Czy ktoś mógłby się podzielić linkiem do aktualnie obowiązującej podstawy programowej dla zerówki? Na rok szkolny 2016/2017. Chodzi mi przede wszystkim o to, czy dziecko musi umieć czytać na koniec roku?
No nie sądzę żeby opanowała na poziomie składania prostego wyrazu. Nawet przy współpracy życzliwej pani z poradni Sawickich. Nic to, najwidoczniej ja się nie nadaję do ED.
@E.milia - a ile ona teraz ma lat? I z czym ma problem? Litery zna? Mój pierworodny znał wszystkie litery mając 3 lata (nawet z ogonkami i dwuznakami sobie radził), a mając 5 lat nie był w stanie dokonać syntezy wyrazu. Nazywał każdą literę, a złożyć nie potrafił. Najbardziej to przeżywał mój ojciec - koniecznie chciał wnuka nauczyć. Pisał mu np. KURA i prosił o przeczytanie. J. czytał Ky-U-Ry-A. Dziadek w poczuciu sukcesu pytał, jakie to słowo, a Młody: "kyurya" I z niczym mu się to nie kojarzyło. A pewnego razu, zupełnie nagle, zatrybił o co chodzi i zaczął składać.
O matko, nawet nie wiedziałam, że dziecko po zerówce musi umieć przeczytać proste słowa i znać litery! Boszzz, jak te moje dziewczyny to przeżyły i przeszły do szkoły top ja niewiem.... @E.milia Ty się lepiej nie załamuj! przecie nawet egzaminów dla zerówek nie ma!
Kaja ma 7lat. Zabawy ile chce, plasteliny na tony, zeszyty wg upodobania z księżniczkami... I zero kumania. Myli "e" z "n", albo zgaduje. Przepraszam, już nie mam mocy na pisanie. Kryzys mam dydaktyczny i tyle.
Według nauczycielki mojego drugiego syna, to nawet do końca III klasy... ;-) @E.milia - rozumiem, że Kaja ma zrobione wszechstronne badania i problem nie bierze się np. z problemów natury okulistycznej, czy neurologicznej?
Maciek w 3. dziś rozpoczął pisanie od przypomnienia sobie kształtów wszystkich liter - czyta świetnie, ale jak pisze sam z siebie, to drukowanymi. Też tak miałam.
@E.milia Nie wszystkie dzieci idąc do pierwszej klasy potrafią czytać proste wyrazy. I to nawet takie,które dwa lata chodziły do zerówki. Nauka czytania tak na serio zaczyna się w pierwszej klasie. Ja mam dobre doświadczenia z metodą sylabową Jagody Cieszyńskiej. Jest cała seria książeczek tej autorki pt."Kocham czytać". Ja miałam też dokupione dodatkowe materiały. Bardzo fajna i prosta metoda,dziecko od razu uczy się czytać sylabami ,pomijając etap rozkładania wyrazów na głoski. Tym bardziej jeśli dziecko nie chodzi do zerówki i nikt tego procesu nie zaburza każąc niepotrzebnie głoskować. Dużo na ten temat jest w internecie,także gotowych,fajnych materiałów do nauki.
@E.milia, u mnie 5 latka już czytała coś tam, 7 latek w 1 klasie skąłda pojedyncze wyrazy sylabami i nie jest lekko, 8 latek dopiero co soę rozpędził i czyta ale srednio lubi i raczej wolno czyta. Więc nie musi dziecko na koniec zerówkic zytać, ja na egz po 1 klasie czytałam mu polecenia bo by to ruski rok trwało jakby sam miał czytać.
Jeden syn w wieku 6 lat poznawal litery i jakos je skladal. Pod koniec roku szkolnego juz jakos czytal. Realizowalam wtedy z nim 1 kl. Teraz robimy 3 kl. w Libratusie i sie meczy tym czytaniem i pisaniem... Ale odpuscic nie moge, bo przeciez jak ja nie naucze, to nikt nie nauczy. Corka ma 5 lat i czyta plynnie. Wraca ze szkoly, wyciaga polskie podreczniki, a na koniec mowi: 'A teraz dyktando'. Pewnie zalezy od dziecka.
Moja starsza dwójka nauczyła się czytać samodzielnie po polsku w wieku ok. 5,5 lat. Tym bardziej byliśmy szczęśliwi,ze to dzieci wychowujące się w Anglii. Teraz J. ma 5 lat i jakiś czas temu pomyślałam,że oczywiście MUSIMY zacząć naukę czytania,bo przecież on NIE MOŻE czytać później niż rodzeństwo! Na szczęście zmądrzałam i nie naciskam. J. teraz sam dosiada się do uczącego się starszego brata i dopomina się o swoje "lekcje". Ale z pewnością łatwiej jest maluchom niż starszakom przecierającym szlaki.Mają kogo naśladować.
Felicyta, ale K ma lat 7, nie 5. I wskutek różnych uwarunkowań, o których nie chce się publicznie rozwodzić, od zrealizowania w pełni podstawy programowej jest uzależniona dalsza ED. Nie proszę o komentarze na temat sensowności tego rozwiązania, po prostu stwierdzam fakt.
@Katarzyna , w zeszłym roku była diagnozowana dość dogłębnie. Współpracujemy z zaleconymi specjalistami - ortoptystką i pedagogiem (INPP), oraz prowadzimy terapię Johannsena (słuchu). Wg. opinii pedagogicznej jest w grupie ryzyka dysleksji. Ja kończę kurs Montessori w Koszarawie, który mi w pewnych kwestiach metodyki nauczania początkowego bardzo pomógł.
@olgal, dzięki, znam metodę. K nie syntetyzuje nawet w sylaby, "ka" to dla niej "k/a".
Z tego co wiem to począwszy od roku 2008 czyli od wejścia w zycie nowej podstawy programowej nauka czytania pojawia się dopiero w pierwszej klasie. A wcześniej dzieci mogą ale nie musza znać literki. Bardziej szlaczki, kolory, ogólna wiedza i takie tam.
Komentarz
stare ale jare
http://kielich.amu.edu.pl/Stefan_Banach/podreczniki.html
http://www.superkid.pl/generatory-arkuszy
Mój pierworodny znał wszystkie litery mając 3 lata (nawet z ogonkami i dwuznakami sobie radził), a mając 5 lat nie był w stanie dokonać syntezy wyrazu. Nazywał każdą literę, a złożyć nie potrafił. Najbardziej to przeżywał mój ojciec - koniecznie chciał wnuka nauczyć. Pisał mu np. KURA i prosił o przeczytanie. J. czytał Ky-U-Ry-A. Dziadek w poczuciu sukcesu pytał, jakie to słowo, a Młody: "kyurya" I z niczym mu się to nie kojarzyło. A pewnego razu, zupełnie nagle, zatrybił o co chodzi i zaczął składać.
@E.milia Ty się lepiej nie załamuj! przecie nawet egzaminów dla zerówek nie ma!
@E.milia - rozumiem, że Kaja ma zrobione wszechstronne badania i problem nie bierze się np. z problemów natury okulistycznej, czy neurologicznej?
Nauka czytania tak na serio zaczyna się w pierwszej klasie.
Ja mam dobre doświadczenia z metodą sylabową Jagody Cieszyńskiej.
Jest cała seria książeczek tej autorki pt."Kocham czytać".
Ja miałam też dokupione dodatkowe materiały. Bardzo fajna i prosta metoda,dziecko od razu uczy się czytać sylabami ,pomijając etap rozkładania wyrazów na głoski.
Tym bardziej jeśli dziecko nie chodzi do zerówki i nikt tego procesu nie zaburza każąc niepotrzebnie głoskować.
Dużo na ten temat jest w internecie,także gotowych,fajnych materiałów do nauki.
http://www.sylaba.info/co-to-jest-metoda-sylabowa/
Corka ma 5 lat i czyta plynnie. Wraca ze szkoly, wyciaga polskie podreczniki, a na koniec mowi: 'A teraz dyktando'.
Pewnie zalezy od dziecka.
Na szczęście zmądrzałam i nie naciskam. J. teraz sam dosiada się do uczącego się starszego brata i dopomina się o swoje "lekcje".
Ale z pewnością łatwiej jest maluchom niż starszakom przecierającym szlaki.Mają kogo naśladować.
kilka części ćwiczeń i podręczników cyklu "Nasze razem w szkole" kl. 2, 20 zł
podręcznik z ćwiczeniami część 9 i 10
@Katarzyna , w zeszłym roku była diagnozowana dość dogłębnie. Współpracujemy z zaleconymi specjalistami - ortoptystką i pedagogiem (INPP), oraz prowadzimy terapię Johannsena (słuchu). Wg. opinii pedagogicznej jest w grupie ryzyka dysleksji. Ja kończę kurs Montessori w Koszarawie, który mi w pewnych kwestiach metodyki nauczania początkowego bardzo pomógł.
@olgal, dzięki, znam metodę. K nie syntetyzuje nawet w sylaby, "ka" to dla niej "k/a".