nie uczyni to zamieszania w jego głowie.

    Pan Dariusz Zalewski pisał, że chciałby wypromować/napisać programy do edukacji klasycznej dla polskich uczniów, z chęcią bym korzystała z takich.

  • Tak, historia Polski później. 
    No, biologia bardzo ogólnie, potem inne nauki ścisłe, ale pamiętaj, że wedle tego schematu są 3 etapy: 5-8 lat, 9-12, 13-16. Wiekowo współgrają z zachodnim systemem szkolnictwa, ale chodzi o to, że ja mając dziecko lat 9 zaczynam drugi etap. Po 4 latach rozpoczyna się ta nauka od nowa, czyli znów starożytność, itd., ale na wyższym już poziomie, z sięgnięciem po trudniejszą lekturę, poszerzeniem wiadomości wcześniej nabytych. 

    Wiesz, mitologia nie stoi w poprzek chrześcijaństwu. Jest elementem koniecznym w poznawaniu cywilizacji łacińskiej. Gdybyśmy czytali pisma buddyjskie - tu się zgodzę - za wcześnie, aczkolwiek czytając zwykła literaturę przygodową dla dzieci te treści są. Obecnie czytamy serię "Tomka" - dużo wiadomości o innych religiach, ale podane z perspektywy naukowej (aż do przesady) i - co ważne - europejskiej. 
    Także zamierzam mówić o Platonie, bo bez tego nie ma co mówić o filozofii późniejszej. 
    I znowu - "Rozprawy o metodzie" nie polecam dla dziecka;) Tu można pokazać, jak filozofia zmienia kierunek, co się dzieje, kiedy przechodzimy od rzeczywistości do własnego rozumu. Oczywiście wszystko na miarę pojętności dziecka. 
    Myślę, że trzeba pokazać, jak starożytność, zarówno mitologia, jak i filozofia ciężkiego kalibru, łączy się z rodzącym się chrześcijaństwem, jak rodzi się cywilizacja łacińska. Bez tego nie ma  co mówić o historii Polski. Bo sztuką nie jest zapamiętać daty, ale zrozumieć wydarzenia.

    WIęcej pomądrzyć się będę mogła, jak już zaprzęgniemy się w ten - nowy dla nas - system nauki
    :)
  • A  może ten wątek jest za długi, skoro się psuje? 
  • ja wprawdzie nie mam dzieci w ED, ale bardzo wam kibicuję

    z łaciny - to przede wszystkim wzięłabym gramatykę Wikariaka - to masz całość gramatyki i tablice wszelakie, gorzej z czytankami

    z biologii - Biologia Willego - to można do poduszki niemalże czytać tak fajnie i przystępnie napisane - no ale to poziom raczej licealny - choć moim zdaniem można uprościć dla młodszego dziecka, ale ja bym spróbowała z tym

    w ogóle łacina i greka to moje ulubione przednioty były - łacina powinna być obowiązkowa bo to super nauka logiki no i pomocna przy nauce języków obcych (oraz naszego)

  • Mam pytanie techniczne, ponieważ nie jestem w stanie czytać ostatnich wpisów. Przez większość z nich leci pionowo,w dwóch dwuliterowych rzędach jakiś tekst i zasłania właściwe wpisy. Czy tylko ja tak mam? Czy to jakiś defekt, jak forum się u mnie ładuje? Czy inni też mają? A może pora na homeschoolersów2? Może ten wątek jest już za długi?
    Nie mam pojęcia, skąd ten defekt, ale wnerwia on bardzo.
  • Też tak mam i nie wiem o co chodzi
    :(
  • edytowano lipiec 2012
    W KOŃCU SĄ WAKACJE - DAJTE SE MATKI SPOKÓJ Z TĄ NAUKĄ
  • edytowano lipiec 2012
    ;)
  • Ja tez tak mam
  • też tak mam
  • @Kajsa, zaraz wejdę na pocztę


    Taż tak mam z tym wątkiem, to chyba bierze się z jego długości
  • Szczurzysko, jeśli Twoje poszukiwania trwają nadal, polecałabym to:
    http://www.proszynski.pl/Botanika_i_biologia_komorki__Podrecznik_dla_liceum_ogolnoksztalcacego-p-796-10008-.html
    http://www.proszynski.pl/Zoologia__Podrecznik_dla_LO-p-460-10008-.html

    Wprawdzie, jak widać, są dla LO, ale mogą posłużyć jako "rama" :-bd
  • Koleżanka mi poleciła "Puls życia" do gimnazjum, bo sama z tego uczy. 
    A te do liceum to może na kolejny etap nauki się przydadzą. 
  • chcialam do Was napisac, ale niie wiem czy bedzie to czytelne..
    moj starszy syn ma narazie 3 lata,  ale zaczynam ukierunkowywac sie na ED, chociazby przez pierwsze 3 lata podstawowki.
    naprawde bardzo bym chciala zeby to wypalilo, zwlaszcza ze obejmie go ustawa o 6cio latkach.
    pomine poki co, to ze w rodzinie wyjde na dziwaka, trzeba bedzie odbyc pewnie nie jedna rozmowe z rodzicami, tesciami z ktorych pewnie i tak nic nie wyniknie. 
    ale muru w posaci moje Meza pokonac nie jestem w stanie. wiedzialam ze ten temat bedzie truuuudny do obgadania z nim, ale podjelam go ostatnio. powiedzialam o swoich planach, chceniach i zapytalam co on na to. no coz.sciana. maz nie podziela takich planow na przyszlosc wzgledem dzieci. kazalam mu obiecac ze przeczya najpierw jakies publikacje nt.ED i dopiero sie wypowie. jeszcze Katarzyna kiedys zaoferowala sie ze mozemy wpasc i zobaczyc to w praktyce. 
    nie wiem,troche mnie zaskoczylo podejscie mojego meza. bo jesli nie ed to chcialabym poslac go do fajnej, dobrej szkoly, niedaleko nas jest podstawowka montessori. ale to tez nie wchodzi w gre. stwiierdzil ze chlopaki pojda do zwyklej podstawowki.ja wolalabym jednak zeby poznawaly swiat w troche inny sposob niz siedzienie w lawce przez 6h. kiedys nie bylo wyboru to wszyscy chodzili do jednej szkoly, ale tteraz przeciez jest tyle innych mozliwosci! no i zalezy mi jednak zeby szkola promowala wartosci ktorymi zyjemy. nie chce go posylac gdziekolwiek. 
    kurcze, rozpisalam sie, troche moze chaotycznie. ale musze powiedziec ze chyba w dobrym momencie rozpoczelam temat z malzem bo tak ciezko bedzie podjac decyzje. moze 3 lata wystarcza na dogadanie sie...
  • edytowano lipiec 2012
    Annabe, dzieci w szkole nie siedzą 6h w ławkach. :) To jeszcze nie byłoby najgorsze.
    Dzieci w szkole wciąż się bawią w różne cuda, nie maja czasu na rzetelną naukę czytania, pisania i liczenia. W szkole utrwalają to, co zobaczyły w tv, na bilnbordach w mieście czy internecie. Szkoła obecnie to cyrk i pranie mózgów w kierunku jedynie słusznej ideologii: globalizmu.
  • Może by tak założyć drugi wątek, kontynuację tego, może to pomoże na te literki w pionie?
  • @Annabe
    Potwierdzę słowa Agnieszki 63. Nie wiem jak jest w polskich szkołach, ale u nas w UK szkoła trwa 6h. Z tego jest godzina przerwy obiadowej, ok. 1-1.5h na dworzu (bardzo dobrze, ale na plac zabaw ja mogę swoje dzieci wziąć), WF (też dobrze, ale ja syna i tak na basen wożę na lekcje), a nauki jest ok. 2-3 h max. Zależy od dnia, czy jest WF, zajęcia plastyczne itp. Zatem jak się dziecku poświęci 2-3 h dziennie intensywnej nauki, to naprawdę głupsze nie będzie, wręcz przeciwnie. 
    Poza tym czasem (2 lub 3 h) dziecko może czytać, rysować, budować z klocków, chodzić na basen, grac w piłkę itp. i to pod opieką rodzica, a nie kogoś obcego. No i obiad może zjeść z rodzicami i rodzeństwem, a nie na wielkiej stołówce. 
    Moje dziecko chodziło do szkoły, gdzie uczniów było 7. Do tego ok. 3 osoby personelu, w szkole było wszystko łącznie z laptopami dla dzieci. Nie płaciłam za kredki, długopisy, zeszyty, bo tu szkoła państwowa jest bezpłatna. 
    Ale będę się upierać, że jak państwo za coś płaci, to sobie potem to odbierze. I odbiera mając obywateli, którzy umieją czytać, pisać i liczyć, no i oczywiście obsługiwać komputer, ale nic więcej. Jednym z zagadnień tutaj nauczanym od początku szkoły podstawowej jest "Responsible citizens". Innym "Health and Wellbeing" i "Religious and Moral Education". I gdyby nie te zagadnienia, to można by przymknąć oko na słabą matematykę, języki, itp i dokształcać w domu. Ale wtedy by starczyło te 2-3 godziny szkoły, a tak szkoła ma za zadanie wychowywać państwu posłusznych obywateli.

  • Słuchajcie dziś dostałam telefon, że w Sławie odbywa się Europejski zjazd rodzin edukacji domowej.
    Sława, 30.07 - 05.08 2012

    Jedna rodzina rozchorowała sie i jest miejsce do niedzieli od dziś.
    Tu znajdziecie info
    http://www.edukacjadomowa.pl
    Jak komuś zależy piszcie podam namiary.
  • edytowano listopad 2013
    Czy warto posyłać dziecko do szkoły? (Konferencja w Łomiankach k. Warszawy - 23. listopada 2013)



    Czy ktoś się wybiera? Nawet jeśli nie poznać temat, to może podzielić się świadectwem:)
  • Ja bedę
  • MY też się wybieramy
  • Wątek mi wariuje i mam literki wzdłuż wszystkich postów.
  • nie Ty jedna:-)
  • To na pewno jakiś szyfr:)
    A czy dzieci kogoś z forumowiczów nie zdają przypadkiem tego dnia egzaminów w sali przy Kościele św. Krzyża?
  • edytowano listopad 2013
    Polećcie mi proszę kurs multimedialny z angielskiego dla dzieci w wieku 6-9 lat. Taki, gdzie byłyby zadania, ćwiczenia wymowy, ciekawe ale nie w formie gier co chwilę. No i żeby nie kosztował wiecej niż 200 zł. i nie był z postaciami disneya i innych kontrowersyjnych bajek. Taki odpowiednik kursu dla dorosłych. Pomóżcie, podzielcie się doswiadczeniem. Dzieci obecnie nie posiadają żadnych podęczników do angielskiego, uczę je sama, robię fiszki, drukuję ciekawe zadania. Taką płytę chciałabym im włączać jako dodatkową naukę samodzielną.
  • @Anka i @Aneczka08 fajnie że będziecie. My się też wybieramy z mężem. Może będzie okazja się poznać:) bo mało mam okazję do taki spotkań, jako ze jestesmy spoza warszawy.
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.