Czy mogłabym prosić o podpowiedź dot. książek do szeroko pojętej nauki polskiego?
Kiedyś tutaj polecała książki (chyba) @Agnieszka63 i o ile się nie mylę były one do ortografii i gramatyki
nie mogę teraz tego znaleźć
podpowiecie?
moje dzieci uczą się w szkole w języku angielskim, do tej pory korzystałam z książek polskich z nauczania zintegrowanego, ale tam polski jest rozmyty, do tego dochodzą przedmioty, które dzieci mają tutaj w szkole
szukam pozycji, które dotyczyłyby tylko rozwijania umiejętności posługiwania się piękną polszczyzną w mowie i piśmie (w tym gramatyka i ortografia jak najbardziej)
Po przeczytaniu Rewolucji w obec Kościoła i księży Św Józefa Pelczara czegokolwiek uczymy to staramy się znaleźć odniesienie do Biblii, a mitologia poszła się rypać.
Do ortografii i gramatyki używamy starych podręczników WSiPowskich, jeszcze tych z ośmiolatki, autor: Janina Wójcik oraz "Ortografia i gramatyka na wesoło" - Witold Gawlik (prof. Przecinek)
Po przeczytaniu Rewolucji w obec Kościoła i księży Św Józefa Pelczara czegokolwiek uczymy to staramy się znaleźć odniesienie do Biblii, a mitologia poszła się rypać.
Znajomość mitologii jest potrzebna: 1. gdyż była to pierwsza próba wyjaśniania świata i człowieka 2. jest mnóstwo odniesień w całej kulturze europejskiej - dlatego znajomość niezbędna!!
My ułatwiliśmy sobie życie i słuchamy "Najpiękniejsze mity greckie" Dimiter Inkiov - krążą w internecie
Zgadzam się, że mitologia potrzebna, ale po dwóch miesiącach wałkowania już ...zaczynamy mówić stylem homeryckim.Jeszcze dokończymy "Antygonę" i wreszcie...BIBLIA
Po przeczytaniu Rewolucji w obec Kościoła i księży Św Józefa Pelczara czegokolwiek uczymy to staramy się znaleźć odniesienie do Biblii, a mitologia poszła się rypać.
Znajomość mitologii jest potrzebna: 1. gdyż była to pierwsza próba wyjaśniania świata i człowieka 2. jest mnóstwo odniesień w całej kulturze europejskiej - dlatego znajomość niezbędna!!
My ułatwiliśmy sobie życie i słuchamy "Najpiękniejsze mity greckie" Dimiter Inkiov - krążą w internecie
I co z tego skoro nie jest prawdziwa... a jak nie jest prawdziwa to jest kłamliwa, a jak jest kłamliwa to jest zła, a jak jest zła to pochodzi od złego, a skoro pochodzi od złego to po co poświęcać temu czas skoro lepiej poświęcić na to co pochodzi od Boga czyli Pismo Święte.
Odniesień w naszej kulturze do mitologii jest multum.W literaturze, sztuce, architekturze.Dlaczego nasi przodkowie wracali jednak do tych wątków?Tak się zastanawiam.
U nas w domu omawiamy kulturę Grecji z odpowiednimi komentarzami i odniesieniami do chrześcijaństwa.Mity są chwilami naiwne, śmieszne, obrzydliwe.O ludziach którzy w nie wierzyli myślimy kategoriami " biedni bo nie wiedzieli nic o Chrystusie"
Bardzo godnymi podziwu wydają się nam natomiast takie postacie jak Sokrates i Arystoteles.Byli blisko prawdy.
Gdyby myśleć w ten sposób to "Starej baśni" też nie byłoby warto czytać, na "Dziady" uważać, a do Kochanowskiego też trzeba by mieć pretensje.
Zgodzę się jednak, że nie ma potrzeby, aby całkiem małe dzieci zaznajamiać z mitologią i również nie chciałabym, aby mój syn był np. drugim Parandowskim.
Po przeczytaniu Rewolucji w obec Kościoła i księży Św Józefa Pelczara czegokolwiek uczymy to staramy się znaleźć odniesienie do Biblii, a mitologia poszła się rypać.
Znajomość mitologii jest potrzebna: 1. gdyż była to pierwsza próba wyjaśniania świata i człowieka 2. jest mnóstwo odniesień w całej kulturze europejskiej - dlatego znajomość niezbędna!!
My ułatwiliśmy sobie życie i słuchamy "Najpiękniejsze mity greckie" Dimiter Inkiov - krążą w internecie
I co z tego skoro nie jest prawdziwa... a jak nie jest prawdziwa to jest kłamliwa, a jak jest kłamliwa to jest zła, a jak jest zła to pochodzi od złego, a skoro pochodzi od złego to po co poświęcać temu czas skoro lepiej poświęcić na to co pochodzi od Boga czyli Pismo Święte.
Tu nie masz racji. Mity zawierają wiele prawdy o człowieku i jego zachowaniach. Pokazują jak bystrymi obserwatorami zycia byli starożytni Grecy.
Mnie np. dzisiaj rozbawiło ) to, co powinien umieć uczeń w I kl. gimnazjum, aby dostać ocenę DOPUSZCZAJĄCĄ z chemii:
Uczeń: – zalicza chemi´ do nauk przyrodniczych – stosuje zasady bezpieczeƒstwa obowiàzujàce w pracowni chemicznej – nazywa wybrane elementy szkła i sprz´tu laboratoryjnego oraz okreÊla ich przeznaczenie – opisuje właÊciwoÊci substancji, b´dàcych głównymi składnikami produktów stosowanych na co dzieƒ – przeprowadza proste obliczenia z wykorzystaniempoj´ç:masa, g´stoÊç, obj´toÊç – odró˝nia właÊciwoÊci fizyczne od chemicznych – dzieli substancje chemicznie na proste i zło˝one, na pierwiastki i zwiàzki chemiczne – definiuje poj´cie mieszanina substancji – opisuje cechy mieszanin jednorodnych i niejednorodnych – podaje przykłady mieszanin – opisuje proste metody rozdzielania mieszanin na składniki – definiuje poj´cia zjawisko fizyczne i reakcja chemiczna – podaje przykłady zjawisk fizycznych i reakcji chemicznych zachodzàcych w otoczeniu człowieka – definiuje poj´cia pierwiastek chemiczny i zwiàzek chemiczny – podaje przykłady zwiàzków chemicznych – klasyfikuje pierwiastki chemiczne na metale i niemetale – podaje przykłady pierwiastków chemicznych (metali i niemetali) – odró˝nia metale od niemetali na podstawie ich właÊciwoÊci – opisuje, na czym polega rdzewienie (korozja) – posługuje si´ symbolami chemicznymi pierwiastków (H, O, N, Cl, S, C, P, Si, Na, K, Ca, Mg, Fe, Zn, Cu, Al, Pb, Sn, Ag, Hg) – opisuje skład i właÊciwoÊci powietrza – okreÊla, co to sà stałe i zmienne składniki powietrza – opisuje właÊciwoÊci fizyczne, chemiczne tlenu, tlenku w´gla(IV), wodoru, azotu – podaje, ˝e woda jest zwiàzkiem chemicznym wodoru i tlenu – tłumaczy, na czym polega zmiana stanów skupienia na przykładzie wody – omawia obieg wody w przyrodzie – okreÊla znaczenie powietrza, wody, tlenu – okreÊla, jak zachowujà si´ substancje higroskopijne – opisuje, na czym polegajà reakcje syntezy, analizy, wymiany – omawia, na czym polega utlenianie, spalanie – definiuje substrat i produkt reakcji chemicznej – wskazuje substraty i produkty reakcji chemicznej – okreÊla typy reakcji chemicznych – okreÊla, co to sà tlenki i jaki jest ich podział – wymienia niektóre efekty towarzyszàce reakcjom chemicznym – wymienia podstawowe êródła, rodzaje i skutki zadefiniuje poj´cie materia – opisuje ziarnistà budow´ materii – opisuje, czym si´ ró˝ni atom od czàsteczki – definiuje poj´cia jednostka masy atomowej, masa atomowa, masa czàsteczkowa – oblicza mas´ czàsteczkowà prostych zwiàzków chemicznych – opisuje i charakteryzuje skład atomu pierwiastka chemicznego (jàdro: protony i neutrony, elektrony) – definiuje poj´cie elektrony walencyjne – wyjaÊnia, co to jest liczba atomowa, liczba masowa – ustala liczb´ protonów, elektronów, neutronów w atomie danego pierwiastka chemicznego, gdy znane sà liczby atomowa i masowa – definiuje poj´cie izotop – dokonuje podziału izotopów – wymienia dziedziny ˝ycia, w których stosuje si´ izotopy – opisuje układ okresowy pierwiastków chemicznych – podaje prawo okresowoÊci – podaje, kto jest twórcà układu okresowego pierwiastków chemicznych – odczytuje z układu okresowego podstawowe informacje o pierwiastkach chemicznych – wymienia typy wiàzaƒ chemicznych – podaje definicje wiàzania kowalencyjnego (atomowego), wiàzania kowalencyjnego spolaryzowanego, wiàzania jonowego – definiuje poj´cia jon, kation, anion – posługuje si´ symbolami pierwiastków chemicznych – odró˝nia wzór sumaryczny od wzoru strukturalnego – zapisuje wzory sumaryczne i strukturalne czàsteczek – definiuje poj´cie wartoÊciowoÊç – podaje wartoÊciowoÊç pierwiastków chemicznych w stanie wolnym – odczytuje z układu okresowego maksymalnà wartoÊciowoÊç pierwiastków chemicznych nieczyszczeƒ powietrza – wyznacza wartoÊciowoÊç pierwiastków chemicznych na podstawie wzorów sumarycznych – zapisuje wzory sumaryczny i strukturalny czàsteczki zwiàzku dwupierwiastkowego na podstawie wartoÊciowoÊci pierwiastków chemicznych – okreÊla na podstawie wzoru liczb´ pierwiastków w zwiàzku chemicznym – interpretuje zapisy (odczytuje iloÊciowo i jakoÊciowo proste zapisy), np. H2, 2 H, 2 H2 itp. – ustala na podstawie wzoru sumarycznego nazw´ dla prostych dwupierwiastkowych zwiàzków chemicznych – ustala na podstawie nazwy wzór sumaryczny dla prostych dwupierwiastkowych zwiàzków chemicznych – rozró˝nia podstawowe typy reakcji chemicznych – podaje treÊç prawa zachowania masy – podaje treÊç prawa stałoÊci składu zwiàzku chemicznego – przeprowadza proste obliczenia z wykorzystaniem prawa zachowania masy i prawa stałoÊci składu zwiàzku chemicznego – definiuje poj´cie równanie reakcji chemicznej, współczynnik stechiometryczny – dobiera współczynniki w prostych przykładach równaƒ reakcji chemicznych – zapisuje proste przykłady równaƒ reakcji chemicznych – odczytuje proste równania reakcji chemicznych
Uczeƒ: – charakteryzuje rodzaje wód wyst´pujàcych w przyrodzie – podaje, na czym polega obieg wody w przyrodzie – wymienia stany skupienia wody – nazywa przemiany stanów skupienia wody – opisuje właÊciwoÊci wody – zapisuje wzory sumaryczny i strukturalny czàsteczki wody – definiuje poj´cie dipol – identyfikuje czàsteczk´ wody jako dipol – wyjaÊnia podział substancji na dobrze i słabo rozpuszczalne oraz praktycznie nierozpuszczalne w wodzie – podaje przykłady substancji, które rozpuszczajà si´ i nie rozpuszczajà si´ w wodzie – wyjaÊnia poj´cia rozpuszczalnik i substancja rozpuszczana – definiuje poj´cie rozpuszczalnoÊç – wymienia czynniki, które wpływajà na rozpuszczalnoÊç – okreÊla, co to jest wykres rozpuszczalnoÊci – odczytuje z wykresu rozpuszczalnoÊci rozpuszczalnoÊç danej substancji w podanej temperaturze – wymienia czynniki wpływajàce na szybkoÊç rozpuszczania si´ substancji stałej w wodzie – definiuje poj´cia roztwór właÊciwy, koloid i zawiesina – definiuje poj´cia roztwór nasycony i roztwór nienasycony oraz roztwór st´˝ony i roztwór rozcieƒczony – definiuje poj´cie krystalizacja – podaje sposoby otrzymywania roztworu nienasyconego z nasyconego i odwrotnie – definiuje poj´cie st´˝enie procentowe roztworu – podaje wzór opisujàcy st´˝enie procentowe – prowadzi obliczenia z wykorzystaniem poj´ç: st´˝enie procentowe, masa substancji, masa rozpuszczalnika, masa roztworu (proste)
Ciekawa jestem, który uczeń z oceną DPUSZCZAJĄCĄ to wszystko umie )
u nas egzaminy trymestralne na początku grudniazaczęliśmy powtarzanko,a tu się okazuje, że z główki wiele, oj wiele wywietrzało...
Właśnie, to jest problem w ED, jeżeli chodzi o egzaminy, bo dzieci bardzo szybko zapominają. Stąd wniosek, że nie nalezy przejmować się ocenami z egzaminów. Jeżeli nauczyciele egzaminujący sa przychylni ED, to zrozumieją problem i wezmą to pod uwagę.
No to powiedzmy, że do mitologii podchodzę mniej więcej tak jak do ewolucji...
Po przeczytaniu Rewolucji w obec Kościoła i księży Św Józefa Pelczara czegokolwiek uczymy to staramy się znaleźć odniesienie do Biblii, a mitologia poszła się rypać.
Znajomość mitologii jest potrzebna: 1. gdyż była to pierwsza próba wyjaśniania świata i człowieka 2. jest mnóstwo odniesień w całej kulturze europejskiej - dlatego znajomość niezbędna!!
My ułatwiliśmy sobie życie i słuchamy "Najpiękniejsze mity greckie" Dimiter Inkiov - krążą w internecie
I co z tego skoro nie jest prawdziwa... a jak nie jest prawdziwa to jest kłamliwa, a jak jest kłamliwa to jest zła, a jak jest zła to pochodzi od złego, a skoro pochodzi od złego to po co poświęcać temu czas skoro lepiej poświęcić na to co pochodzi od Boga czyli Pismo Święte.
Tu nie masz racji. Mity zawierają wiele prawdy o człowieku i jego zachowaniach. Pokazują jak bystrymi obserwatorami zycia byli starożytni Grecy.
Pewnie i dzięki takim ludziom mieliśmy rewolucję... w tym nawet duchowieństwo zbłądziło (jak pisze święty Pelczar) więc twojej postawie rewolucjonistki się nie dziwię.
Pewnie i dzięki takim ludziom mieliśmy rewolucję... w tym nawet duchowieństwo zbłądziło (jak pisze święty Pelczar) więc twojej postawie rewolucjonistki się nie dziwię. ------------------------------- Rewolucję dzięki starożytnym Grekom? @-) Właśnie kultura Grecka przygotowała właściwy grunt na przyjście Zbawiciela.
No to powiedzmy, że do mitologii podchodzę mniej więcej tak jak do ewolucji.. ------------------------------------ Ewolucja jest bledną interpretacją rzeczywistości, mity oczywiście też. Jednak mity bardzo dobrze opisują zachowania człowieka i dzięki temu stają się symbolami pewnych zachowań np. jak zachowuje się człowiek zakochany czyli ugodzony złotą strzałą Erosa?
siedzisz po uszy w edukacji klasycznej wiec siła rzeczy bliska Tobie filozofia starozytna jednak ja (sw. Pelczr sie ze mna zgadza) bym uwazal z tymi zachwytami... Patrz oswiecenie
Taw, ale kto to druidzi, to Twoja córka będzie wiedziała, nie? Nie używam sformułowań typu: ugodzony strzałą Erosa. Eros to taki bożek, a miłość nie od niego pochodzi. Właściwie Eros do dziś kojarzy mi się z prezerwatywą. Takie pokolenie, co zrobić.
Ale znać mitologię - rzecz przydatna. To narzędzie, klucz do kultury. Dobrze jest rozumieć, co ludzie mówią, nawet jeśli mówią o Zeusie...
Pewnie ze dobrz ale ja tu mowie o nasiakaniu przez dzieci. Padlo pytanie czy mozna zyc bez znajomosci mitologi... Pewnie trudno ale bez znajomosci PS mozna wiec tez pewnie sie da
Komentarz
Kiedyś tutaj polecała książki (chyba) @Agnieszka63 i o ile się nie mylę były one do ortografii i gramatyki
nie mogę teraz tego znaleźć
podpowiecie?
moje dzieci uczą się w szkole w języku angielskim, do tej pory korzystałam z książek polskich z nauczania zintegrowanego, ale tam polski jest rozmyty, do tego dochodzą przedmioty, które dzieci mają tutaj w szkole
szukam pozycji, które dotyczyłyby tylko rozwijania umiejętności posługiwania się piękną polszczyzną w mowie i piśmie (w tym gramatyka i ortografia jak najbardziej)
1. gdyż była to pierwsza próba wyjaśniania świata i człowieka
2. jest mnóstwo odniesień w całej kulturze europejskiej - dlatego znajomość niezbędna!!
My ułatwiliśmy sobie życie i słuchamy "Najpiękniejsze mity greckie" Dimiter Inkiov - krążą w internecie
Odniesień w naszej kulturze do mitologii jest multum.W literaturze, sztuce, architekturze.Dlaczego nasi przodkowie wracali jednak do tych wątków?Tak się zastanawiam.
U nas w domu omawiamy kulturę Grecji z odpowiednimi komentarzami i odniesieniami do chrześcijaństwa.Mity są chwilami naiwne, śmieszne, obrzydliwe.O ludziach którzy w nie wierzyli myślimy kategoriami " biedni bo nie wiedzieli nic o Chrystusie"
Bardzo godnymi podziwu wydają się nam natomiast takie postacie jak Sokrates i Arystoteles.Byli blisko prawdy.
Gdyby myśleć w ten sposób to "Starej baśni" też nie byłoby warto czytać, na "Dziady" uważać, a do Kochanowskiego też trzeba by mieć pretensje.
Zgodzę się jednak, że nie ma potrzeby, aby całkiem małe dzieci zaznajamiać z mitologią i również nie chciałabym, aby mój syn był np. drugim Parandowskim.
--------------------------
Tak, bo taki właśnie jest człowiek skażony grzechem.
Uczeń:
– zalicza chemi´ do nauk przyrodniczych
– stosuje zasady bezpieczeƒstwa
obowiàzujàce w pracowni chemicznej
– nazywa wybrane elementy szkła i sprz´tu
laboratoryjnego oraz okreÊla ich
przeznaczenie
– opisuje właÊciwoÊci substancji, b´dàcych
głównymi składnikami produktów
stosowanych na co dzieƒ
– przeprowadza proste obliczenia
z wykorzystaniempoj´ç:masa, g´stoÊç, obj´toÊç
– odró˝nia właÊciwoÊci fizyczne od chemicznych
– dzieli substancje chemicznie na proste i zło˝one,
na pierwiastki i zwiàzki chemiczne
– definiuje poj´cie mieszanina substancji
– opisuje cechy mieszanin jednorodnych
i niejednorodnych
– podaje przykłady mieszanin
– opisuje proste metody rozdzielania
mieszanin na składniki
– definiuje poj´cia zjawisko fizyczne i reakcja
chemiczna
– podaje przykłady zjawisk fizycznych i reakcji
chemicznych zachodzàcych w otoczeniu
człowieka
– definiuje poj´cia pierwiastek chemiczny i zwiàzek
chemiczny
– podaje przykłady zwiàzków chemicznych
– klasyfikuje pierwiastki chemiczne na metale
i niemetale
– podaje przykłady pierwiastków chemicznych
(metali i niemetali)
– odró˝nia metale od niemetali na podstawie
ich właÊciwoÊci
– opisuje, na czym polega rdzewienie (korozja)
– posługuje si´ symbolami chemicznymi
pierwiastków (H, O, N, Cl, S, C, P, Si, Na, K,
Ca, Mg, Fe, Zn, Cu, Al, Pb, Sn, Ag, Hg)
– opisuje skład i właÊciwoÊci powietrza
– okreÊla, co to sà stałe i zmienne składniki powietrza
– opisuje właÊciwoÊci fizyczne, chemiczne
tlenu, tlenku w´gla(IV), wodoru, azotu
– podaje, ˝e woda jest zwiàzkiem chemicznym
wodoru i tlenu
– tłumaczy, na czym polega zmiana stanów
skupienia na przykładzie wody
– omawia obieg wody w przyrodzie
– okreÊla znaczenie powietrza, wody, tlenu
– okreÊla, jak zachowujà si´ substancje
higroskopijne
– opisuje, na czym polegajà reakcje syntezy,
analizy, wymiany
– omawia, na czym polega utlenianie, spalanie
– definiuje substrat i produkt reakcji chemicznej
– wskazuje substraty i produkty reakcji
chemicznej
– okreÊla typy reakcji chemicznych
– okreÊla, co to sà tlenki i jaki jest ich podział
– wymienia niektóre efekty towarzyszàce
reakcjom chemicznym
– wymienia podstawowe êródła, rodzaje
i skutki zadefiniuje poj´cie materia
– opisuje ziarnistà budow´ materii
– opisuje, czym si´ ró˝ni atom od czàsteczki
– definiuje poj´cia jednostka masy atomowej, masa
atomowa, masa czàsteczkowa
– oblicza mas´ czàsteczkowà prostych
zwiàzków chemicznych
– opisuje i charakteryzuje skład atomu
pierwiastka chemicznego (jàdro: protony
i neutrony, elektrony)
– definiuje poj´cie elektrony walencyjne
– wyjaÊnia, co to jest liczba atomowa, liczba
masowa
– ustala liczb´ protonów, elektronów,
neutronów w atomie danego pierwiastka
chemicznego, gdy znane sà liczby atomowa
i masowa
– definiuje poj´cie izotop
– dokonuje podziału izotopów
– wymienia dziedziny ˝ycia, w których stosuje
si´ izotopy
– opisuje układ okresowy pierwiastków
chemicznych
– podaje prawo okresowoÊci
– podaje, kto jest twórcà układu okresowego
pierwiastków chemicznych
– odczytuje z układu okresowego podstawowe
informacje o pierwiastkach chemicznych
– wymienia typy wiàzaƒ chemicznych
– podaje definicje wiàzania kowalencyjnego
(atomowego), wiàzania kowalencyjnego
spolaryzowanego, wiàzania jonowego
– definiuje poj´cia jon, kation, anion
– posługuje si´ symbolami pierwiastków
chemicznych
– odró˝nia wzór sumaryczny od wzoru strukturalnego
– zapisuje wzory sumaryczne i strukturalne
czàsteczek
– definiuje poj´cie wartoÊciowoÊç
– podaje wartoÊciowoÊç pierwiastków
chemicznych w stanie wolnym
– odczytuje z układu okresowego maksymalnà
wartoÊciowoÊç pierwiastków chemicznych
nieczyszczeƒ powietrza
– wyznacza wartoÊciowoÊç pierwiastków
chemicznych na podstawie wzorów
sumarycznych
– zapisuje wzory sumaryczny i strukturalny
czàsteczki zwiàzku dwupierwiastkowego
na podstawie wartoÊciowoÊci pierwiastków
chemicznych
– okreÊla na podstawie wzoru liczb´ pierwiastków
w zwiàzku chemicznym
– interpretuje zapisy (odczytuje iloÊciowo
i jakoÊciowo proste zapisy), np. H2, 2 H, 2 H2
itp.
– ustala na podstawie wzoru sumarycznego
nazw´ dla prostych dwupierwiastkowych
zwiàzków chemicznych
– ustala na podstawie nazwy wzór sumaryczny
dla prostych dwupierwiastkowych zwiàzków
chemicznych
– rozró˝nia podstawowe typy reakcji chemicznych
– podaje treÊç prawa zachowania masy
– podaje treÊç prawa stałoÊci składu zwiàzku
chemicznego
– przeprowadza proste obliczenia
z wykorzystaniem prawa zachowania masy
i prawa stałoÊci składu zwiàzku chemicznego
– definiuje poj´cie równanie reakcji chemicznej,
współczynnik stechiometryczny
– dobiera współczynniki w prostych przykładach
równaƒ reakcji chemicznych
– zapisuje proste przykłady równaƒ reakcji
chemicznych
– odczytuje proste równania reakcji chemicznych
Uczeƒ:
– charakteryzuje rodzaje wód wyst´pujàcych
w przyrodzie
– podaje, na czym polega obieg wody w przyrodzie
– wymienia stany skupienia wody
– nazywa przemiany stanów skupienia wody
– opisuje właÊciwoÊci wody
– zapisuje wzory sumaryczny i strukturalny
czàsteczki wody
– definiuje poj´cie dipol
– identyfikuje czàsteczk´ wody jako dipol
– wyjaÊnia podział substancji na dobrze i słabo
rozpuszczalne oraz praktycznie nierozpuszczalne
w wodzie
– podaje przykłady substancji, które rozpuszczajà
si´ i nie rozpuszczajà si´ w wodzie
– wyjaÊnia poj´cia rozpuszczalnik i substancja
rozpuszczana
– definiuje poj´cie rozpuszczalnoÊç
– wymienia czynniki, które wpływajà
na rozpuszczalnoÊç
– okreÊla, co to jest wykres rozpuszczalnoÊci
– odczytuje z wykresu rozpuszczalnoÊci
rozpuszczalnoÊç danej substancji w podanej
temperaturze
– wymienia czynniki wpływajàce na szybkoÊç
rozpuszczania si´ substancji stałej w wodzie
– definiuje poj´cia roztwór właÊciwy, koloid i zawiesina
– definiuje poj´cia roztwór nasycony i roztwór
nienasycony oraz roztwór st´˝ony i roztwór
rozcieƒczony
– definiuje poj´cie krystalizacja
– podaje sposoby otrzymywania roztworu
nienasyconego z nasyconego i odwrotnie
– definiuje poj´cie st´˝enie procentowe roztworu
– podaje wzór opisujàcy st´˝enie procentowe
– prowadzi obliczenia z wykorzystaniem
poj´ç: st´˝enie procentowe, masa
substancji, masa rozpuszczalnika, masa
roztworu (proste)
Ciekawa jestem, który uczeń z oceną DPUSZCZAJĄCĄ to wszystko umie )
słabo mi jak to czytam [-O<
u nas egzaminy trymestralne na początku grudnia
zaczęliśmy powtarzanko,a tu się okazuje, że z główki wiele, oj wiele wywietrzało...
Po co mi wiedzieć o takim na przykład Tantalu skoro mam piękny przykład Orygenesa.
Czy naprawdę uważasz, że człowiek z naszego kręgu kulturowego może nie kojarzyć podstawowych pojęć z mitologii?
Powtarzam: mi na zbytnie zagłębianie się też szkoda czasu.
Ale całkowita ignorancja?
duchowieństwo zbłądziło (jak pisze święty Pelczar) więc twojej postawie
rewolucjonistki się nie dziwię.
-------------------------------
Rewolucję dzięki starożytnym Grekom? @-) Właśnie kultura Grecka przygotowała właściwy grunt na przyjście Zbawiciela.
------------------------------------
Ewolucja jest bledną interpretacją rzeczywistości, mity oczywiście też. Jednak mity bardzo dobrze opisują zachowania człowieka i dzięki temu stają się symbolami pewnych zachowań np. jak zachowuje się człowiek zakochany czyli ugodzony złotą strzałą Erosa?
.........................
Tak? No to dlaczego stajenka byla w betlejem a nie w sparcie?
Ale znać mitologię - rzecz przydatna. To narzędzie, klucz do kultury. Dobrze jest rozumieć, co ludzie mówią, nawet jeśli mówią o Zeusie...
tawo´wej tez sie porownanie nie spodobało