Witaj, nieznajomy!

Wygląda na to, że jesteś tutaj nowy. Jeśli chcesz wziąć udział, należy kliknąć jeden z tych przycisków!

Kampania "Stop Komunii św. na rekę"

1235711

Komentarz

  • AgataZi powiedział(a):
    Też się zastanawiałam skąd te rozbieżności się biorą. Czy nie można jakoś odgórnie ujednolicić? Niby ta sama msza, te same formuły, ale np. zmieniony szyk zdania i już się można zaplątać. 
    No tak jest. Bogactwo w różnorodności.  I moim zdaniem tak, na tej konkretnej mszy tworzymy wspólnotę modlitwy wyrażającą się  jednolitością postaw.

    Chyba nie ma sensu równać wszystkiego pod linijkę.
    Formy celebracji są różne, w różnych krajach. Jedynym wyjątkiem jest formacja Drogi Neoktechumenalnej - celebracja Liturgii jest taka sama, na całym świecie, nawet te same pieśni sią wykonuje.
  • AgataZi powiedział(a):
    Odrobinka powiedział(a):

    A jeśli mam potrzebę przyjmowania komunii na klęcząco to kierując się Twoim zdaniem nie mam w większości takiej możliwości, muszę szukać parafii gdzie tak się podaje komunię. A tych jest coraz mniej.
    I rzecz się tyczy komunii na rękę a nie obrzędów mszy świętej. 
    Przychodzę na Eucharystię i szanuję zasady jakie tam panują. I staram się być częścią wspólnoty modlitewnej. Tej konkretnie.
    Jeśli kapłani ustalają, że komunię przyjmujemy na kolanach przy stopniu komunijnym to klękam z innymi.


    Ja akurat jestem w tej sytuacji, że ani klękać, ani też dłużej stać nie mogę.
  • AgataZi powiedział(a): 

    (...)
    Jeśli kapłani ustalają, że komunię przyjmujemy na kolanach przy stopniu komunijnym to klękam z innymi.
    Jeśli w innym, że do komunii podchodzimy procesyjnie, przyjmujemy na stojąco i do ust to tak idę.
    Jak kapłani ustalają sposób, w jaki wierni mają przyjmować Komunię Świętą? 
  • MamaRyba powiedział(a):
    AgataZi powiedział(a): 

    (...)
    Jeśli kapłani ustalają, że komunię przyjmujemy na kolanach przy stopniu komunijnym to klękam z innymi.
    Jeśli w innym, że do komunii podchodzimy procesyjnie, przyjmujemy na stojąco i do ust to tak idę.
    Jak kapłani ustalają sposób, w jaki wierni mają przyjmować Komunię Świętą? 

    Ja myślę, że decyzję podejmuje proboszcz, a następnie księża informują, w jaki sposób przystępować.
  • @AgataZi <3 Pięknie i mądrze napisane.


  • „Nie można zarzucać profanowania Eucharystii osobom pragnącym z różnych powodów przyjąć z wiarą i czcią Komunię Świętą do rąk, zwłaszcza w okresie pandemii” – podkreśla Komisja ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów KEP.

    W komunikacie wydanym w związku z zapytaniem o publiczne inicjatywy krytyczne wobec Komunii świętej na rękę, Komisja Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów przypomina, że chociaż główną formą przyjmowania Komunii w Polsce jest Komunia do ust, to jednak „nie oznacza to, że inne zatwierdzone przez Kościół formy miałyby być same z siebie niegodne, niewłaściwe, złe lub grzeszne”.


    Komisja uznaje za niesprawiedliwe sugerowanie, jakoby osoby przyjmujące Komunię na rękę automatycznie nie miały szacunku wobec Najświętszego Sakramentu.

    Przypomniano także w komunikacie Komisji, że prawo oceniania i zmieniania praktyki liturgicznej należy do Stolicy Apostolskiej i dopóki ona uznaje Komunię na rękę za godziwy sposób udzielania wiernym Ciała Pańskiego, nikt nie powinien tego sposobu negować. Kto zaś to czyni, wprowadza nieład i podział w rodzinie Kościoła.

    BP KEP

    źródło: www.niedziela.pl


  • AgataZi powiedział(a):
    MamaRyba powiedział(a):
    AgataZi powiedział(a): 

    (...)
    Jeśli kapłani ustalają, że komunię przyjmujemy na kolanach przy stopniu komunijnym to klękam z innymi.
    Jeśli w innym, że do komunii podchodzimy procesyjnie, przyjmujemy na stojąco i do ust to tak idę.
    Jak kapłani ustalają sposób, w jaki wierni mają przyjmować Komunię Świętą? 
    Nie bardzo rozumiem pytanie. Dla mnie oczywiste, że to kapłan, który rozdziela komunie decyduje czy stanie na środku i ludzie będą podchodzić, czy będzie szedł wzdłuż nawy, albo czekał aż wierni uklękną na stopniu.
    To chyba ustala ksiądz proboszcz z podleglymi mu księżmi. I 
    nie bardzo wiem jak to miało by wyglądać inaczej. 
    Tak, miejsce udzielenia Komunii Świętej wybiera kapłan, ale nie sposób Jej przyjmowania. 
    Podziękowali 1Joannna
  • AgataZi powiedział(a):
    Masz na myśli czy na rękę czy do ust, tak? 
    Bo to, czy na stojąc czy na kolanach to wyznacza rsczej miejsce. 
    Ale to też od księży zależy. Jak sądze informują parafian jaki sposób preferują. Albo gdzie jak będą udzielać
    U nas chyba wszyscy przyjmują do ust, nie wiem,  nie śledzę tego bo też nie po to tam idę.

    Nie wiem, jak miejsce w kościele może wyznaczać, czy wierni przyjmują Komunię Świętą na stojąco czy na kolanach. 
  • U mnie zwykle jest zupełny  miks. Jak ludzie klękają na stopniu, to ksiądz idzie wzdłuż i rozdaje. Jak podchodzą procesyjnie, to ksiądz stoi. Bywa też że ludzie podchodzą procesyjnie, ale do komunii klękają przed księdzem na stopniu. Jak kto czuje, tak może przyjąć. To nie przedstawienie, by musiało być równiutko. 

    Podziękowali 1Klarcia
  • @AgataZi no tak, nie widziałaś, nie masz więc pojęcia jak to wygląda, ale piszesz, że to cyrk. Na jakiej podstawie? Własnej wyobraźni?
    Podziękowali 3Joannna Barbasia Odrobinka
  • I tak, zdarza się też, że ksiądz podchodzi do konkretnych osób do ławki albo do osób na wózku. 
  • edytowano październik 2020

    Komisja liturgiczna Episkopatu: Komunia na rękę nie jest profanacją!


    https://www.niedziela.pl/artykul/59111/Komisja-liturgiczna-Episkopatu-Komunia-na

    Komentuję w miarę czytania - nie zauważyłam, że info już jest podane.
  • http://christianitas.org/m/news/piekno-koniecznie-potrzebne/

    Trochę obok tematu, ale jako dygresja, że forma i treść muszą stanowić jedno. Forma nie może być od treści oderwana albo jej przeczyć.  Bez formy rozjeżdżamy się jak kisiel, co doskonale widać w tym wątku. 
  • matuleczka powiedział(a):
    U mnie zwykle jest zupełny  miks. Jak ludzie klękają na stopniu, to ksiądz idzie wzdłuż i rozdaje. Jak podchodzą procesyjnie, to ksiądz stoi. Bywa też że ludzie podchodzą procesyjnie, ale do komunii klękają przed księdzem na stopniu. Jak kto czuje, tak może przyjąć. To nie przedstawienie, by musiało być równiutko. 


    U mnie, w kościele franciszkanów (są z Polski, ale parafia niemiecka) też tak jest.
    Dodatkowo kapłan podchodzi z Ciałem pańskim do pierwszej ławki (tam siedzą inwalidzi) i do osób na wózku.
  • @AgataZi poniosła Cię wyobraźnia. 
    Co do księży,  dziwisz się im, ale w gruncie rzeczy oburzasz się na własną wizualizację. W rzeczywistości taki miks w niczym nie przeszkadza i pewnie dlatego żaden ksiądz nie dążył do zmiany i narzucania jakiegoś schematu komunii.
  • edytowano październik 2020
    Funkcjonuje to u nas bardzo dobrze. I to jest najważniejsze. I wcale nie mamy cyrku albo restauracji  ;)
    Podziękowali 3Joannna Rogalikowa Barbasia

  • Jeśli u Was jest tak, jak piszesz to dziwię się księżom, że zgadzają się na taką sytuację.
    @AgataZi a jak mają się nie zgodzić? 
  • @matuleczka czasem nie chodzi o to z tym miksem, że np w głównej nawie komunia jest udzielana na stojąco, procesyjnie, a jednocześnie na bocznych nawach inny ksiądz idzie wzdłuż kościoła i podaje komunię ludziom, którzy klęczą? U nas tak jest, więc też jest miks, ale nie cyrk.
  • czyli jak ktoś wymyśli taiec w czasie Eucharystii to wszyscy mają tańczyć wielbiąc Boga? Są dopuszczone formy przyjmowania Komunii, wybór pozostawia się wiernym, obie formy są dopuszczalne. Ja przyjmuję do ust, najchętniej na kolanach
  • edytowano październik 2020
    @AgataZi mi chodzi nie o miejsce (czy na środku kościoła procesyjnie, czy wzdłuż nawy), ale o sposób Jej przyjmowania (na klęcząco do ust, na stojąco do ust, czy na stojąco do ręki). Kapłan nie może ustalić, że w jego kościele Komunia Święta jest udzielana tylko w jeden, wybrany przez niego sposób. 

    Nie rozumiem tylko, dlaczego jeśli ktoś może uklęknąć i przyjąć Ciało Pana Jezusa do ust, tego nie robi (rozumiem, że są osoby, które mają problemy np. z poruszaniem się). 

    Taka rozbieżność między tym co jest śpiewane w pieśniach, np.: 
    "Ja, proch mizerny, przed Twą możnością Z wojskiem aniołów klękam z radością."
    albo 
    "Upadnij na kolana, ludu, czcią przejęty, Uwielbiaj swego Pana: Święty, Święty, Święty"
    a postawą wiernych. 

    Gdyby objawił mi się sam Pan Jezus, to raczej upadłabym na kolana, niż stanęła przed Nim i podała Mu rękę. 
  • AgataZi powiedział(a):
    gabriela powiedział(a):
    @matuleczka czasem nie chodzi o to z tym miksem, że np w głównej nawie komunia jest udzielana na stojąco, procesyjnie, a jednocześnie na bocznych nawach inny ksiądz idzie wzdłuż kościoła i podaje komunię ludziom, którzy klęczą? U nas tak jest, więc też jest miks, ale nie cyrk.
    Ale dlaczego jest taka sytuacja? Żeby parafianom dogodzić? I każdy miał jak woli?
    Mi nie podobają się takie rozbieżności w czasie liturgii bo to może rodzić podziały typu: "my niegodni przyjmujemy na kolanach, nie tak jak ci na środku, co na stojąco" itp.
    Eucharystia jest modlitwą wspólnoty, ważna jest jedność, też gestów i postaw.

    To raczej wygodniejsze dla księdza, nie parafian. Na środku jest to procesja, można przed księdzem uklęknąć a można stać, jak ktoś nie ma siły się podnieść bez podparcia. W bocznych nawach drugi ksiądz podchodzi do klęczących wiernych. Idzie sprawniej niż gdyby tworzyli procesję do bocznych ołtarzy, bo jest dość wąsko i ciężko się było wymijać. Nikt nikogo nie uważa za mniej godnego, bo ma taką postawę czy inną. To już doszukiwanie się na siłę...
  • W miejscach, gdzie jest wielu turystów czy pielgrzymów zwykle księża zapowiadają, jaki "styl" obowiązuje.

    Zwykle też jest opcja dla tych, którym ciężko się dostosować. 

    Że tez ja zwykle trafiam do niekłopotliwych kościołów na niekłopotliwych księży.
    Podziękowali 2Joannna Klarcia
  • "Poczucie zażenowania i dziwaczności wzmaga fakt, że wielu kapłanów stało się nadgorliwymi wykonawcami covidowych zaleceń - maseczki, dezynfekcja, dystans, nieorganizowanie spotkań. [...] to bardzo wygodne i dość łatwe, bo dystans i pandemia sprawnie mogą maskować brak gorliwości i zwykłe lenistwo. Może warto przypomnieć sobie, że zostaliśmy księżmi, by głosząc z zapałem Słowo Boże budować wspólnotę Kościoła, a nie dbać o sanitarną czystość świata. Zostawmy urzędnikom inspektoratów sanitarnych i Ministerstwu Zdrowia ich pracę i skupmy się na powierzonych nam sakramentalnych i formacyjnych zadaniach" (ks. Jacek Grzybowski, "Idziemy" nr 40/2020)
  • edytowano październik 2020
    .
  • Ale rozumiecie, że Episkopat odnosi się zdecydowanie krytycznie do tytułowej "akcji" i jej podobnych? I że jest to oficjalne stanowisko Kościoła w Polsce, wobec którego winniśmy posłuszeństwo, niezależnie od własnych odczuć, rozeznania i "natchnień"? Warto też przypomnieć sobie właściwe znaczenie słowa "sprofanować", by nie nadużywać go, komentując pobożności innych.



    Warszawa, 3 października 2020 r.

    Komunikat Komisji ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów KEP

    W związku z zapytaniem o publiczne inicjatywy krytyczne wobec Komunii świętej na rękę, przypominamy, że chociaż główną formą przyjmowania Komunii w Polsce jest Komunia do ust (Wskazania KEP z 2005 r. nr 40), to jednak nie oznacza to, że inne zatwierdzone przez Kościół formy miałyby być same z siebie niegodne, niewłaściwe, złe lub grzeszne, jeśli spełnia się warunki stawiane w tej kwestii przez prawo liturgiczne.

    Niewłaściwe i krzywdzące wiernych jest twierdzenie, że przyjmowanie Komunii świętej na rękę, jest brakiem szacunku wobec Najświętszego Sakramentu. Podobnie niesprawiedliwe jest ukazywanie osób przyjmujących Komunię świętej na rękę jako tych, którzy „winni są Ciała i Krwi Pańskiej", z założeniem, że czynią to bez uszanowania, którego domaga się św. Paweł w 1 Liście do Koryntian. Co prawda Sobór Trydencki używa tego fragmentu na przypomnienie o godnym i pełnym czci przyjmowaniu Ciała Pańskiego, ale nadaje mu również wymiar duchowy, ukazując że niegodnym jest przyjmowanie Komunii w grzechu (Dekr. o Euch., sesja 13: 1/A, r. 7). Dodajmy, że słowo „niegodne” oznacza to, czego się nie godzi czynić, a tymczasem Kościół w swoim prawie uznaje za „godny” zarówno jeden, jak i drugi sposób przyjmowania Komunii. Potępiając jeden z godziwych sposobów przyjmowania Komunii świętej, wprowadza się nieład i podział w rodzinie Kościoła.

    Nie można też stwierdzić, iż Komunia święta na rękę jest sama z siebie profanacją. W ten sposób zarzucałoby się Stolicy Apostolskiej, która dopuszcza Komunię na rękę, że akceptuje profanację (por. Mszał Rzymski, OWMR 161, rzymska instrukcja Redemptionis Sacramentum nr 92). Tymczasem faktyczna profanacja Eucharystii to czyn "mający znamiona dobrowolnej i poważnej pogardy okazywanej świętym postaciom" (instr. Redemptionis Sacramentum 107, por. KPK kan. 1367). Nie można więc zarzucać profanowania Eucharystii osobom, które z różnych powodów pragną przyjąć z wiarą i czcią Komunię świętą na rękę, zwłaszcza w okresie pandemii,.

    Przypominamy także wszystkim szafarzom Komunii, zwyczajnym i nadzwyczajnym, że są oni zobowiązani do przestrzegania prawa liturgicznego, które stanowi, że kiedy nie ma niebezpieczeństwa profanacji, nie można ani zmuszać, ani zabraniać Komunii w jednej czy drugiej formie (por. Redempt. Sacr. nr 12). Szafarze nie mogą twierdzić, że samo udzielenie Komunii na rękę stanowi niebezpieczeństwo profanacji, jeśli wierny z wiarą i szacunkiem prosi o tę formę Komunii. Prawo oceniania i zmieniania praktyki liturgicznej należy do Stolicy Apostolskiej i dopóki ona uznaje Komunię na rękę za godziwy sposób udzielania wiernym Ciała Pańskiego, nikt nie powinien tego sposobu potępiać. Kto zaś to czyni, wprowadza nieład i podział w rodzinie Kościoła. Może się natomiast zdarzyć, że w okresach nadzwyczajnych, jak np. trwająca epidemia, biskupi na swoim terenie tymczasowo zawężą obowiązujące prawo (por. List kard. Saraha z 3 września br.), czemu należy być zawsze posłusznym, aby zachować w Kościele pokój, o który modlimy się we Mszy przed samą Komunią.

    Niech szafarze udzielający Komunii na rękę poczuwają się do szczególnie wielkiej dbałości o cześć wobec Najśw. Sakramentu, zwracając uwagę na to, aby przy Komunii nie dopuścić do gubienia okruszyn Hostii. W tym celu powinni dbać o jakość stosowanych do Mszy hostii, z wielką uwagą dbając o to, aby się nie kruszyły i nie pozostawiały na dłoniach wiernych okruszyn. Warto też przypomnieć za Mszałem, że "ilekroć przylgnie do palców jakaś cząstka Hostii, zwłaszcza po łamaniu Chleba i Komunii wiernych, kapłan powinien otrzeć palce nad pateną, a jeśli to konieczne, obmyć je. Ma również zebrać cząstki znajdujące się poza pateną." (OWMR 278). Kongregacja ds. Nauki Wiary w 1972 r. wyjaśniła, że "zasadniczo otarcie palców nad pateną powinno wystarczyć. Ale mogą się zdarzyć i takie przypadki, w których konieczna jest ablucja palców, jeśli np. wyraźnie widoczne partykuły pozostaną przyklejone do palców z powodu pocenia się." (dekl. De fragmentis eucharisticis). Jeśli kapłani są zobowiązani do sprawdzenia, czy na dłoniach nie pozostały okruszyny Hostii (OWMR 278), podobnie powinni postępować wierni. Dlatego ci, którzy z uzasadnionych powodów proszą o Komunię na rękę, zaraz po spożyciu Ciała Pańskiego powinni uważnie obejrzeć dłonie oraz zebrać i spożyć ze czcią każdą widoczną okruszynę, która mogła oderwać się od Hostii.

    Bp Adam Bałabuch


    Podziękowali 3beatak Aga85 Berenika
  •  Dlatego ci, którzy z uzasadnionych powodów proszą o Komunię na rękę, zaraz po spożyciu Ciała Pańskiego powinni uważnie obejrzeć dłonie oraz zebrać i spożyć ze czcią każdą widoczną okruszynę, która mogła oderwać się od Hostii.

    Bp Adam Bałabuch


    Nie spotkałam się ani razu z poinformowaniem wiernych o tym przy okazji informowania o udzielaniu komunii na rękę. I nie widziałam, by ktokolwiek oglądał swoje dłonie i zbierał jakieś okruszyny (ale może po prostu dlatego, że zbytnio się nie przyglądam).
  • edytowano październik 2020
    A mnie zastanawia jeszcze jedna sprawa: czy osoby, które przyjmują Ciało Pana Jezusa na rękę albo na stojąco, to czy po wróceniu do ławki, modlą się na klęcząco? 
  • MamaRyba powiedział(a):
    A mnie zastanawia jeszcze jedna sprawa: czy osoby, które przyjmują Ciało Pana Jezusa na rękę albo na stojąco, to czy po wróceniu do ławki, modlą się na klęcząco? 
    A ci co przyjmują na klęcząco, wracają do  ławki na klęczkach?
  • matuleczka powiedział(a):
    MamaRyba powiedział(a):
    A mnie zastanawia jeszcze jedna sprawa: czy osoby, które przyjmują Ciało Pana Jezusa na rękę albo na stojąco, to czy po wróceniu do ławki, modlą się na klęcząco? 
    A ci co przyjmują na klęcząco, wracają do  ławki na klęczkach?
    Nie chodzi o sposób wracania, ale o postawę po powrocie do ławki. Proszę o czytanie ze zrozumieniem. 
    Podziękowali 1Aneczka08
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.